Gå til innhold

Det der med FOLAT...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg må si at jeg irriterer meg litt over hvor hysteri det er rundt det med folat før graviditet og i starten.

Jeg tok ikke folat, og svangerskapet var planlagt. Ikke hadde noen sagt at jeg burde ta det, jeg visste rett og slett ikke hva det var. Helt til ei jeg jobba med, som også var gravid, nevnte det til meg og fortalte hva det var til/for. Og jeg var ble skremt av det hun sa, for hun kunne fortelle meg historier om andre som hadde opplevd at barnet hadde ryggmargsbrokk og ryggmargsutvekster osv. Så der gikk jeg da i 5-6 uker og KVIDDE meg til UL! Jeg turde ikke se på skjermen en gang, for jeg var redd for at babyen min skulle være syk...

MEN der var det en sprell levende og frisk baby! Okei, jeg skal ta folat ved neste svangerskap, det er ikke det jeg mener... Men det er da vel unødvendig å blåse det sånn opp...? Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke? Det redder mange barn hvert år. Og sånt et enkelt tiltak.

Du kunne jo bare ha begynt så fort du fikk vite om det isteden for å tvinne tommeltotter i seks uker? Skal du gjøre det samme med å ha babyen sovende på rygg? Det gjelder jo bare en 90% reduksjon av tilfellene av sids...

Skrevet

Ja, greit. Jeg vet det, har da vel ikke sagt noe annet, har jeg?

Jeg nevnte det at jeg kom til å bruke det i neste svangerskap. MEN syns det er unødvendig å blåse det sånn opp! Dessuten er det ambefalt å bruke det før svangerskap og i begynnelsen, det er da det er best effekt siden ryggmargen er i veldig utvikling da!!!!

Les poenget mitt før du svarer kanskje??? TAKK!

Skrevet

En Canadisk undersøkelse viser også at folat gjennom hele svangerskapet minsker risikoen for alvorlig svangerskapsforgiftning og for tidlig fødsel.

Skrevet

Jeg tolket ditt spørsmål som om "er folat oppskrytt" og NEI det er det ikke.

Skrevet

til trebarnsmamma: jeg har hørt at hvis man tar folat lenger enn de tolv første ukene som er anbefalt så er det forhøyet risiko for at barnet kan få f.ex. asthma...! skal ikke være lett i denne jungelen av gode råd vi møter som gravide. :)

og til HI: det var dumt at du ble så skremt, men bra du vet om det til neste gang. og bra babyen var frisk! :)

Skrevet

Dersom ingen hadde tatt folat før/under graviditet, vet jeg ikke hvor mange barn som hadde blitt født med ryggmargsbrokk, så hvor stor sjans det er for at babyen skal få det, vet jeg ikke. Men dersom en vet om at en skal ta det, så gjør man jo gjerne det.

Nå vet jeg ikke hvor tidlig du var til kontroll, men det er jo rart at legen din ikke spurte om du tok folat, for å forsikre seg om at du tok det. Kanskje burde du tenkt på å ta det da du fikk vite om at det var anbefalt å ta også. Men sånn kan man tenke i etterkant. Det viktigste er at babyen din har det bra og ser ut til å være frisk. Spør legen din om folat og vitaminer på neste kontroll, du. Det er forresten også anbefalt å ta Omega 3 under graviditet.

Skrevet

Syns det er bedre å "skremme" litt enn å la det bli noe man ikke ser på som viktig. Selfølgelig kan man få et friskt barn uten å ha tatt folat også, men jeg føler at jeg iallefall har gjort mitt dersom jeg vet jeg får i meg de vitaminene jeg trenger.

:)

Skrevet

Det er på grunn av slikt jeg synes at nygravide burde komme i kontakt med helsevesenet MYE tidligere enn vi gjør!

Vi sitter jo med den positive testen i hånden og lurer på "hva skjer nå?" og så ringer vi legen. Der får vi svar at vi får time om et par måneder, når vi er 10-12 uker på vei. Så utrolig "alene" i forhold til graviditeten i begynnelsen. Det er jo ikke alle som henger på bim o.l. og får vite hva man skal ta og hva man skal holde seg unna (med unntak av det alle vet, sånn som alkohol...)

Jeg synes man i det minste burde få tilsendt noe informasjon med en gang, der det står forklart disse basistingene. At vi skal ringe legekontoret med en gang vi får positiv test, og så får vi automatisk tilsendt et hefte med noe sånt.

Noen ting ER viktige å blåse opp, men siden det er folk som ikke får det med seg så er det jo en glipp i systemet med å få ut informasjonen. Jeg husker den første gangen jeg kjøpte graviditetstest, da fikk jeg en liten brosjyre med meg som fortalte om folat. :-)

Skrevet

"70% less risk of NTD (ryggmargsbrokk)

25-50% less risk of cleft lip and/or cleft palate (hareskår)

15% less risk of some urinary tract abnormalities (urinveisproblemer)

30% less risk of some congenital heart defects (noen typer hjertefeil)

50-70% less risk of pre-term labor (for tidlig fødsel) "

Read more: http://pregnancychildbirth.suite101.com/article.cfm/whats_all_the_fuss_about_folate#ixzz0PgzaX8HW

Skrevet

For å si det slik.. De fleste barn blir født friske og fine. Men det er en viss prosentandel som får ryggmargsbrokk ect, og en har funnet ut at det kan forebygges ved å ta folat. Det er jo bare snakk om en liten vitamintablett daglig; Er ikke det aller mest en god ting da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...