Gå til innhold

trenger noen råd angående kattunger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle skal de være når man kan slippe dem ut første gangen? Kattungen er 10 uke når jeg får den og e redd for å slippe den ut for tidlig slik at den blir borte.

Hvor mye koster sterilisering? Og va ska man egentlig gi dem? har lest litt men finner så mange forskjellige råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal helst vente med å slippe pusen ut til den er 6 mnd'er. De har ikke retningssans før den tid.

Jeg sitter ute i hagen vår med vår minipus noen ganger.

Men det er fullt inngjerdet her også, så han må gjøre litt for å stikke av.

Jeg venter med å slippe han på frifot til han er 6 mnd'er.

Først skal jeg kastrere han (6 mnd'er) så slipper jeg han ut etter det. :))

Det koster ca 1000,- + -

Kommer an på deres veterinær, om de har tilbud osv.

Jeg pleier å øremerke pusen i samme slengen, det koster rundt 150,-

Hva man skal gi dem? Tenker du på mat?

Jeg gir minipus mat for babypuser og vann :))

Avogtil tunfisk på boks. Nam nam :P hehe

Skrevet

Kattungene er ikke klar for å forlate moren før de er 12 uker gamle.

Får du de før risikerer du å få en pattekatt, og den er ikke færdig utlært i hvordan den skal være katt, Hvis du googler litt finner du mer info. Jeg har en katt som patter, og det er plagsomt og vondt)

Hannkattene kan steriliseres fra de er 6 mnd gammle, men noen dyrleger sier 8 mnd. ( dette fikk jeg til svar da jeg ringte rundt å forhørte meg om pris) Hunnkattene er jeg usikker på ; men det kan sikkert googles

De skal vel strengt tatt ikke slippes ut før etter de streilisert fikk jeg beskjed om på dyrebutikken der jeg kjøper for. Men min lille urokråke har vært ute siden han var 4 mnd, for han hoppet ut vinduet hvis han ikke fikk gå ut døra ( i luftestilling ja)

Skrevet

Ville aldri sluppet ut mine katter før de var minst 6 mnd, og vært med de ut i begynnelsen.

Skrevet

Så spennende med ny pus da!

Som mange her sier bør de være rundt 6 mnd før du begynner å slippe den ut alene, men jeg hadde alltid kattungene ute før den tid- da sammen med de. Her gikk de aldri langt, er skummelt veit du ;) De skal ha ufordringer og det finnes det masse av ute, så slipper du litt unna turbopus inne :)

Tror jeg betalte 1050,- for sterilisering av min hunkatt. Men da hadde hun hatt mange flotte kull før det :)

Ang mat- du merker fort hva pus liker og ikke. Melk/fløte er ikke noe som virker godt for magen deres. De fleste får diare av det, men de liker det veldig godt!

Her har pusene fått mest tørrfor , det har da stått fremme hele tiden, sammen med vann. Boksmat/ kjøttpålegg/ fisk litt hver dag. Noen dager ikke. (mine puser spiste til de kasta opp når de fikk boksmat om jeg ikke begrensa det.)

Noen er veldig påpasselig med mengde tørrfor og når de skal ha. Det har jeg aldri styra med. Ikke hatt overvektige katter av den grunn. :)

Du finner nok fort ut hvilke merke og type smak din pus liker. Hør litt hva den har fått når du får den også, har den bare fått mat av mor- ville jeg bedt dem ha den litt til slik at den får en grei overgang. De skal ikke gis bort sålenge hovedmaten er fra mamman...

Lykke til med pus! Husk at de også trenger stell og kos i ferier, og i mange år!!!! :D

Skrevet

Takk for mange svar! :)

Jeg ville egentlig ikk ha pusen før den var 12 uker, men nå hadde eieren dessverre ikk mulighet te å ha dem lenger, så da måtte jeg få a to uker før.

Jeg tenkte jeg skulle gå litt turer med a i området til å begynne med ved å ha a i bånd. Går det greit? Bare for at a skal kjenne seg igjen rundt omkring.

Vil helst sterilisere a før a får kull hehe, e nok katter ute i verden :)

Den får vann og tørrf'or nå :)

Jo takk takk og takk formange gode råd! Vil være mest mulig forberedt før a kommer i hus :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...