to tette Skrevet 29. august 2009 #1 Skrevet 29. august 2009 jeg har akkurat flytta til bygda, 20 mil til sykehuset (2 1/2 times kjøring). Når og hvem burde jeg kontakte når en fødsel er i gang? Fødeavdelingen, legevakten, amk, ..? Maserier, vannet går,.? Er andregangsfødende. Har ikke fådd snakket om dette med jordmor, bare ni dager til termin idag.
Expat Skrevet 29. august 2009 #2 Skrevet 29. august 2009 Det er bare å ringe barsel og be om råd vel?
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 29. august 2009 #4 Skrevet 29. august 2009 Ring fødeavdelinga. De kan varsle jordmor hvis du trenger at hun er med i transporten.
4barns mor Skrevet 29. august 2009 #5 Skrevet 29. august 2009 Jeg har også lang vei til sykehus (ikke 2 1/2 time), min jordmor sa at dersom vannet går og hodet ikke er festet skulle jeg ringe ambulanse. Hadde jeg vært deg, hadde jeg ringt føden der du skal føde og spørre dem.
Trejenter? Skrevet 30. august 2009 #6 Skrevet 30. august 2009 Jeg har 1 1/2 time til sykehuset. Jm sa jeg skulle ringe föden. Kan ringe/sende sms til henne hvis jeg har spm som ikke haster. Legen som bor her i bygda sa jeg kunne ringe henne privat, eller legevaktsnr hvis jeg ikke fikk tak i henne. For hvis jeg mot formodning skulle være litt usikker, kunne hun ta en sjekk, hvis mulig eller ringe ambulansen til meg. Er det på dagen skulle jeg bare ringe legekontoret/komme innom. Nå har jeg ikke fått bekreftet at jenta har festet seg enda (15 dager til termin), så går vannet må jeg bare legge meg ned og ringe ambulansen. Legen og jm vil sende alle oss fødende i ambulanse til byen, uansett om vi har god tid/hatt ett fint svangerskap eller ikke... Lurer på hva jeg blir å gjöre de vil jo hjelpe alle sammen Ring legekontoret der du bor og spør dem, ellers er det kanskje føden der du skal føde?
annikken27 <3 Fødeklar <3 Skrevet 30. august 2009 #7 Skrevet 30. august 2009 Alle gravide kan visstnok kreve ambulanse tror jeg...Er jo ikke noe drømmescenario å føde på tur til sykehuset i alle fall. Jeg hadde nok kontaktet føden og deretter fått ordnet med ambulanse ja!!! En jeg jobbet nattevakt sammen med reiste med ambulanse med alle sine 3 barn...Og hun bor ca 35 min unna sykehuset
Sugar&spice<3<3 Skrevet 30. august 2009 #8 Skrevet 30. august 2009 Det er sikkert ulik praksis på dette rundt om, jeg bor også et stykke fra sykehuset og må i tillegg i båt. Her går vi til kontroller hos jordmor som er ansatt i kommunen, og de jordmødrene har i tillegg døgnvakt alle dager. Så her skal vi ringe jordmor som evt kommer hjem til oss for en undersøkelse. Som oftest blir også jordmor med over i ambulanse-båten. Ville ringt enten direkte til jordmor i kommunen eller til helsesenteret og spurt.
CiljaS Skrevet 30. august 2009 #9 Skrevet 30. august 2009 Hei! Det du først gjør er å ringe føden og snakke med dem. Jordmor der kan vurdere sammen med deg hva som er hensiktsmessig transport og om du bør dra inn med en gang. Siden du er andregangs fødende kjenner du jo igjen litt symtomer om noe er i gang eller om det kanskje bare er masrier. Angående kommentar lenger ned her om at alle gravide kan kreve ambulanse så er det helt feil. Normalt sett trenger gravide ikke ambulanse så lenge det ikke er fare for fødsel før en kommer til sykehuset eller andre komplikasjoner. En trenger heller ikke ambulanse selv om hodet ikke har festet seg selv om vannet går, men en trenger ikke akkurat løpe rundt. Det å ligge i ambulanse på båre med rier er ikke noe godt! Man får heller ikke noe smertestillende av ambulansepersonellet, så ville foretrukket å sitte i bil ja! Men som sagt, snakk med føden du. Lykke til, heldig du som snart har barnet ditt i armene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå