Gå til innhold

Til dere som har erfaring med forholdsvis tidlig start med pottetrening.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden er 15 mnd og jeg har gått til innkjøp av potte. Ser ingen grunn til å vente til han er langt over 3 år før han slutter med bleie.

Nå har potte ved første introduksjon ikke vært interessant, han spretter av så fort han er satt på den, evt stritter i mot når jeg prøver sette han der. Så da lar jeg det ligge en stund så vi ikke får en kamp og vond opplevelse om den.

Spørsmålet er da, bør jeg la den stå framme på badet fortsatt og la han leke med den og "bli kjent" (gøy å putte ting oppi og snu på hodet og sånt), eller skal jeg sette den bort en liten stund til vi prøver igjen, for å formidle at den ikke er en leke, men for å tisse og bæsje i??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viss han ikkje er interessert, hadde eg tatt potta vekk ei stund. Strittar han imot når du setter han på potta er han tydelegvis ikkje klar, og du risikerer å gjere meir skade enn gagn. Vent til guten er klar. Når han gir signal om å VILLE tisse på do/gir beskjed når han må tisse då er tida inne. Meiner eg.

Vi har hatt ei potte ståande framme til lille (straks 22 mnd) ei lita stund. Ho sitter gjerne på den, men reiser seg opp og tissar på golvet. Dermed tar vi vekk potta og prøver igjen ein annan gong. Ho har tissa og bæsja på do eit par gongar (der ho sjølv har "spurt" om å få lov), men no vil ho ikkje så då lar vi vere.

Eldste tissa på do nokre gongar sommaren før han fylte to, men så mista han interressen. Neste sommar ville han plutseleg prøve igjen og vips var han tørr både dag og natt i løpet av få dagar (2 år og 9 mnd). Tenker vi går for same taktikken med lille, når ho VIL så skal ho få prøve, reknar med at ho blir bleiefri neste sommar (drøyt 2 1/2) år.

Skrevet

Men for all del - set gjerne fram potta innimellom for å sjå om han har lyst til å prøve. Mange ungar vil aldri gå på potte, doen kan vere meir aktuell fordi han ser at mamma og pappa brukar den og vil sjølvsagt gjere slik som dei gjer. Ein får kjøpt barnesete og krakk (ev. barneste m/ "stige") i barneutstyrsbutikkar.

Skrevet

jeg mener vi har vært tidlig ute med pottetrening, kjøpte potte da jenta var 8 mnd gammel og i begynnelsen ville hun gjerne sitte på den og tisset attpåtil ofte mens hun satt der. Så hadde vi en periode hvor hun ikke var interessert i det hele tatt og spratt opp igjen med en gang. Lot da være å bruke den en lengre periode. Nå i sommer har hun begynt å vise interesse og si i fra at hun må tisse/bæsje og nå er potta i daglig bruk. Hun er 23 mnd.

Jeg ville latt temaet ligge litt når han er så ung og ikke vil sitte på den. Som du sier selv så blir det bare en kamp og dårlige minner. Men jeg ville ikke latt ham leke med den! Den er til tiss og bæsj og når han er klar til å sitte på den så får han bruke den, inntil videre får den bare stå i et hjørne og vente. Ingen grunn til å lære seg at den er et leketøy selvom den sikkert er grundig rengjort akkurat nå. Plutselig en dag kan det bli skikkelig ekkelt å sette den på hodet......

Skrevet

Sorry altså... Men dette syntes jeg var ganske hårreisende. En baby som blir satt på potte?!

Prøvde vel på potte vi også da vesla var rundt to år, men det var bare å gi opp. ¨Måtte vente til hun ble tørr av seg selv, da var hun rundt to år og 9 mnd.

Skrevet

Anonym 22:11

Visste du at i noen land er barn faktisk renslige fra 6 mnds alder??

Jeg passet for en del år siden et barn med tyrkiske foreldre hvor barnet ikke brukte bleier fra 7 mnd.

Minste min er 1,5 år nå og sitter daglig på doringen sin, tisser og bæsjer når det passer han.

Han setter selv ringen på plass og tar av bleia, klatere opp og setter seg selv med hjelp av krakken sin.

Min datter var bleiefri fra 1 år og 7 mnd, så ser ikke problemet med å starte tidlig.

Til HI!

La potta stå fremme du, og ta barnet med deg når du skal på do, og la barnet bestemme selv om potta skal brukes eller ikke.

Skrevet

Til 00:16

Interessant det du fortel! :)

Men var du heime med barna dine? Kan aldri tenkje meg at dei har kapasitet til å følgje opp dette i barnehage...

Skrevet

Vi kjøpte potte da jenta vår var 9 mnd gammel. Hun plagdes med treg mage og vi fikk tips om at det kanskje kunne hjelpe dersom hun fikk sitte oppreist. Og det gjorde det. Vi pleier å sette henne litt på potta som en del av morgen- og kveldsstellet, og som regel kommer det noe. Har bare hatt to bæsjebleier det siste halve året, og nå er hun 16 mnd gammel. Vi har ikke gått inn for å pottetrene henne og forventer ikke at hun skal holde seg tørr på lenge ennå - hun trives imidlertid godt på potta og ser ut til å foretrekke at ting kommer der heller enn i bleia. Nå går hun på badet og peker på potta når hun vil bæsje, ganske morsomt:)

Skrevet

Hva er det som er så hårreisende med å la en baby sitte på potte? Den er ikke vond å sitte på da.

Personlig så synes jeg det er litt trist at unger må gå med bleie til 3-4 års alderen hvis grunnen bare er at foreldrene ikke tror det går an å slutte tidligere. Hvis ungen ikke er klar før er det selvsagt ikke noe problem, men det viser seg at gjennomsnittsalderen for å slutte med bleie har gått oppover de siste årene.

Min jente er 23 mnd og har sluttet med bleie på dagtid som en kombinasjon av at hun var tidlig klar og at vi begynte tidlig å sitte på potte og gå uten bleie hjemme. Ser ingenting hårreisende i det.

Skrevet

Hei! Vi er også på det samme stadiet. Vi måtte ofte skifte 3 bæsje bleier iløpet av dagen, da fant vi ut at det sikkert var bedre å få alt ut på engang i en ordentlig sitte stilling. Og vi har heller ikke gått inn for å trene henne, men når hun ga utrykk for at hun presset satte vi henne på potta. Nå er hun 16mnd og nikker med hodet når jeg spør henne om hun må på potta, utrolig gøy at hun skjønner det. Men for dere som skal potte trene ungene deres, så hadde jeg ikke presset dem ned på potta når de ikke vil. Men introdusert potta med at de skjønner at de kan sitte på den. Slik at når du ser at de begynner å presse, ta av bleie i en fart og sett dem ned på potta. Vi har den bare inne på do. Fortell dem også hva som skjer, slik at de vil igjenkjenne ordene potte og bæsje. Utrolig deilig å slippe å ta bæsje bleier, ikke minst for den lille stumpen sin skyld også. Lykke til.

Skrevet

Jenta mi begynnte å sitte på potte da hun var 9 mnd. Hun er nå 14 mnd og liker fortsatt å sitte på potte. Men ja, det krever tid, tålmodighet, og oppfølging!

Det er nok lettere for de små å få ut alt når en sitter på potte. For her er det en bæsjeseanse per dag. Hun er enda ikke såppas gammel at hun er i stand til å gi uttrykk for at nå må hun tisse eller bæsje, men håper og tror dette kommer så snart hun utvikler egenskapen å kommunisere.

Selv var jeg bleietørr da jeg var 1,5 år gammel. så jeg tror og håper tidlig start med potte har sine fordeler! Det er ikke umulig i allefall!

Så til det HI spørr om, jeg ville satt vekk potta. det er jo ikke en leke...

Evt kjøpt en doring, mulig det frister mere å gjøre som mamma og pappa gjør? De har billige på Nille, og de er myke som gjør de behagleige å sitte på!

Jenta mi synes i allefall det er storstas å trekke opp etterpå:)

Skrevet

Barnet mitt har hatt tilgang på potte siden hun var ca. 1 år og syns det var helt ok å sitte der og kikke i bøker og skravle. Av og til tisset hun der, av og til ikke.Hun ble etterhvert kjent med at potta var et sted man kunne tisse og bæsje, men at det ikke var noe leketøy. Prøvde hun å leke med den tok jeg den bort. Nå er hun 2,5 år og er bleiefri. Tror absolutt det var fornuftig for hennes del å ha potta fremme slik at hun skjønte hva den skulle brukes til. Er ikke sikkert at hun hadde blitt bleiefri såpass tidlig om hun ikke hadde vært vant til potta i forkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...