Anonym bruker Skrevet 30. august 2009 #1 Skrevet 30. august 2009 litt under 25 "episoder" med sykedager enten egenmelding for meg selv eller for sykt barn. De aller fleste på 1 dag, noen på 2 dager og en på 3 dager. Det siste var barns sykdom. Tilsammen 34 dager Er dette mye? Har hatt 3 1-dagers egenmelding hittil i år. Vet de ser på fravær når man søker på nye jobber og er så redd for at disse dagene skal telle negativt inn:( Ser de på forskjellen sykt barn/ egen egenmelding?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2009 #2 Skrevet 30. august 2009 Har ett snitt på 5,7 dagers fravær på disse årene. Var noe sykmeldt pga svangerskap og har hatt permisjon i ett år. Så snittet blir vel egentlig høyere. For ett år hadde jeg ingen egenmeldinger. Var fult sykemeldt i 3 uker, og delvis sykemeldt i 2 mnd, tror jeg:(
Anonym bruker Skrevet 30. august 2009 #3 Skrevet 30. august 2009 hjelpes det er da ikke vitnemål med fravær du leverer sammen med en jobbsøknad da! tror heller de er interessert i om folk har vært langvarig sykemeldt enn tatt noen egenmeldinger og sykt barndager!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2009 #4 Skrevet 30. august 2009 Men jeg vet at de ser nøye på det med fravær. Jeg søker ny jobb innen samme bedrift. Kikket litt mer på papirene mine, det er notert 4 uker full sykemelding. 3 uker pga svangerskap og 1 utenom, husker ikke hva det var for... Ellers ikke noe mer. Jaja, har bare hørt så mye om det, at jeg får litt skrekken:(
Anonym bruker Skrevet 30. august 2009 #5 Skrevet 30. august 2009 Her har sjefer helt ulikt utgangspunkt. Noen mener at alt over 1 dag pr år i snitt er å anse som mye, andre har et mer gjennomtenkt forhold til saken. Men jeg kan si at jeg selv, som arbeidsgiver i dag (medeier i et lite firma, også ansatt her, ikke som daglig leder, men som "utøvende" kundekonsulent), vil si at det er for mye for bedriftens ve og vel. Og særlig om forholdet skyldes en selv og ikke sykt barn... Så mange bedrifter vil nok anse en slik ansatt som "litt upålitelig" (og igjen, særlig om sykefraværet skyldes en selv), En sjef kan ikke lovlig spørre deg om antall dager du har hatt sykefravær siste ... måneder/år. Men du kan få et spørsmål om du vurderer ditt sykefravær som høyt/middels/lavt. "Bommer" du her, etter sjefens oppfatning av begrepet (innen en "rimelig" tolkning hos andre sjefer...) er dette oppsigelsesgrunn (kanskje avskjedsgrunn) pga helt generell manglende selvinnsikt som er en forutsetning for å utføre jobben. Om denne da innebærerer ansvar for noe som helst.... Og din sjef FÅR vite dagens sykefravær, om han/hun vil! I praksis, og om vedkommende legger ned litt arbeid på å finne dette ut. Uten at du noen gang vil kunne bevise AT han/hun har fått vite noe som helst.... Men jeg har også vært borti sjefer som har konkludert med at "FORDI hun har ansvaret for X barn (det kan enhver sjef helt lovlig spørre om, man behøver ikke å svare, men hva tror du sjefens konklusjon blir om du lar være...), og fordi hennes samboer (som sjefen visste hvem var ut fra etternavnet og eget betjentskap i golfklubben, barnas far....) er en slabbedask som neppe tar barneansvar om barna blir syke, kan vi forvente at hun gir oss ganske stort fravær pga sykt barn, henne kaller vi ikke inn til samtale uten å ha funnet alle andre søkerne ubrukelige først". At jeg visste at hun hadde en usedvanlig stor arbeidsiver og at hun ofte heller hadde tatt med seg et spedbarn på kontoret enn å la firmaet lide (og at det derfor hadde blitt lite, ikke mye barnefravær hos henne) hadde ikke hatt noe å bety, sjefen hadde avgjort Ikke tro at alle avgjørelser i en ansettelsesake er rettferdige og nøkterne uansett, HI!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå