Gå til innhold

andre med katt?????? se hit er dere snille...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,,, vi fekk oss en liten kattunge på onsdag, dette var en katt som kunne lidd en sjebne.... ja så da tok vi den til oss..

når eg var gravid med mi første hadde vi og katt,, så tenkte ikkje så mykje på det,,, har hatt katte i mangen mangen år, og er vane med det, og ønsket at datteren min skulle få en glede av det og ha et lite dyr i nya huset :P

men så kom bekymringene, de fleste mener eg er hakkende galen,, for stoff frå katten er farlig,, har hørt om kattens avføring,,

noen som er inne på dette,, ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tenker ikke noe på det.. min katt er voksen og driter ikke inne (bortsett fra noen ganger å vinteren, han vil vel ikke fryse i rauva =/) og har en liten hvalp som enda sniker seg til både det ene og det andre nå og da.. jeg har på meg hansker og vasker hendene godt etter å ha fjernet drit, vasker såklart også gulvet godt, og har også spritkluter men bruker ikke dem så ofte..

tror ikke man trenger å bli hysterisk, selv om det en risiko, så holder det vel å passe på..

blir det samme med gulerøtter og potet, vi vasker jo dem og spiser dem, selv om de vokser i jord, og disse bakteriene finnes i jord også..

og så kan du jo la gubben ta avføringa så mye som mulig, og passe deg for å bli klort..

Skrevet

ja de er han som teker den :D

takk for at du svarte,,, :) men har og hørdt noken teke blod prøver når de har katt.. koffer?

Skrevet

Her får du et litt mer utfyllende svar.

Grunner til at noen mener katter kan være farlige for gravide, er at de er vertsdyr for parasitten som gir toksoplasmose, som definitivt er farlig for fosteret hvis man blir smittet under graviditeten.

MEN: Det finnes knapt nok et eneste kjent tilfelle i Norge av smitte fra katt til gravide. For at dette skal skje må du få rester av katteavføring inn i munnen. Katten er kun smittefarlig en kort periode etter at den selv er smittet for første gang - og kun gjennom avføring. La mannen i huset evt. skifte kattekassen, vær nøye med håndhygiene - og bruk hansker hvis du arbeider i hagen der katten (din eller andres) kan ha gjort fra seg, eller må skifte kattekassen selv.

Hvis gravide er blitt smittet i Norge er det som oftest gjennom gjennom jordrester på rå grønnsaker eller ikke gjennomstekt kjøtt der parasitter kan være innkapslet. Men parasitten er i utgangspunktet sjelden i Norge, i Middelhavslandene skal man være ekstra forsiktig fordi parasitten er en god del mer utbredt der. Har forøvrig selv hatt katt(er) under begge mine graviditeter - og testet meg for sikkerthet skyld etter at jeg var i syden i sommer - og er fortsatt negativ - dvs. tross at jeg har hatt nærkontakt med katter stort sett hele livet og vært masse rundt middelhavet, så har jeg unngått smitte.

Skrevet

Katt når en er gravid er ingen problem, og heller ikke for barnet etter fødselen. Med normal hygiene og sunn fornuft så går det flott. Vask hendene, og ikke la katten gjøre fra seg på gulvet. La den heller være ute til den har skjønt det om den gjør fra seg inne ;-P

Skrevet

Vi har to katter og det er absolutt ikke noe problem ( er ikke gravid nå, men prøver så godt vi kan) MEN du skal være forsiktig med kattens avføring og husk å vask deg godt på hendene om katten slikker deg på hendene eller du håndtere mat/kattesanden osv.

Som en annen skrev over her - hvis du jobber i hagen, sandkasse og andre steder hvor det kan finnes avføring.

Bruk hansker og vask deg godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...