Gå til innhold

mobbing i skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har fra 2 klasse hatt endel problemer med min sønn (går nå i 4.klasse)

har har alltid hatt vanskelig for samarbeid med andre barn under lek , vil helst bestemme alt osv.

vi har jobbet aktivt med dette hele veien.

i 2. kl begynte han og få "adferds problemer" hissig , voldelig , både på skolen og spes hjemme med meg.

han flyttet 3 mnd til sin far for og prøve og komme ut av den onde sirkelen.

i 3.kl begynte han og banne veldig og hadde få venner på skolen pga banning og fordi han ble så fort sint og hissig.

har jobbet sammen med skolen for å få slutt på dette , for å få endret adferden hans.

siste halvår i 3.kl begynte vi her hjemme på pmto kurs og det har gjort underverker for situasjonen her hjemme , med raserianfall og fikk snudd om på "makt posisjonen" hjemme.

når skolen sluttet i 3.kl var det som å få en annen gutt , han var blid , omgjengelig , ingen raserianfall osv , sommer har kort sagt gått helt knirkefritt.

har i løpet av sommeren har det kommet fram at de andre barna ikke ville leke med han først fordi han ble så fort sint , så var han klassens klovn , så fordi han bannet og når vi hjemme har jobbet med dette og han har blitt veldig flink så ville de ikke leke med han fordi de mente at han luktet vondt. altså..nye ting hele tiden.

men... så begynte skolen igjen. ordnet fort møte med ppt , barneværn og skole for å være litt føre var.

fikk i løpet av forrige uke flere tlf fra skolen om at min sønn hadde flydd på andre barn uprovosert osv... mulig jeg har vært blind før , men nå var det virkelig noe som ikke stemte her.

i flere av de uprovoserte "angripene" tok det meg ikke lang tid og finne ut at det var ikke min sønn som hadde startet , i det ene tilfelle var det 7 andre barn som hadde kastet ting på han , hvorav min sønn reagerte med å ta igjen , så fikk han kjeft og måtte til overlærer. ( pratet med andre barns foreldre som hadde fortalt dette hjemme)

fikk beskjed om at han hadde mobbet en i klassen over lengre tid.

min reaksjon var da og ringe til foreldrene til dette barnet for slike ting aksepterer vi overhodet ikke her hjemme , for å prate med foreldrene og få slutt på dette.

fikk da vite at deres sønn ble mobbet på skolen , men min sønn var ikke en av mobberne.

har fått vite av foreldre at to barn på samme klassetrinn ikke tør leke med mitt barn for da blir de ertet og holdt utenfor på skolen.

har prøvd og ta dette opp på skolen , men når 7 barn sier at mitt barn begynte og de gjorde ingenting og 2 barn sier det ikke var hans skyld..så tror de jo på de andre barna , for han har jo vært klassens værsting siden 2-3 klasse.

jeg sitter med tanker om at kansje hans adferdsproblemer fra 2 klasse er pga erting på skolen , urettferdig behandling siden min sønn reagerer fort og er det mest høylytte..at han har fått skylden for mange ting han ikke har gjort... sier mange..ikke alle , for vet godt at min sønn ikke er noe englebarn.

har måtte sagt opp sfo plassen for han tør ikke gå der lenger.. han får trussler om juling flere ganger i uka , og dette pågikk også i fjor.. har jeg igjen fått vite av andre foreldre... det er så innmari vanskelig og få min sønn til å fortelle om dagen på skolen.. var først i sommer at det kom frem masse.

er det jeg som er overbeskyttende og overreagerer ??

og hvis ikke...hva i all verden skal jeg gjøre når skolen mener alt er min sønn sin skyld , det blir satt igang tilltak for at han skal forbedre seg hele tiden.

er også foreldre på trinnet som har sagt at det er ikke så rart hvis min sønn blir mobbet pga at vi her hjemme har tattoveringer og var så anderledes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, det er så skrekkelig med sånne ting. Det ser ut for meg som at du gjør det du kan for gutten din, men kanskje det er lurt med et åpent foreldremøte om en slik sak? Bruker skolen din Ulweus-programmet? Eller steg for steg? Det er jo flott at han etterhvert kan fortelle deg om det, men en person kan ikke endre noe sånt alene når det har fått pågå så lenge.

Føler du at dere får hjelp på skolen? Eller er dere helt alene om det? Et stort foreldremøte med tema skolemiljø eller generell mobbing hvis det blir for tøft å ha mye fokus på gutten din. Det høres jo ikke sunt ut når flere blir plaget på skolen, og ungene må lære seg alternative måter å oppføre seg på. Og sett fra sønnen din sitt lys, hvorfor må han forandre seg når det er han som blir plaget? Selvfølgelig kan ikke han ta igjen med vold, men å alltid være den som får skylda er jo ikke greit.

Vet ikke hva jeg vil si med dette innlegget, annet enn at jeg skjønner veldig godt den store frustrasjonen jeg leser i innlegget ditt.

Skrevet

Hlet utrolig skummelt og lese dette stykket, det var nesten som om jeg skulle ha skrevet store deler av det selv. Jeg har opplevd veldig mye av det samme med min sønn og det startet nøyaktig som du sier i 2. klasse med han og. Min går nå i 5. klasse og strever enda. Han og var gjennom mye mobbing, men desverre på hans skole var lærere like flink til å "terge" han på ting som at gutter ikke bruker øredobb, gutter ikke stiper håret osv.

