Gå til innhold

Hvilken skolesekk har barnet/barna dine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når min skulle begynne i første klasse fikk han etter eget ønske kjøpe seg Beckmann skolesekk. Ikke lenge etter han begynte på skolen, begynte han å klage på vond rygg. Dette ble verre og verre. Vi måtte til kir.pr med han. Til slutt kjøpte vi ny skolesekk til han, da hadde han klaget en stund hver gang han skulle gå til å fra skolen/hjem. Etter han har fått ny sekk, har han ikke klaget noen ting på vond rygg.

Nå har han Bergans sekk. Den sitter utrolig mye bedre på ryggen, og kan strammes lett inn slik at den passer godt på hans rygg.

Når søstera skal begynne på skolen skal iallefall ikke hun få velge seg Beckmann sekk. Har hørt andre også som klager på disse sekkene.

Hva er deres erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Guttungen har beckmann. Han fikk den i fjord, da han skulle begynne i 3 dje klasse. Har aldri hørt noe om vont i ryggen. Men han bærer jo ikke særlig langt heller da, har 100 meters skoleveg.

Har egentlig ingen erfaringer med den, da han ikke har sagt noe om den. Den er stor og fin, god plass. Han har vel egentlig den som er fra fjerde klasse tror jeg.

Skrevet

Mine har beckmann sekker i år og har enda ikke klaget over vondt i ryggen, synes berghans sekkene har liten plass oppi om man sammenligner med andre sekker jeg. Barna mine får jo ikke plass til alle bøkene oppi bergans sekken, mine har nemlig berghans sekker til trusekk så jeg har testa det ut. Dem får kun plass til halvparten av det dem må ha med på skolen hver dag i bergans sin sekk. Barna må nemlig ha alle bøkene i sekken til en hver tid da dem ikke følger timeplanen slavisk. Så jeg er mere fornøyd med beckmann sånn sett.

Skrevet

Har en gutt i 3.klasse. Han har bergans sekk, som han fikk til 1.klasse.

Tror det er sekk fra 1.-3. klasse, så regner mer å kjøpe ny sekk til han neste år. Og tror jeg går for bergans da også...pluss til lillebror som blir 1.klassing neste år:)

Men har egentlig ikke hørt noe verken positivt eller negativt om beckmann, så har ingen formening av de

Skrevet

gutten bruker den oblitoriske orange skolesekken, som er av mye bedre kvalitet i år, enn de har vært tidligere år....

Mens jenta fikk bekkhamsekk til 2 klassen i fjord, og er meget fornøyd med den:))

Skrevet

Har Beckman til 1 klassingen vår og Bergans til 5 klassingen. Synes Bergans sitter best på kroppen, mens det er best plass i Beckman. Tror jeg går for Bergans når minste jenta skal skifte sekk neste gang. Nå bærer ikke hun sin sekk noe særlig siden hun blir kjørt til og fra skolen og kommer til og bli kjørt ut 3 klasse så og si. Da er det vel på tide med ny sekk. Bergans sin sekk har hatt nok plass til bøkene til eldste jenta selv om det ikke er masse plass til andre ting i tillegg. Jeg liker også løsningen til Bergans med gymbagen som man kan feste utenpå :). Alt i alt så er det nok Bergans jeg liker best :).

Skrevet

Har ikke prøvd verken Beckman eller Bergans i dag. Hadde selv en Beckman i skolealderen og den tok hardt på min rygg. Men det var jo ikke samme kvalitet på noen sekker for 30 år siden som i dag. Og det var mer MIN vilje enn best mulig som styrte valget. Har fått vite etterpå at papirhandelen hjemme sa greit fra om at sekken var "ikke beste valget". Så det blir litt feil å trekke konklusjoner om dagens 1. klassesekker på det grunnlaget.....

