Gå til innhold

Fødselsplan/Anestesi etc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Jeg hører og leser at folk har ønsker både til fødselen og til smertestillende etc. Denne "fødselsplanen" erd et noe man sende inn p mail til fødeavdelingen? Eller noe man har med seg eller hva? Skjønner at det eks kan være greit for anastesilegene å være klar over at det mest sannsynlig vi bli benyttet eks epidural. Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på de fleste sykehus blir man innkalt til en samtale en stund før fødselen. Det er vel her man kan ta opp slike ting. Ellers så kan vel også fastlege og jm vidreformidle hvis man har noen spesielle ønsker.

Har selv ikke erfaring med det da :) Hadde vel liten peiling på hva jeg ville når jeg fødte min første. Alt jeg fikk av smertestillende var badekar, akupunktur og lystgass. Husker jeg hadde det vondt når det begynte å nærme seg og spurte om når det eventuelt ble aktuelt med epidural. Da ble jeg bare vennlig avfeid med at det trengte jeg ikke. Så der i gården var det ingen plan hvertfall :D

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg skal i noen samtale før fødselen, tror det siste var på UL i uke 18, og da var jeg for opptatt av andre ting til å husk på at jeg skulle spørre om det. Men tror det sikkert kan være lurt å si ifra på forhånd slik som du sier slik at man ikke blir "avfeid" av jordmor når man øsnker epidura fordi de selv kanskje e motstandere av det. Det er da valgfritt?

Skrevet

Jeg hadde med meg et ønskebrev til føden da fødselen var i gang. Jordmor leste gjennom det og følgte ønskene mine så langt jeg ville, hun spurte undervegs om jeg fremdeles ønsket slik og slik. Følte jeg ble tatt veldig godt vare på, og fødselen ble omtrent slik jeg ønsket. :-)

Skrevet

Var ikke inne til noe samtale før fødselen. Tror dette varierer fra sykehus til sykehus.

Jeg hadde med meg et brev da jeg kom inntil fødselen. Hadde skrevet litt om hva jeg ønsket og hva jeg ønsket at det ble tatt hensyn til. Jordmor sa det var fint å få et slikt brev. Ikke alltid man er i stand til å uttrykke ønsker og slikt selv under en fødsel. Men man må også være klar over at det ikke alltid blir slik som man hadde tenkt. Hadde ønsket en vannfødsel, men det ble det ikke noe av. Fikk en setefødsel i stedet.

Tror ikke jeg kommer til å skrive et brev denne gangen. Føler at jeg hadde mer nytte av det første gangen. Men sånt er veldig individuelt.

Skrevet

Jeg hadde med meg et brev som jeg ga til jordmor når jeg ble lagt inn. Alt som stod der ble tatt hensyn til og jeg fikk det akkurat som jeg ønsket det. Var veldig fornøyd med fødselen. Viktig å føle at du har litt kontroll.

• 2 uker senere...
Skrevet

noen som har sendt mail til føden i forkant?

Skrevet

Når jeg var hos jm på første kontroll så kom jeg inn på at jeg ønsker meg epidural hvis det er mulig under fødselen. Fikk beskjed av jm at det var lurt å si i fra når jeg ringte føden slik at de en mulighet til å gjøre noe med det ganske fort når jeg kommer inn.

Skrevet

Jeg hadde skrevet et brev til føden i mitt forrige svangerskap, men da gutten kom i styrtfødsel, så gikk alt så fort at brevet aldri ble lest! Og alt gikk stikk motsatt til mine ønsker.....! Men det gikk jo bra uansett!!!

Så denne gangen tror jeg ikke jeg kommer til å skrive noe brev.....

Skrevet

Dette innlegget har ikke noe med det egentlige spørsmålet ditt å gjøre, men.... Må bare informere om en ørliten ting: Anestesilegene er så og si ALDRI informert på forhånd at det kommer en fødende inn som vil ha epidural. Den bestiller jordmor i det øyeblikket det er aktuelt for deg å få den. Først DA vet en anestesilege om deg i det hele tatt...... Men for jordmor er det sikkert ok å vite på forhånd.

Skrevet

Har hørt at man kan ta med brev om man har spesielle ønsker på forhånd, men jeg mener det er vanskelig å planlegge om man trenger epidural eller ikke. Da jeg var førstegangsfødende, valgte jeg å ta den lange veien til sykehus i stedet for å dra til en fødestue som lå nærmere - nettopp fordi jeg ville ha muligheten til å få epidural hvis jeg trengte det. Da jeg kom fram viste det seg at jeg hadde full åpning, og det var ikke snakk om å få epidural da... Ikke alle trenger epidural heller, alle fødsler er jo forskjellige. Men selvfølgelig går det ann å tenke gjennom hvordan man ønsker å ha det.

Skrevet

Jeg har bare født en gang før, og siden jeg da ikke ante hvordan det kom til å bli og hvordan jeg kom til å reagere tenkte jeg det var vanskelig å mene noe særlig på forhånd. Eneste jeg visste var at jeg definitivt ikke ville føde på et alternativt sted uten mulighet for smertelindring hvis det skulle bli aktuelt.

Jeg kom inn med 6 cm åpning og siden det gikk relativt fort til 9 cm anbefalte jordmor å ikke sette epidural (noe mannen min som er anestesilege var helt enig i). Angret litt da det stoppet helt opp på full åpning, men da var det for sent. Fikk en fryktelig vond, men fantastisk fødelsopplevelse og gleder meg til å gjøre det igjen til våren :-)

Kan ellers signere hun over som kommenterte at legene ikke vet noe før de blir ringt etter. Og på store sykehus er gjerne fødende godt nede på prioriteringslisten, så det er bare å innfinne seg med en plass i køen, og å ønske før man vet om det blir aktuelt er nok ikke mulig.

Om du har veldig sterke meninger/ønsker om noe fortell det når du kommer på føden, men vær forberedt på at det ikke blir som du har tenkt.

Lykke til!

Skrevet

Her er det ikke automatikk i at man får samtale på sykehuset før fødsel, men man kan bli henvist til rådgivning. På grunn av at vi mistet forrige fødsel anbefalte jordmor jeg går på kontroll til å skrive ned hva jeg tenker/føler/ønskerrundt denne fødselen. Jeg sendte det til henne på mail, og spurte om jeg burde sende det til kk da det er litt langt, og jeg vil de skal være forberedt før jeg er midt i fødsel. Hun har sendt det videre for meg, og vi skal gå gjennom det på samtale på sykehuset før fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...