Han styrer og utrolig mye i lek og ender ofte i tumulter, men han sier ofte selv at han like godt kan gjøre slikt for han får skyld uansett om han gjør det eller ikke så hva er poenget med å la være??

Det sier litt om hvor lite de har trodd han når han faktisk ikke har vært innblandet i problemene.

Han ble veldig mye mobbet pga dialekten sin, noe som hverken foreldre eller skole syns var noe å henge seg opp i. Når jeg som mor tok det opp følte jeg at de regelrett lo av meg. Også jeg hadde god hjelp av PMTO, men skolen motarbeidet hele det opplegget og terrapauten jeg jobbet med ante til slutt ikke hvor han skulle snu seg. Hjemme fungerte opplegget helt etter boken, men i skolen fikk vi aldri sett om det ville ha noe virkning fordi skolen mente det var for tidkrevende og gjennomføre.

Straffemetodene skolen benyttet grenset til det jeg vil kalle barnemisshandling. Han ble satt inn på et konferanserom for seg selv, uten annet enn sporadisk tilsyn. Der kunne han sitte en time en dag og 3 timer neste. Hvor lenge avhengte av når lærer hadde tid til å hente han inn igjen eller hadde mulighet til å sette seg ned med han der inne og snakke gjennom hendelsene. Andre ganger kunne de si at han skulle miste muligheten til å være med på neste ukens utflukt, for så å vente 4 uker med å gjennomføre straffen. Gutten gikk da 4 uker og grudde seg til hver tirsdag hvor de skulle hatt utflukter. Slikt kaller jeg psykisk terror på en 8-åring.

Etter et år med gråting (min gråting), slossing mot systemet og tapping av mine krefter var jeg tom for ideer for å hjelpe gutten på den skolen han gikk på. Da klasselæreren ringte en uke før skoleslutt og ba meg komme og hente "den forbaskede guttungen" (direkte sitat fra læreren) sa jeg uten å nøle at gutten med øyeblikkelig virkning ble tatt ut av den skolen. Jeg fikk full støtte av PMTO til dette. Da satt jeg med det jeg følte var to alternativ.

1. Starte han på ny skole hos meg, med fare for at han fortsatt ble mobbet og ville gjennomleve videre helvete pga dialekt som hadde vært hovedtema for mobbingen gjennom tiden.

2. Flytte gutten til faren hvor jeg viste dialekt ikke ville bli et mobbeproblem, og hvor han ville gå på en langt mindre skole og få en langt tettere oppfølging.

Det ble det siste alternativet etter lange samtaler med PMTO, psykolog, lege, far, gutten, andre som har gått gjennom noe av det samme.

Han får nå en veldig god oppfølging, han har roet seg en god del på vold mot andre, men styrer enda leken voldsomt. Både jeg og skolen har lenge hatt mistanke til en form for AD/HD eller ADD hos gutten pga arverekke på det punktet og man er så vidt i gang med grunnleggende testing. Men den prosessen er lang og tidkrevende og vil nok ikke være ferdig før om et års tid eller noe slikt.

Du spør om du er overbeskyttende, nei det vil jeg ikke påstå. Det er forskjell på beskyttende og overbeskyttende. Klart man ønsker og forsvare barnet sitt når det kommet fram at han ikke har vært pøbel i 100% av alle tilfeller. Jeg gjorde akuratt det samme. Jeg mener det er vår plikt som foreldre og være barnas advokat der.

Og om du overreagerer? igjen nei....jeg hadde blitt redd om du ikke hadde reagert her. Igjen skal du være barnet ditt sin advokat her, men du skal selvfølgelig ikke skjule hans synder når han har gjort noe galt.

For at han skal få en tryggere hverdag MÅ dette med mobbingen først og fremt bli et daglig tema i skolen, det MÅ synliggjøres og bli tatt på alvor. Uten dette kan situasjonen aldri bli bedre desverre.

At de foreldrene er så pass kørka at de kan si at din sønn blir mobbet pga foreldrene forteller meg at de overfører fordommer på sine barn. Slike foreldre skaper mobbere. Her må det altså inn en holdningskampanje inn først og fremst hos de voksne spør du meg.

Hvis ikke de voksne skjønner at mennesker kan være forkjellige vil aldri barna forstå det heller.

Hvis ikke du ser håp her ville jeg vurdert om mulig å finne en mindre skole og flytte han over på. Da kan han kanskje få større oppfølging enn han gjør nå.

Skrevet

Et vondt innlegg!!

Høres ut som du gjør alt riktig og som om adferdsproblemene er reaksjoner på at han blir holdt utenfor og blir behandlet dårlig av medelever. Det er bra han viser reaksjoner, bedre enn om han holder det inne i seg, men han trenger nok å styre reaksjonen sine slik at de ikke blir destruktive. Det høres ut som klassekameratene trenger å lære hvordan de kan være god venn, det er ikke din gutt sitt ansvar alene.

Foreldrene du beskriver høres ikke gode ut. Har dere voksne venner blant foreldre i klassen til sønnen din? Kan du invitere alle mødrene en kveld bare for å være sosial og bli bedre kjent?

Inviter folk fra klassen til sønnen din eller andre han liker selv om det ikke er bursdag.

Skrevet

Her er et innlegg som handler om litt av det samme. Kanskje det er ditt?

Skrevet

Hei!

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Senter for Atfredsforskning i Stavanger.

Send dem en mail, lik det innlegget som du skrev.

Eller du kan prøve å ringe de, søk på Google der finner du adr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...