Gå til innhold

Hjelp har for mye lån!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det på noen helst måte banken kan hjelpe meg?Det gjelder smålån (1 mastercard og et kretidttkort tilsammen 75000kr)betaler så mye i mnd på de begge,har søkt flere ganger om forbrukslån eller finansiering men ingen vil gi meg:(Og ikke hjelper det heler når regninger som depositum,nye møbler og husleie +++ kommer itillegg.

Er det noen smarte her som har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med banken din, hvis ikke de vil/kan hjelpe deg, hør med andre banker.

Skrevet

Vent med alle innkjøp du ikke må ha.....

Hør med banken din. Vær ærlig! Ta med regningene

Si at du betaler så mye slik det er nå at det er vanskelig for deg å få det til å gå rundt. Hvis det er det som er sannheten.

Ofte kan et lån fra banken være billigere enn flere "lån" hos slike pengehaier. Før det første får en som regel lavere rente, for det andre kan det som regel samles sammen.

Lokalbanken her vet jeg har en policy om toppen 50tusen uten pant/kausjonist. Uansett hva pengene skal brukes på.

Skrevet

Først og fremst kjøper man vel ikke nye møbler om man har betalingsproblemer på kredittkortgjelda.

Snakk med banken. Sett opp et budsjett og vis hva du er i stand til å betjene. Men uten sikkerhet sier det seg selv at de vil være skeptiske - man innbyr ikke akkurat til tillit om man mangler kontroll på kredittgjeld.

Om det er slik at du virkelig ikke klarer økonomien pga denne gjelda, kan du ta kontakt med kreditorene og be om en nedbetalingsordning som er til å leve med. De vil heller ha litt penger sakte enn ingen penger.

Skrevet

Må prøve å snakke med banken igjen,men vær gang jeg gjør det sier de bare at de ikke kan gi meg noe siden jeg alerede har 50000i gjeld på mastercardet (dette er dnb)Jeg får ikke engang 10000høyere kreditt,for det var etteer hva man tjener,men jeg jobber fulltid og får ca 19000kr i mnd jo....etter skatt.

Skrevet

Må bare gjenta det de andre nevner her. For det første, man kjøper ikke nye møbler når man allerede sliter økonomisk.

For det andre, handle på kreditt er veldig dyrt, bør absolutt unngås med mindre du kan betale beløpet innen kort tid, evt venter på feriepenger etc!! Tror det er like greit du ikke får 10.000 i høyere kreditt sånn situasjonen din ser ut nå. Tror nok det er det samme banken ser. Siden du ikke kan betjene det du allerde har vil de ihvertfall ikke gi deg høyere grense.

Men igjen snakk med banken, kanksje du er heldig og får et samlet lån hos de på din totale gjeld, som du bruker til å bet all kortgjeld etc, så får du et fast beløp å bet til banken. Evt snakk med kreditorene.

Finn et billigere sted og bo evt, og ta på deg en ekstra deltidsjobb, helg/kveld;)

Uansett, lykke til ;)

Skrevet

har bare ett råd herifra......bytt bank, den beste banken i dag med lavest rente på lån er nordea,man kan bytte bank så ofte man vil,få deg en time hos nordea og si du ønsker bytte,ta så opp ett lån der med en helt anna rente,ikke et forbrukslån,det er også høy rente,men snakk med de,de vil nok hjelpe deg til å komme deg ut av dnb,de er dyr og ikke særlig kundemottakelig....(erfaring her).....bare bytt bank..retten og sletten,få noen års nedbetaling til en sum du kan sitte med....gjør det fort,rentene på kreditt kjøp suger utav deg alle pengene

Skrevet

Kjedelig å havne i en slik situasjon. Nå vet ikke jeg hvordan det er med bosituasjon. Eier du egen bolig? Hvor mye gjeld har du på denne i forhold til boligens verdi?

Uansett hvilken bank du bruker er det alltid hensiktsmessig å ta en prat med en kunderådgiver for å ta en helhetlig økonomisk gjennomgang. En rådgiver kan sette opp et budsjett og sammen kan dere finne løsninger for nedbetaling av gjeld, sparing og forsikring.

I beste fall har du god sikkerhet i bolig og kan refinansiere lånet ved at du får "bakt" inn smålån.

Når det gjelder å bytte bank for å få lavere rente som forrige person skriver er det en sannhet med modifikasjoner. Når jeg sjekker prislisten til de største bankene har f.eks. DnB en lavere rente enn Nordea om du har boliglån over 2 mill. Hva slags rente du har kommer an på lånebeløp hva slags sikkerhet du stiller. Derfor blir det en vurdering du må ta ut ifra din situasjon.

Videre er det lurt å sjekke betingelser gjennom bedrift, fagforening o.l. da disse ofte har forhandlet seg fram til en gunstig lånerente med enkelte banker.

Du kan jo også søke om avdragsfrihet på lånet for en periode, om det kan hjelpe. Ta en nærmere titt på alle utgifter du har for å se om det er steder å spare penger. Strømleverandør, forsikringer (her er det store forskjeller!), mobiloperatør osv.

Om du ikke eier bolig men kun har forbrukslån er nok dette et verre case. En grunn til at du muligens får "nei" fra bankene ifm. refin. er om du har betalingsanmerkninger, f.eks. gamle inkassosaker på deg. Dette er en typisk avslagsgrunn da bankene vet at det er høy risiko for gjentagelse med denne typen kunder.

Når man skal ta opp lån ser man i hovedsak på tre ting:

-Evne (om du rett og slett klarer å betjene et høyere lån enn hva du har i dag ut ifra inntekt og evt. andre utgifter)

-Vilje (om du har betalingsanm. -purringer, inkasso o.l.)

-Sikkerhet (hva du eier og som banken evt. kan stille som sikkerhet).

Det er helt logisk at du ikke får en høyere mastercard kreditt så lenge du sliter såpass med å betale tilbake. Det vil jo bare sette deg i et større uføre om du tar på deg mer gjeld.

Et tips kan være å ta en prat med f.eks. foreldre eller andre som står deg nær og som har en ordnet økonomi. Be om et privatlån slik at du kan betale ut smålån med en gang. Og lag en levelig betalingsplan. Familie vil ofte gi lån med veldig lav rente. Evt. be om forskudd på arv.

Lykke til! Hilsen ei som jobber i bransjen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...