Gå til innhold

Til dere som har født før..ang overtid....

Anbefalte innlegg

Skrevet

.... noen som ble igangsatt? Hvilken erfaring har dere med dette? Er 8 dager over termin nå, har litt angst for å bli satt igang... blir det en mye værre fødsel da...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du. Jeg har to fødsler bak meg, hvorav den første var i gangsatt 14 dager over termin. Den andre kom 8. dagen etter termin, og startet av seg selv noen timer etter stripping.

Jeg var ikke moden når jeg ble satt i gang med førstemann, noe som resulterte i en meget lang og tøff fødsel. Jeg fikk flere modningspiller og drypp, og fødte tilslutt etter 36 timer i aktiv fødsel. Mange har hatt veldig fine fødsler til tross for igangsetting, så du skal ikke anta at det blir forferdelig for deg. Det spiller en viss rolle hvorvidt man er moden eller ikke.

Jeg var moden når jeg ble strippet med andremann og riene jeg fikk var noe helt annet enn ved igangsettingen. Det var pause i mellom og jeg fikk muligheten til å slappe av mellom takene. Måtte alikevel ha drypp til slutt, noe som gav de barske riene jeg kjente igjen fra første fødsel, men jeg fikk heldigvis epidural før dryppet ble startet, så det var overkommelig. Dette ble en meget fin fødsel og langt i fra like drøy som den første.

Ikke innstill deg på at fødselen blir fæl, selv om mange har dårlige erfaringer. Modning kan skje raskt, og det er ikke sikkert at du blir satt i gang i det hele tatt. Kryss broen når du kommer til den. Hvis du har en grei lege eller jordmor, kan du be dem sjekke modning og evt hjelpe deg litt med tøying neste gang du er til kontroll.

Lykke til med nært forestående fødsel!

Skrevet

Jeg vil fortelle deg om hvordan jeg ble igangsatt.

15 dager over tok de fostervannet og lillegutt kom 2.5 timer senere. En intens men veldig fin fødsel, han var min nr 2. Jeg tror de fleste som går så lenge over som 14 dager er noenlunde modne og ikke får en skrekkopplevelse av å bli igangsatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...