Gå til innhold

Lapraskopi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp, fikk brev i posten i går med dato for operasjon og gruer meg veldig.

Noen her som har vært gjennom dette? Jeg skal få sjekket egglederene om de er åpne og håper å kunne reise ca 2 1/2 uke etter det til Stork om det viser seg at alt ikke er helt tett, vet ikke om det er overambisiøst eller realistisk jeg... Noen som vet noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det bare er egglederne som skal sjekkes, ville jeg satset på hsg-røntgen i stedet. Langt mindre belastende og man ser jo fint om egglederne er åpne.

Har tatt et par laparoskopier, og jeg har blitt grisedårlig etter begge to og endt med mange sykehusdøgn og lange sykmeldinger. Men de aller fleste blir ikke det, altså. Vanlig at man bare er inne den dagen, evt med en overnatting, og at det verste som skjer er litt luftsmerter i skuldrene.

Jeg diskuterte danmarkstur med en overlege ved utskrivning, og hun sa ingenting om at jeg burde vente på noe annet enn at syklusen var regelmessig igjen (den kan bli litt forstyrret av inngrepet).

Skrevet

Ok, takk for det. Neida skal ikke bare sjekke eggledere, de tror jeg har endo ellers hadde jeg nok stått over.

Skrevet

Hei

Kona mi måtte gjennom akutt lapraskopi på grunn av graviditet utenfor livmoren. Hun ble operert sent på kvelden, og jeg kunne hente henne på formiddagen neste dag. De krevde at hun klarte å spise uten å kaste opp, tisse og gå litt rundt uten å bli svimmel. Tror hun var sykemeldt i en ukes tid, kanskje to, husker ikke. Hun hadde vondt i sårene og følte seg forslått, og hun hadde problemer med å reise seg opp og ned av sofaen, for eksempel. Men etter et par uker var det greit. Hun reiste ned til Stork etter neste mens – husker ikke hvor lang tid det tok.

Skrevet

Ah, ok. Jeg har endometriose, og ble rådet til å komme i gang med prøvingen i Danmark i løpet av maks et halvt års tid pga faren for tilbakefall etter operasjonene.

Skrevet

Hei :)

Du trenger ikke grue deg så veldig - noen har jo negative erfaringer - men dette kan lett gå godt!

Jeg tok laproskopi i Haugesund for 3 år siden for å sjekke at alt var i orden. Selve inngrepet var ganske ubehagelig (stort trykk i magen når kontrastvæsken ble trykket inn), men ikke verre enn at jeg dro videre til Stord på hyttetur med venninner samme dag. Jeg kunne ikke bade, men fisket, drakk vin og satt oppe like lenge som alle andre. Kjente litt trykk i magen - tilnærmet menssmerter gjennom hele helgen. Så opp med hodet - dette klarer du :)

En bonus er at det er en helt fantastisk opplevelse å se seg selv innvendig på tv-skjermen - akkurat som på film :)

Masse lykke til fra Stavanger

Skrevet

Hmm, da jeg var gjennom en lapraskopi i mai, min første operasjon i full narkose noensinne, ble jeg operert ca kl 14 og var ute igjen ca 21. Var støl i magen dagene etterpå og de første nettene var luftsmertene i den ene skulderen ganske kjipe, men det ga seg etter noen dager. Fikk med paralgin forte fra sykehuset, som hjalp en stund. (Det blåses inn luft for å se bedre og noe luft blir igjen når de syr igjen). Ellers ingen problemer eller noen grunn til grue seg. :-) Arrene er nå i ferd med å blekne. En liten stripe på ca halvannen cm ut fra navlen.

Skrevet

Ok...jeg skrev innlegget ovenfor - og var fullt bevisst under hele inngrepet. Ingen sying og ingen narkose - kun lokalbedøvelse. Men de gikk inn gjennom mellomkjøttet dvs, fra skjeden og opp i skilleveggen mellom skjede og endetarm inn i bukhulen. Eneste "faren" var de opplyste om var at de måtte avbryte inngrepet om de skulle vært uheldige og gått gjennom endetarmsveggen med instrumentene. Det skjedde ikke, og jeg kunne som nevnt overvære det hele på et tv i flotte farger.

Dette må jo være to ulike inngrep...? Men de kalte da vitterlig mitt også for en lapraskopi...

Er det full operasjon og narkose tror jeg i alle fall du kan glemme inseminering 2,5 uker etterpå....jeg har hatt etpar slike (bihuler og mandler) og tror ikke kroppen vil være rede så kort tid etter...

Uansett - lykke til ;)

Skrevet

Det er vel en skopi du har vært gjennom, men er usikker på om akkurat den typen kalles laparaskopi. Laparaskopi er kikkhullsinngrep hvor de går inn gjennom et snitt i navlen, og jeg fikk også et snitt ved eggstokken på venstre side. Var operasjon i full narkose. Operert tidlig på dagen, og hjem 4-5 timer senere.

Jeg fikk store smerter i den ene skulderen pga lufta de pumper inn, spesielt da jeg la meg flatt. Jeg satt og sov i 4 døgn(støttet opp med puter og ei dyne). Hadde også problemer med å reise meg opp av senga, klarte ikke å bruke magemusklene. Hadde blødning i noen dager siden de også går inn gjennom skjeden.

Vet ikke hvor vidt du er i stand til å ta en inseminasjon 2.5 uker etterpå. Spør gynekologen.

Lykke til!

Skrevet

Hei mamman&prinsessen

Som de andre nevner luftsmerter, de sitter ofte opp mot skuldrene. Det er egentlig ingenting av smertestillende som hjelper på luftsmerter. Noe hjelper det, selvfølgelig. Men det som hjelper best er å komme seg opp i fra sengen og GÅ! Og slippe luft, rett ogslett fise! det er det som hjelper best. Lykke til med lapraskopien.

Skrevet

Laparaskopi er nok en mye mer grundig undersøkelse enn hsg-røntgen. Jeg foretok hsg-røntgen av egglederne, og legen sa at det så helt fint ut. Vesken strømmet helt fint ut i egglederne. Jeg slo meg ikke helt til ro med dette, og fikk foretatt laparaskopi. Da viste det seg at den ene egglederen var helt tett, og det helt ytterst. Det var umulig å se på hsg-røntgen. Ellers så gikk operasjonen helt fint - ikke noe å grue seg til :-)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :-)

Merkelig at man får luftsmerter i skulderen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...