Yngstegutten her (ung, men i "største halvpart" i elevflokken likevel, rent fysisk) bruke en oransje skolesekk han fikk på skolen de første to månedene Det var egenlig en elendig sekk, men OK til å bære matpakken, pennalet og ei tegneblokk i. Men straks etter 6-årsdagen møtte han med DENNE sekken

http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/cat_18/PID-663593(SparBase).aspx

Egentlig i største laget i 1. klass, i alle fall før jul, og den passer bedre fra 2. og oppover. Men vi har opplevd det som en GOD sekk, en sekk som brukes mye (ikke bare i skolesammenheng!) og gutten er glad i sekken sin. Godt på ryggen hans sitter den også! Dette er nemlig en sekk beregnet til å gå lenge med. Men den krever nok at man er litt nøyaktig når man stiller inn sekken første gangen og at barnet fester den skikkelig når den brukes (med sekken på begge skuldrene, brystrem og "livrem"). Ikke helt rette sekken for barn (og foreldre??) med slurvetendenser her kanskje...

Den beste sekken for ryggen er det ikke nødvendigvis en bokhandel som har! Det eneste vi i grunnen har hatt å utsette på sekken er at den er ganske refleksløs. Men til det bruket den mest er tiltenkt er behovet for refleks ikke-eksisterende, og reflekser er ikke noe problem å få tak i fra andre steder!

Skrevet

Men det som jeg opplevde (og jeg ser skjer med andre barn som har denne sekken) er at skulder-remmene blir for lange, de holder seg ikke stramme. jeg strammet de hver morgen når gutten hadde tatt de på, og lærte han å stramme de selv. Men da han kom hjem hadde de sklidd helt ut igjen og sekken hang langt bakpå ryggen. Og det er klart at med en del tyngde oppi sekken (ja de bærer tungt, selv om de bare går i første klasse), så sliter dette veldig på ryggen. Ser mange andre barn også som kommer med denne Beckmann sekken langt nede på rumpa. Og at skulderremmene sklir av skuldrene fordi de er for vide der. Det står også som ett svakhet i en test jeg leste (etter jeg hadde kjøpt den) om Beckmann. hadde jeg lest den testen før hadde jeg ikke kjøpt den sekken, da min gutt er spebygd og liten for alderen.

Bergans sekken er liten oppi ja, men her har de bare en bok fast med seg på skolen. De andre er det litt nå og litt da. Helst slike hefter slik at det ikke skal bli så tungt. her går de aller aller fleste til og fra skolen selv.

Skrevet

og ja det jeg ville si også som ett veldig viktig poeng er:

At Beckmann sekken veier jo utrolig mye i forhold til Bergans sekken. Og sikkert andre slike tursekker.

Og når det gjelder refleks. Mine barn må ha på seg refleksvest når de går til skolen, i fra når det begynner å bli skumring om morgnen og hele vinteren. Det er også slike kampanjer på skolen. Og med i sekkene ligger det jo slikt regntøy til sekken med, dette er helt gult, og med refleks. Jeg tar alltid det også på sekken om morgenen. Lyser mye bedre opp med det gule enn en svart sekk.

Barna som bor her vi bor, og det er mange barn, må krysse en riksvei hvor det er fartsgrense på 40, men de fleste desverre kjører altfor fort, og en annen vei før de kommer seg til skolen. Så gode reflekser er et must!!!

Skrevet

men får ikke deres 1. klassinger skolesekk av fylke? (bare et spørsmål, får jeg trodde at alle 1.klssinger fikk det!)

Skrevet

Nei det har jeg aldri hørt om før en gang!!!

Her fikk de refleksvest og litt slikt utstyr som hvordan oppføre seg i trafikken til oss foreldre, hva vi kunne lære barna. Og minne oss selv på som kjører biler langs skoleveier.

Ellers intet..

Skrevet

Dytter litt da det ikke kom fram at jeg hadde svart deg Happy:)

Skrevet

Gode reflekser er et must, der er vi helt enige, gladjente! Særlig når man går langs en vei med fartsgrense 60 km/t og uten verken fortau eller sykkelsti (bortsett fra de siste 200 m eller så fra skolen), en typisk norsk "bygdevei". Med nesten ikke veilys og ganske langt mellom husa (som ofte også ligger 50 - 100 fra veien, tomtene her er store og hagen ligger normalt på framsida). Bilene er få, men de ER der. Og nettopp derfor påpekte jeg Varde-sekkens totalt manglende reflekser.

Men reflekser kan lett ettermonteres, og det er nettopp det vi har gjort. Rikelig med reflleksbånd, både her og der. Og flere "glassreflekser" som dingler. Så synlig har vi gjort den i dag, selv om den ikke var særlig synlig da den ble kjøpt.

Å ettermontere det som gjør sekken god for ryggen er en verre sak en å ettermontere refleks!

Refleksvest regner vi faktisk ikke som "godt nok", med sekk på ryggen, ganske enkelt fordi denne forsvinner bak sekken, mer eller mindre. Så her gjelder regelen om sikkerhetskjeledress i den mørke årstiden, så lenge man er gående med sekk.

Av en type ganske lik denne:

http://www.merco.no/wp-content/uploads/2008/09/lett_synlighet_kjeldress_barn.jpg

Når man er ute og leker på ettermiddagen/kvelden, derimot, uten ryggsekk, er refleksvesten et must!

Og en god lommelykt med "blinklys" for å signalisere at "her er jeg" til biler som passerer er heller ikke dumt, synes vi. Og går man alene i mørkt regnsvær kan den jo også være en hjelp til faktisk å SE veien iblant, så man ikke pluselig er i grøfta. Vanskelig å se (rester av) gammel hvit veikantmaling når man man går alene en mørk og våt høstkveld og lysa fra husene ikke engang når ned til veien....

Skrevet

Ja ORG, jeg skjønte at du også mente at reflekser var ett must. Og skjønte også at du hadde satt på reflekser etterpå på sekken. Og det er jo veldig bra. Det har jeg også gjort på Bergans sekken, er ikke så bra med reflekser der heller.

Men det jeg mente var at inni disse sekkene, iallefall Bergans og Beckmann, er det med ett gult regntrekk til å ha over sekken når det regner, på denne er det også refleks. Også er den knall knall gul. Så denne fungerer veldig bra som refleks. Så det jeg gjør, er å bruke denne også de dager det ikke regner nettopp fordi den syntes mye bedre i høst og vintermørke enn en mørk skolesekk. I tillegg har mine barn refleks bånd rundt armer, da de vifter med disse når det kommer bil, og også armeneer i bevegelse så er enklere for biler og se ting som dingler når lysene treffer. Har også en vanlig refleks hengende dinglende fra sekken. De er jo så lave disse barna, min gutt er bare 112 når han begynte på skolen. Er vanskelig for biler å se disse små her når man ikke utstyrer dem med nok reflekser. Han har også refleksvest på, men som du sier så forsvinner den bak ryggen, men viser jo godt igjen framme da. Og også om ettermiddagen må de ha refleksvest på når de er ute og leker. Føler da mine barn er de eneste, men det bryr jeg meg ike om. Og mine barn klager heller ikke på det. Akkurat det vet de at de må.

Jeg kommer fra ett sted som deg, hvor det ikke var gatelys, og fartsgrensa var faktisk 80. Nå heter det seg jo at bilister skal kjøre etter forholdene, men tydeligvis så er det ikke alle som har fått med seg den regelen når de tok lappen. Og tydeligvis så lever noen med dødsønske for seg og sine barn, når de lar dem gå og leke langs slike veier i mørke klær i vintermørke i regn og dårlig sikt uten så mye som en liten skarve refleks på seg!!! Det har kanskje du også opplevd som kjører langs slike veier selv. Setter hjertet i god fart når en plutselig oppdager noen som går langs veien og er glad det gikk bra denne gangen også. For en hadde ikke klart og stopt selv om en ikke kjørte fort, fordi en så dem for sent!!

Skrevet

Ja, gladjente, det her HELT tydelig at noen tror at dersom de bare har "lyse" klær er både de selv og barna synlige på en kilometers avstand, selv i mørke og regnvær. For noen tror visst at refleks er både blytunge, ekstremt dyre og utrolig vanskelige å få tak i...

Men jeg føler faktisk dette problemet er mye mindre blant lokalbefolkningen her, hvor alle (som har vettet i behold...) har førerkort etter at de er fylt 18-19 år, og som kjører daglig eller tilnærmet daglig på mørke bygdeveier, sammenlignet med "byturister" som roter seg ut her i slutten av turistsesongen etter skolestart. Tydelig av og til at de er vant til GODT opplyste veier og veier uten barn (fordi barna er på separart gangsti) ja!

Og de få som har problemet har det MER med seg selv enn med barna. For barna skal være "juletrær" når de er ute på veien. Meg MEG ser jo alle, siden jeg er "lyst kledd", mener visst noen (ytterst få). Akkurat på det området er visst gamle gubber og kvinnfolk som aldri har hatt sertifikat visst de verste her....

Fartsgrensa er vel egentlig 80 her også, utenfor "sentrum", men du blir neppe særlig lenge på veien uten at bilen får "hilse på" en utsikkende stein i veikanten, annet enn en tørr sommerdag, om du KJØRER i 80 på veiene våre. Den som kjører med vett her kjører i 55-60, en hel del mindre når det er glatt (ikke ofte hos oss, men er det glatt er det som regel SKIKKELIG glatt), Og egenlig utrolig få som ikke kjører med vett av lokalbefolkningen her. Noen ungdommer finner du, men de er stort sett borte på skole selv i ukene. Så de er mer en fare en fredags- eller lørdagskveld. Men "alle" her vet jo at å gå langs veien utenfor "sentrum" en lørdagskveld etter midnatt er fullstendig risikosport på lik linje med basehopping. Da er det nemlig sjelden biler på veien, men en hel del "flytrafikk i ekstremt lav høyde".

Selvsagt skal man ha på refleksvest (eller "gultrøye" eller tilsvarende kjeledress) når man er ute og leker, lenger borte enn i egen hage (altså "utenfor porten") med mindre det er HØYlys dag. Det opplever jeg i grunnen at de fleste har her i dag, men noen er nok MER påpasselige med vesten enn andre. Den veier ca 25 gram, så den skal enten være på kroppen eller i jakkelommen slik at den kan komme på kroppen i løpet av et øyeblikk om det mørkner. ALLTID! Og på samme måte skal det være "dinglereflekser" i ALLE jakker og bukser. Igjen alltid! Så får man ta dem ut av lommen når man trenger den. En refleks festet ekstra høyt på skulderene (slik at den "dingler i albuehøyde eller så) er også ypperlig på jakker til lave barn høst/vinter/vår. For den i lommen kommer ofte vel lavt ned på kroppen med tanke på refleks fra billys.

Så hadde vi samlet sammen alle "dinglereflekser" som finnes i alle klesplagg her, tror jeg vi hadde kommet farlig nær 100 :) Noen kjøpte, mange reklame for alt fra NAF via Trygg Trafikk og den lokale bensinstasjonen til butikken, forsikringsselskapet og banken.

Et regntrekk på sekken er ikke dumt, det er jeg enig i. Akkurat slik jeg mener at regntøy skal være gult/oransje og ikke mørkeblått og mørkegrønt når det brukes på vei, regntøy av "turtypen" hører til i marka, ikke på veien! Og ikke oppfatt de slik at jeg ser på regntrekket som noe minus! Men når både lue, armer, sekk og bein har refleks (dinglende og fastsydde) , synes jeg ikke egentlig det er så VELDIG viktig moment at man i tillegg har sekketrekk. For er sjåføren blind for 15-20 andre reflekser som beveger seg usynkront, hjelper det nok lite med EN til, selv om den er stor.... For her er det ikke EN vanlig refleks som dingler fra sekken (dinglende reflekser er mye bedre enn faste mht ¨å tiltrekke seg oppmerksomhet, iflg en kjørelærer jeg kjenner litt), det er tre-fire, i litt ulike farger og høyder. Hvitt, gult, oransje, blå... .

Og, en ting litt på siden av, gladjente. Gode billys er også et must for bygdefolk. Det er IKKE for å være kule at biler på bygda som regel har fire store ekstralys! På svingete veier er tåkelys en nødvendighet, på veier hvor man stort sett kjører med fjernlys gode ekstrafjernlys også. Og jo STØRRE lys, jo bedre lys, som regel. Ikke så merkelig i grunnen at Bosch BIG Knick er en populær kar på bygdas biler, om de bare har stor nok front til å ha plass til dem på lovlig måte....

Skrevet

ja, da bor vel du i hovedstaden, siden de er det eneste fylket, som jeg vet om, som ikke gir skolesekk til 1.klassingene:((( De som kanskje burde gjøre det.....

Årets skolesekk var så mye bedre, enn det datteren min fikk da hun begynte i 1. ( går i 3. i dag) DEN vises i terrenget, og ALLE vet at det er en 1.klassing...

Skrevet

Nei ikke alle steder får de orangsje 1 klasse sekkene, med de er jo uansett værre en alle andre sekker for dem kommer jo på sisteplass hvert år når dem blir testet. De går fort i stykker også og er veldig stive synes jeg og de sitter rart på ryggen til barna.

Skrevet

Nei Happy, jeg bor nok ikke i Hovedstaden, langt derifra egentlig. Og som sagt så får vi ikke sekker her til våre barn, og jeg har heller ikke hørt om det før.

Er dette noe mange fylker gir ut allså? Er det fordi vi skal vite det er en førsteklassing? Eller av andre grunner? Hvem er det som sponser disse sekkene? Selve fylket?

Skrevet

Ja de får dem for alle skal se at de er 1 klassinger.

Her er sekkene sponset fra fylkeskommunen, FTU, statens vegvesen, naf og trygg trafikk. De får også en gul refleksvest med en rød trekant på med barn som går foran, og så står det senk farten under. Det samme bildet er det jo på de orangsje sekkene.

Skrevet

Ok. takk for svar. Her fikk de gul vest, husker ikke helt hva det står på dem. Også har de slike kampanjer hvor de teller opp hvor mange barn i klassen som har refleksvest på seg til skolen, og den klassen som er best over to uker vinner en premie.

Skrevet

ja, mener de har de i ganske mange fykler.... bodde i østfold før, og der fikk alle i Østfold fylke orange skolesekk. Flyttet senere til midt norge, og der får også alle barna orange skolesekker. Selvlysende orange nesten....

I vestfold eller lengre sør, får de knall selvlysende grønn skolesekk...:)

Skrevet

jaha akkurat.. Er nok flere som ikke har det også da ja. Bor vel tydeligvis ikke i ett fylke som prioriterer dette.

Men dere som har fått det: Har det vært bra? Har barna brukt sekkene? Ingen av dere som har kjøpt sekk til første skoledag da? Og er det positivt at alle kan se hvem som går i første klasse? Og er det ikke en stor utgift hvis det er en sekk de skal bare ha i ett år?

Hehe mange spørsmål..:)

Skrevet

Jeg synes at de er veldig kjekke... og alle i min sønns klasse bruker sekkene de fleste får ny skolesekk til 2.klasse, men mange fortsetter å brukke sekkene noen år til.

Som tidligere skrevet, er årets førsteklasse sekk mye bedre enn de tidligere, tjukkere skulderremer, og tjukk støtte rundt midjen, pluss at det også er spenner rundt midja, og over bringen som er nye dette året. Sekken er også blitt litt mindre, så den passer ypperlig til en førsteklassing.

Jenta mi, som nå går i 3. fikk også sekk i 1. Men brukte den kun 2 mnd, siden jeg greide å kjøre over den med bil... Hun var den eneste som ikke brukte sekken...

Skrevet

Ja de hørtes veldig kjekke ut. og sånn sett greit at alle kommer med like sekker første dagen. Her gikk det i dinosaurer og biler ogsånn hos guttene, så gikk det i rosa hos jentene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...