Honningmelon Skrevet 29. august 2009 #1 Skrevet 29. august 2009 Eldstemann på 5,5 år leker nesten bare med tre gutter i bhg som er 1,5 år yngre enn han. Han leker sjelden med de på samme alder. Og det kommer nok av at to av kameratene hans på samme alder byttet bhg, så nå er liksom "gjengen" borte. Helt greit at han har kamerater i flere aldersgrupper, men kunne ønske han lekte litt mer med de på samme alder ettersom han skal begynne på skolen neste høst. Hadde jo vært fint om han hadde hatt noen å støtte seg til da (han er en beskjeden type). Hadde dere bekymret dere for dette, eller betyr det ingenting?
xxxJulianexxx Skrevet 29. august 2009 #2 Skrevet 29. august 2009 Det betyr ingenting i den store sammenhengen, men jeg skjønnerat du tenker på det. Min gutt var også sånn, men det endret seg av seg selv da han begynte på skolen.
blond Skrevet 29. august 2009 #3 Skrevet 29. august 2009 Det er enda lenge til han begynner på skolen og mye kan skje på den tiden. Har barnehagen aldersinndelte grupper?
Honningmelon Skrevet 29. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 29. august 2009 Ja, mye kan skje, men han var mye sammen med de yngre i hele fjor også. De har aldersinndelte grupper.
blond Skrevet 29. august 2009 #5 Skrevet 29. august 2009 Jeg skjønner bekymringen din, men tror du gjør lurt i å dempe den. Du kan ta det opp på foreldresamtale i høst og høre ped.leders mening. Hvis det ikke endrer seg i løpet av senhøsten kan du be personalet jobbe mer målrettet mot at han får kontakt med jevngamle. Lurt å finne ut hva som hindrer kontakt. Leker han med jevngamle og eldre barn når han er hjemme?
Honningmelon Skrevet 29. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. august 2009 Jeg er ikke veldig hysterisk bekymret. Men, jeg kjenner nå som det er ett år igjen til skolen at jeg ønsker at han skal ha mer kontakt med de han skal gå i klasse med. Har tenkt til å ta det opp på foreldresamtale. Høre litt om hvordan kontakten er med de jevnaldrende når de er inndelt i grupper. Han selv sier han ikke leker med de, men stoler ikke på det han sier Jeg er ganske sikker på at mye av dette skyldes at flere av disse yngre guttene "hang" seg på de eldre i fjor. Og, nå som han har mistet to av de jevnaldrende kameratene, så blir det til at han leker med de yngre som er igjen av gjengen. Virker som om han syns det er litt vanskelig å leke med de andre på samme alder, ettersom han ikke har vært sååå mye sammen med de. Han er jo beskjeden også. Når han er hjemme hender det han leker med en gutt på 6 år, men ikke ofte, også skal jeg og ei jeg jobber sammen med med gutt på samme alder i samme bhg møtes og treffes litt på fritida.
blond Skrevet 29. august 2009 #7 Skrevet 29. august 2009 Det siste du skriver høres lurt ut! De fleste barn opplever det nok som trygt å kjenne noen på sin alder når de begynner på skolen. Det er gjerne flere treff på skolen i løpet av våren og forsommeren der de møter alle som går siste året i barnehagen. Da er det en del kjente ansikter når de begynner på skolen og det gjør det kanskje mindre skummelt å begynne. Siden han trenger tid for å bli kjent med nye i lek er det sikkert lurt å gjøre de tingene du nevner allerede. Hvis du er bekymret før skolestart vil jeg råde deg til å be om en samtale med læreren hans før skolen starter. Da er læreren oppmerksom på det allerede ved starten og kan følge ekstra godt med.
Honningmelon Skrevet 30. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 30. august 2009 Kommer nok til å ta det opp med læreren om bekymringene er der da. Kjenner jeg er litt redd han skal havne utenfor...
blond Skrevet 30. august 2009 #9 Skrevet 30. august 2009 Skjønner redselen din godt, er vel det foreldre flest er redde for at ungene skal få oppleve. Heldigvis kan det forebygges og om ungene kommer skjevt ut kan utviklingen rettes opp igjen når man tar tak i det med en gang. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå