anonyminos Skrevet 30. august 2009 #1 Skrevet 30. august 2009 har noen spørsmål som jeg å min venninne lurer på vi ska ha barn med 1 mnd mellomrom, og har sitt litt på lover og regler sammen men vi blir ikke noe klokere :s - må en ha papirer/kontrakt på att en har fast 50% stilling eller mer for att pappaen skal få pappaperm?? eller teller det visst mor har bare jobbet inn ekstravakter slik att det tilsvarer over en 50% stilling?? - viss jeg velger permisjon med 80% "lønn"(56 uker) og pappaen ikke har rett på permisjon i og med att jeg bare har jobbet i en 20% stilling,blir da fars permisjonsuker (10 uker) ført over på meg slik att jeg da får 66 uker permisjon??? setter veldig stor pris på svar:) vi har termin i januar og februar, så vi kommer jo ikke under de nye reglene som gjelder fra 1.juli neste år, der far får perm uansett så lenge mor har jobbet seg rett til permisjonspenger uannsett stillingsprosent.
1 høne i haneflokken-født Skrevet 30. august 2009 #2 Skrevet 30. august 2009 er usikker på det første spørsmålet ditt, men det andre kan jeg svare på, du får ikke overta fars uker, da faller de bort
anonyminos Skrevet 30. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 30. august 2009 syns det er rart att det står dette på nav sine sider viss de ukene faller bort: Dersom mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent, overføres ukene med fedrekvote til henne. http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote
"nøtteliten" Skrevet 30. august 2009 #4 Skrevet 30. august 2009 Man trenger ikke j´kontrakt på over 50%. Det holder at sum timer tiilsammen blir over 50% stilling. Det er jo mange som har 20% kontrakt og ekstravakter utover det. Dere bør uansett ta vare på lønnslipper som viser det faktiske antall timer pr mnd, i tillegg til fastlønna. Dersom man velger 80% dekninsgrad har man tilsammen 56 uker. Dvs 46 til mor og 10 til far. ( det er ikke 56 pluss 10) Jeg tror at det fortsatt er slik at dersom mor har jobbet mindre enn 50% stilling så vil far ikke få fedrekvote. Det har kommet en rettskjennelse på at far får fedrekvoten uavhengig om mor har foreldrepengerett eller ikke, men denne har ikke kommet inn i lovverket enda. (ligger på nav sine sider) Står som innfelling i rundskriv til lovteksten. Folketrygdloven kapittel 14. Der har trygderetten erkjent at siden permisjonen og fedrekvote ble endret fom 1 juli i år så kan det åpnes for at far kan ta fedrekvote selv om mor ikke har opptjent foreldrepengerett. Vet ikke om dette gjelder også ved stilling på bare 20% også. Det er uansett ikke slik at fedrekvoten overføres mor. Med mindre far er for syk til å ta seg av barnet.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 30. august 2009 #5 Skrevet 30. august 2009 Jeg er nesten sikker på at du tar feil, nøtteliten. Da de nye reglene kom, ble det slik at dersom far ikke har rett på fedrekvoten pga mors opptjening eller egen arbeidssituasjon (feks student) får mor overta disse ukene. Det er bare hvis far av en eller annen grunn ikke ØNSKER å ta fedrekvoten at mor ikke kan overta. Noe som jo gjenspeiles i sitatet fra NAV over her.
mamman til to gutter Skrevet 30. august 2009 #6 Skrevet 30. august 2009 Det som er helt sikkert er at det uansett ikke blir 66ukers permisjon totalt. Det er 56 uker permisjon totalt, inkl far sine 10uker. Jeg aner ikke hvordan det er med fars 10uker om du får dem eller ikke, men jeg vet helt sikkert at av fellespotten med permisjon, så kan han ha så mye han vil så lenge mor begynner å jobbe eller gå på skole, jeg tror det er minst 75%, men det er jeg ikke sikker på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå