Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #26 Skrevet 16. oktober 2013 Ser dere blander blodprosent og HB her. Det dere snakker om i dette innlegget er HB og ikke blodprosent. Får å få blodprosent må du ta HB og gange med 7. DA først får man BLODPROSENT.... Hvis man har en BLODPROSENT på 2 er du død...har du en HB på 2 er du nok nesten død.... Ikke bare blander de blodprosent og Hb, men også Ferritin ( jernlagre) Anonymous poster hash: 28cd0...695
NormaJean Skrevet 16. oktober 2013 #27 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg hadde blodprosent på 2 etter ks. Jeg fikk 5 poser blod, var lite ved bevisthet. Har du dette på papir? Med en blodprosent på 2 så har du vel egentlig ikke nok blodvolum til å holde sirkulasjonen til vitale organer i gang. Og 5 poser er i så fall unormalt lite å gi. Jobber med pasienter som kommer inn med indreblødninger. Det laveste jeg har opplevt (hvor pasienten har overlevd) var Hb på 3.8 og da sto vi og presset blodpose på blodpose inn med hendene frem til intensiven tok over
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #28 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg hadde blodprosent på 2 etter ks. Jeg fikk 5 poser blod, var lite ved bevisthet. Har du dette på papir? Med en blodprosent på 2 så har du vel egentlig ikke nok blodvolum til å holde sirkulasjonen til vitale organer i gang. Og 5 poser er i så fall unormalt lite å gi. Jobber med pasienter som kommer inn med indreblødninger. Det laveste jeg har opplevt (hvor pasienten har overlevd) var Hb på 3.8 og da sto vi og presset blodpose på blodpose inn med hendene frem til intensiven tok over Trolig en måling gjort etter intravenøst administrering av mye væske og derav fortynning av den intravasale bldomengden idm blødning peroperativt. Anonymous poster hash: 28cd0...695
Gustav Klitt Skrevet 16. oktober 2013 #29 Skrevet 16. oktober 2013 Her sier de fleste blodprosent, og mener hemoglobin. Det er helt vanlig dagligtale, og en lege kunne helt sikkert sagt det til en pasient: "Vi skal måle blodprosenten din," for å gjøre seg forstått - men egentlig ment Hb. Jeg har hørt på forelesning opptil flere ganger, om et eksperiment som ble utført på friske mennesker, hvor de tynnet ut blodet sakte og under kontrollerte forhold, til Hb på 1, 8. Husker ikke om de sa noe om bevissthetsnivå, men disse overlevde ihvertfall. Klarer dessverre ikke å finne dette eksperimentet på pubmed, men er likevel ikke helt klar for å konkludere med at dette er en vandrehistorie blandt legene som underviser ved mitt universitet :-) Til deg som sa at volumet ikke ville vært stort nok til å opprettholde sirkulasjon ved Hb på to - så lenge du etterfyller med volum, har ikke Hb noe å si for sirkulasjonen før det eventuelt oppstår organsvikt; pga oksygenmangel, ikke pga lavt volum Det som andre synes å blande Hb med, er hematokrit, som er andel av totalvolumet av f eks et rør med fullblod, som utgjøres av røde blodceller. Det blir da et tall mellom 0 og 1, eller man bruker %. Normal hematokrit er i området 40-50, eller noe sånt. Den vil, som Hb, gå ned ved blødning, men hvis den er på 2 (eller 6, for den saks skyld), snakker vi nok om en død person. Her kan kanskje noen som er ferdigutdannet uttale seg :-) Oppsummert så tror jeg det kan være mulig å leve med Hb på 2.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #30 Skrevet 16. oktober 2013 Skrev ikke feil. Mistet 6 liter. Hadde totalt ca 4,5 liter og byttet ut alt blodet i kroppen. Mistet noe jeg ble gitt ja. Glad jeg lever idag Anonymous poster hash: 8c7d6...96d
Plutselig_gravid Skrevet 16. oktober 2013 #31 Skrevet 16. oktober 2013 Skrev ikke feil. Mistet 6 liter. Hadde totalt ca 4,5 liter og byttet ut alt blodet i kroppen. Mistet noe jeg ble gitt ja. Glad jeg lever idag Anonymous poster hash: 8c7d6...96d Ok, på den måten ja Da fikk du jo blod underveis, det blir jo litt annerledes. Jeg trodde du mente at du mistet 6 liter blod og så fikk du overføring. Uansett, det må ha vært en forferdelig opplevelse! Det hadde jo gått riktig ille hvis du ikke hadde vært på sykehuset.
Englenemine Skrevet 16. oktober 2013 #32 Skrevet 16. oktober 2013 Det snodige er at jeg vurderte hjemmefødsel og utifra svangerskap og min form ville det vært noe en jordmor ville sagt ja til. Glad jeg droppet det , man vet ikke hva som kan oppstå nei. Og ja forferdelig opplevelse ikke bare for meg men også for mannen min som sto der med nyfødt baby i armene og så jeg ble borte og trodde han mistet meg. Men hjemmefødsel går ofte bra , må skrive det for vil ikke tråkke noen på tærne men etter det jeg opplevde skjønner jeg ikke personlig at man tør for ingenting tilsa dette skulle skje med meg.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #33 Skrevet 16. oktober 2013 Det snodige er at jeg vurderte hjemmefødsel og utifra svangerskap og min form ville det vært noe en jordmor ville sagt ja til. Glad jeg droppet det , man vet ikke hva som kan oppstå nei. Og ja forferdelig opplevelse ikke bare for meg men også for mannen min som sto der med nyfødt baby i armene og så jeg ble borte og trodde han mistet meg. Men hjemmefødsel går ofte bra , må skrive det for vil ikke tråkke noen på tærne men etter det jeg opplevde skjønner jeg ikke personlig at man tør for ingenting tilsa dette skulle skje med meg.Hva skjedde da? Og hvorfor heter du englene mine? Barn som har døddd? :-/ Anonymous poster hash: b5b41...9d2
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #34 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg hadde blodprosent på 2 etter ks. Jeg fikk 5 poser blod, var lite ved bevisthet. Har du dette på papir? Med en blodprosent på 2 så har du vel egentlig ikke nok blodvolum til å holde sirkulasjonen til vitale organer i gang. Og 5 poser er i så fall unormalt lite å gi. Jobber med pasienter som kommer inn med indreblødninger. Det laveste jeg har opplevt (hvor pasienten har overlevd) var Hb på 3.8 og da sto vi og presset blodpose på blodpose inn med hendene frem til intensiven tok over Kudos til deg NormaJean. Du er virkelig en av hverdagens helter Anonymous poster hash: 2e380...776
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #35 Skrevet 16. oktober 2013 Hvorfor er en 4 år gammel tråd fortsatt i live? Anonymous poster hash: e17c1...ed6
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2013 #36 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg hadde på det laveste en prosent på 2,8 etter ene fødselen. Fikk en tilstand som heter DIC og det ble ikke oppfattet med en gang. Jeg hadde ikke følelse fra livet og ned, og organene begynte å svikte. Det bokstavelig rant blod utav meg, forferdelig opplevelse. Ingen varige men, men spesielt nyrene så det svart ut for en liten stund der... Gikk litt inn og ut av bevisstheten, men jeg husker ikke dette selv. Jeg fikk flere poser blod og noe annet jeg ikke husker hva heter. Var dårlig og svimmel lenge, og gikk på høyeste dose jern. Anbefales ikke! Anonymous poster hash: 56e3c...144
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå