trollmor & trollungene Skrevet 29. august 2009 #1 Skrevet 29. august 2009 Hva er forskjellen på de og hvordan utarter symptomene seg? Har en liten gutt på 2 år med melkeprotein og laktose allergi. Mistenker at han også reagerer på hvete. Veldig vondt i magen, hyppig og litt løsere avføring etter inntak av hvetebakst som brød og boller.
It's all about me Skrevet 29. august 2009 #2 Skrevet 29. august 2009 Hveteallergi er som ordet sier en allergi, dette kan en også vokse fra seg. Cøliaki er en tarmsykdom hvor glutenen ødelegger tarmtottene i tynntarmen. Eneste medisin er glutenfri kost. Av disse to er det cøliaki som er vanligst. Av symptomene du nevner kan det være cøliaki. Annet du kan se etter er oppblåst mage og smått rødt utslett, men dette er ikke noe som trenger å forekomme. Eneste måten å finne ut dette er å dra til legen for en blodprøve. Du kan kjøpe en hjemmetest for cøliaki på apoteket, men anbefaler en tir til legen uansett resultat. Det du derimot IKKE må gjøre er å teste glutenfri kost på egenhånd for å se etter forbedring. Videre tester vil de ikke gi rett resultat.
oktoberjentene;) Skrevet 29. august 2009 #3 Skrevet 29. august 2009 Kan ikke svare på spørsmålet ditt , men lurer bare på hvordan du merket på gutten din at han hadde melkeprotein allergi?? Jenta mi på 10 mnd har det også.. hun fikk langvarig diare og kastet opp etter at hun fikk mat/drikke med melkeprotein... misstenker her også at hun kan ha andre allergier, men har ikke tatt nye undersøkelser ang det ennå... er han fortsatt like allergisk? har du prøvd mat med melkeproteiner i etter "dommen" fra legene?? Mange spørsmål
trollmor & trollungene Skrevet 29. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 29. august 2009 Han utviklet spisevegring da vi prøvde å introdusere fast føde, antageligvis pga smerter og ubehag. Ble fullammet til han var 11 mnd og gikk gradvis over til velling lagd på soyamelk. Var mye syk, luftveisinfeksjon hver mnd, slapp og lite energi. Blek og grå, liten av vekst og vekt.Hyppig illeluktende og etsende avføring samt sprutoppkast. Ble innlagt til full utredning på barneavdelingen da han var 16 mnd, etter stor pågang og mas fra oss foreldrene. Måtte gå gjennom Volvat for å bli tatt på alvor. Slo ikke ut på noen prøver, men fikk diagnosen ettersom symptomene var så kraftige. Reagerer fortsatt like kraftig etter inntak av matvarer med melk.
It's all about me Skrevet 29. august 2009 #5 Skrevet 29. august 2009 Ble det ikke tatt cøliakiprøver etter den historien der? Gutten di har cøliaki, det kan jeg satse mye på. Og antagelig kommer reaksjonene på melk som en direkte følge fra det. Tarmtottene som brytes ned av glutenen inneholder også det som bryter ned laktosen i malken. Derfor regarer cøliakikere ofte på melk før de er igang med glutenfri diett, men dette går fort over. Min cøliakigutt hadde mye av det du skriver. Spisevegringe ble han etterhvert innlagt for og fikk sonde. Han spøy som en gal i lang tid, ble slapp og trøtt og vekten raste. Hyppig illeluktende og etsende avføring hadde han ikke, men dette er typidk symptom. Be om utredning for cøliaki og ikke gi deg uten en gastroskopi.
trollmor & trollungene Skrevet 29. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. august 2009 Ble desverre ikke det. De sjekket reflux - ph måling, risp prøve samt blodprøver. Har også begynt å tenke mer i retning av cøliaki og at melkeproblematikken kommer av det... Hm, har time hos ernæringsfysiologen den 8 sept. Har begynt å gi han glutenfri mat etter snart to lange mnd med store magesmerter og hjerteskjærende gråting. Er nok dumt det da med tanke på testing... Men har så vondt av det lille gullet mitt.
It's all about me Skrevet 29. august 2009 #7 Skrevet 29. august 2009 Det er veldig veldig viktig at du slutter med glutenfritt umiddelbart. Start med glutenholdig mat allerde imorgen. Har du virkelig satt deg inn i det og latt hav være 100% glutenfri, eller bare fjernet hovedtingene med gluten? Gir du glutenfritt vil hverken blodprøven eller gastroskopien bli riktig og han vil sansynligvis bli friskemeldt selv om han skulle ha cøliaki. Har som sakt en gutt med cøliaki, så dette kan jeg, det er ikke råd tatt ut av luften men fakta. Det er vondt å se han syk, men det må til for å få riktig diagnose. Start med å ta hjemmetesten fra apoteket imorge og ring lege. Men fortell at du har kuttet ut gluten.
trollmor & trollungene Skrevet 29. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 29. august 2009 Sluttet med all gluten for noen dager siden. Veldig vondt å se han slik men er det det som skal til så skal vi nok klare å holde ut en liten stund til. Forresten den første dagen i dag på lenge hvor han ikke har grått pga magevondt. Prøvd å få time hos fastlegen, 5 ukers ventetid.... Bare et par uker til vi skal på barnepoliklinikken til ernæringsfysiologen.
trollmor & trollungene Skrevet 29. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 29. august 2009 Tusen takk for gode råd!
It's all about me Skrevet 29. august 2009 #10 Skrevet 29. august 2009 Bare noen dager siden ja, da har ikke glutenfritt gjort all verden av skade. Be om en hastetime hos legen din, overdriv overdiv og overdiv litt til. Eller hvis du bor i grei avstand fra Bergen kan du dra rett til ble barneklinikken på kveldstide, det gjorde vi og ble tatt alvorlig med en gang. Der har de drop in fra klokken 17 som en legevakt, man bare for barn.
trollmor & trollungene Skrevet 29. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 29. august 2009 Så bra, da skal jeg forsøke legen på nytt til mandagen Bor desverre på Østlandet. Leste noe om arvelighet, vet du hvor stor sannsynlighet det er for det? (Har en liten gutt på 8 mnd også. Har valgt å holde han unna kumelkholdig mat foreløpig.)
It's all about me Skrevet 29. august 2009 #12 Skrevet 29. august 2009 Det sies at det er 1 av 10 sjanse for arves. Det er min eldste som har cøliaki, hverken jeg, mannen eller lillesøsteren hans har det ikke. Både lillesøsteren og jeg er testet. Så ikke bekymr deg for minsten din ang dette ) Lykke til på mandag da, og send meg gjerne en pm med fortsettelsen. Og ja, blodprøvene på legekontoret tar et par uker å få svar på. Så kjøp en hjemmetest uansett, slår den ut har du noe å slenge i bordet med for å bli videresendt til sykehuset umiddelbart. Lykke til.
trollmor & trollungene Skrevet 29. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 29. august 2009 Igjen, tusen takk. Sender deg gjerne en pm etterhvert! Ha en fortsatt fin kveld!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå