Tyren78-09+12 Skrevet 29. august 2009 #1 Skrevet 29. august 2009 Lillegutt kom til verden 25/8 kl 01.11, og var 3020 g og 50 cm. Helt perfekt nydelig gutt Fødselen er noe jeg helst vil fortrenge..men skal prøve å skrive et kort sammendrag her: Vannet gikk natt til lørdag 22.aug kl 0300. Ringte føden og de ba meg ta på et bind og komme nedover så skulle de sjekke..var IKKE tvil om at det var vannet som gikk..det rant og rant som en liten bekk.. Så jeg ble lagt til observasjon(ctg) den natta...ingen tegn til rier. Lørdag fikk jeg dra hjem igjen.og bare håpe at riene ville starte av seg selv..ellers skulle jeg igangsettes mandag 24 aug. Riene uteble..jeg målte temp morgen og kveld og måtte følge med fargen på fostervannet pga infeksjonsfaren ved langvarig vannavgang. Så mandagen kl 9 møtte jeg opp på sykehuset. Ble lagt på sånn ctg-observasjon igjen for å sjekke at babyen hadde det bra, og de målte mine sammentrekninger. Først kl 12.30 fikk jeg første modningstablett. Da kom kynnerne tett og litt mer intens enn de jeg har hatt ellers i svangerskapet..merket fort virkningen av tabletten. Kl 1830 kom legen for å sette ny tablett, og denne ga virkelig fart på sakene. Takene begynte å bli kraftigere og kraftigere...som kraftige menssmerter..magen hardnet til hele tiden. Til slutt måtte jeg be om noe smertestillende..akupunktur ble foreslått..jeg har egentlig liten tru på det..hvertfall når smertene begynte å bli såpass kraftige. Det var vaktskifte i den tida, så hun som var der først spurte om jeg kunne vente 10 min til ny jordmor kom og jeg kunne velge det jeg ville prøve. Til slutt måtte jeg bare ringe på alarmknappen og få smertestillende FORT..det begynte virkelig å gjøre vondt. Hun spurte om jeg ville prøve badekar..men det skjønte jeg ikke ville funke..det var såpass til smerter at jeg måtte ha noe som hjalp der og da. Det ble til at jeg fikk lystgass..noe som hjalp kun til å puste bedre..ellers ingen virkning for min del. Riene kom hele tiden..rakk ikke å få igjen pusten mellom hver gang, så dette gikk fort. Fra 3 cm åpning til full åpning skjedde veldig fort..så de sa det var å beregne som en styrtfødsel. Jeg fikk til slutt epidural..da jeg holdt på å bli gal av smertene og riene som kom så tett at jeg ikke fikk hvilt i det hele tatt mellom hver. Epiduralen ble satt etter litt vanskeligheter med å sitte i ro såpass lenge at han fikk stikke nåla i ryggen..jeg hadde jo rier hele tida..og da ble det klin umulig å sitte i ro. Men han fikk satt den til slutt..men til ingen nytte!! KJente ikke noe lindring i det hele tatt..så den kunne jeg spart meg for. Den skulle nok vært satt en time før... Pressriene begynte like etter at han satte epiduralen. Da ble det liksom litt anna smerte i begynnelsen..men de tok seg fort opp. Holdt på lenge med pressinga syns jeg..og følte jeg pressa mot en vegg...han vil ikke ut tenkte jeg. Men jordmor og barnepleier pusha på meg og samboer prøvde så godt han kunne å roe meg. Til slutt kom hvertfall da den nydelige gutten ut og ble lagt på magen min med en gang. Virkelig en deilig følelse! Ubeskrivelig!! Et press til og morkaka var ute. Hadde revna litt mot endetarmen, så jordmora sydde noen sting der. Føltes som en helt annen verden da han skled ut av meg..og godt var det! Jeg og gutten ble sendt på barselavdelinga siden jeg hadde hatt så lang vannavgang. Lillegutt ble sjekket for infeksjon osv.. Samboer måtte dra hjem da han hadde vært forkjøla og ikke fått svar på prøve fra legen(influensa-prøve). Savnet virkelig å ha han der..ble ingen søvn på meg den natta..så helt utslitt etterpå. Underlivet verker som besett..og føler et slags press mot underlivet når jeg står..ubehagelig!! Dette går vel over håper jeg! Samboer fikk svar på prøven sin før siste natta mi på barsel, så han kom den dagen og overnatta:) Nå er vi hjemme og koser oss med amming(sååååre brystvorter!!), bleieskift, våkennetter og det som hører med litt startproblemer med amminga..lillegutt hadde litt gulsott og var veldig trøtt og slapp..men nå har han livna til og vil ha mat hele tida. Det blir en del bleieskift iløpet av dagen Takker for meg! Dere har vært til stor hjelp når jeg har hatt spørsmål og problemer gjennom svangerskapet! Lykke til dere som har fødselen framfor dere! Det går nok bra! Jeg tror nok min ble såpass intens pga at jeg ble igangsatt og ikke fikk naturlige rier. Ser at sammendraget ble ganske langt likevel..hehe..er ikke lett å korte ned på en sånn opplevelse
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 29. august 2009 #2 Skrevet 29. august 2009 Gratulerer så mye!! Heldig du som er ferdig med det Det hørtes ut som en intens fødsel, men utrolig hva kroppen presterer! Var det din første fødsel? Lykke til videre, så skal jeg vente til det blir min tur. Lurer virkelig på hvordan det er å føde
Tigerpote Skrevet 29. august 2009 #3 Skrevet 29. august 2009 Gratulerer så mye! Så bra at alt gikk fint til slutt. Jeg sitter og griner, det er noe jeg har begynt med å gjøre når jeg leser andres fødselshistorier. Vet ikke hvorfor. Masse lykke til videre med den lille gutten og det nye familielivet!
Tyren78-09+12 Skrevet 29. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 29. august 2009 Det var min første fødsel ja..og jeg sa aldri mer etterpå. Men jeg regner med jeg glemmer det om ei stund men akkuat nå frister det ikke til gjentakelse. Meeen..så sier de jo at første fødselen som regel er verst..så kan jo trøste meg med det dersom vi får lyst å gi han søsken Men først skal vi nyte tiden med denne første hjerteknuseren Dere kan virkelig glede dere til å få lagt han til brystet/magen. Beste opplevelsen jeg har hatt noensinne:) Har noen av dere født før? Er det vanlig å ha veeeldig vondt i underliet etterpå? Sånn press/smerte som er veldig ubehagelig..og varer den isåfall lenge? skjønner at det kan være individuelt...men greit å vite om jeg må belage meg på å ha det sånn i 7 dager eller 3 uker liksom Er vel ikke så rart om alt er ømt etter å ha presset med større krefter enn man ante at man hadde..
Thale'min_Og_Meg Skrevet 29. august 2009 #5 Skrevet 29. august 2009 Gratulerer kjempe masse, synes du var kjempe flink jeg Kos dere mye i tiden som kommer
Tigerpote Skrevet 29. august 2009 #6 Skrevet 29. august 2009 Det blir min første også, og aner ikke hva jeg går til:) Er du født i 1978? Siden du har det i nicket ditt? Jeg er født i 78:) Angående de smertene du har, så vet jeg virkelig ikke hva som er normalt og ikke. Men jeg vil tro at det er ganske vanlig å få vondt i tiden etterpå. Hører at noen må sitte på"badering" etter å ha sydd i hvert fall. Og at det å presse første gang man må på do (i toeren) er helt for j*x***. At det minner for mye om fødselen, og at man er redd hele underlivet skal revne. Og har hørt noe om etterrier. Men jeg tror jeg overlater spørsmålet til de erfarne føderne her inne:) Men, grattis nok en gang:) Kos dere masse!
venter barn nr 6 okt fødeklar Skrevet 29. august 2009 #7 Skrevet 29. august 2009 Gratulerer med lille gutt
septbaby09 Skrevet 29. august 2009 #8 Skrevet 29. august 2009 Gratulerer så mye:) Er så rart når flere og flere av nickene forsvinner herfra, har liksom sett dem i mange mnd nå, og fulgt hverandre:) Håper min kommer om ikke så lenge he he... Kos dere masse hjemme:)
Tyren78-09+12 Skrevet 29. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 29. august 2009 Takk alle sammen! Jeg er født i 78 ja. Og dette er vårt etterlengtede prøverørsbarn Den satt på første forsøk..men har prøvd på egen hånd i mange år før det..så jeg er så utrolig glad og fornøyd nå! Ja, de fleste nicka forsvinner vel nå fremover..merket det jeg også før det var min tur. Men de fleste går vel over til andre forum kanskje?! Glemte å skrive at jeg fødte 12 dager før termin. Jeg håpte jeg slapp å gå over..og der fikk jeg ønsket mitt oppfyllt hvertfall Blir det en unge til så håper jeg at det blir en "normal" fødsel der riene kommer av seg selv. Å få en baby i hus er bare utrolig koselig storkoser oss Håper dere andre også får deres baby snart, uten for mye overtid
Tigerpote Skrevet 29. august 2009 #10 Skrevet 29. august 2009 Å så bra at det ble en baby til slutt da:) Det fortjener dere som har prøvd så lenge! Jeg har en følelse av at hun her har lyst til å komme før tiden også, men det kan jo være ønsketenkning;) Men tenker hele tiden slutten av september/førsten av oktober, selv om termin er 11.okt... Får se om jeg har rett;)
Tyren78-09+12 Skrevet 29. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 29. august 2009 Jeg følte også hele tiden at min kom før termin..vet ikke hvorfor..men kan være en sammenheng med at jeg har hatt så mye kynnere så lenge, og "rykter" jeg har hørt om at de med prøverørsbarn har en viss tendens til å føde før tiden. Dette er sikkert bare tilfeldig..men mener jeg las det i en brosjyre jeg fikk da jeg holdt på med prøverørsbehandlinga. Uansett er jeg glad han ikke kom så alt for tidlig..samtidig så var det HELT greit at han kom 12 dager før. Håper også for din skyld at følelsen din slår til og du føder i slutten av neste måned! Lykke til hvertfall!
Tigerpote Skrevet 29. august 2009 #12 Skrevet 29. august 2009 Takk for det:) Et par uker før tiden hadde ikke vært å forakte nei. Kos dere fortsatt med den lille nydelige gutten deres! Det må være en ubeskrivelig følelse.
harlekinia Skrevet 29. august 2009 #14 Skrevet 29. august 2009 Gratulere så mye!! Fikk ei jente samme dag som deg etter igangsetting pga liten str. Hadde heldigvis en helt annen opplevelse enn deg.fikk modnings tab. og riene startet sammtidig med CTG reg før andre tab. hadde rier på 1min med 2mins mellomrom fra første stund. Ganske heftig men etter bare 4.5 timer var jenta ute! ca 2600g og 46 cm. Men slettes ikke noe bedre å presse ut en så liten unge i forhold til søstra på 3650g.... Rakk bare litt over 15min på fødestua før hun var ute, skal si jordmora fikk fart på seg når vannet gikk når jeg var på do, 10 min senere va frøkna ute Klorte meg fast til lystgassen og fikk akupunktur i mellomkjøttet, noe jeg syns var vondt (men tror egentlig det var mest for at jeg ble overrasket over at det gikk å kjenne noe som helst i tilleg til følelsen av å presse ut en onge...) Litt etterrier men langt fra så ille som med nr 2 heldigvis! Du får kose deg med lillegutt, det kan være litt av en omstilling med ny sjef i huset og amming med såre bryst vorter er ikke gøy!! Lykke til videre!!
gizmo78♥ har fått baby:-) Skrevet 29. august 2009 #15 Skrevet 29. august 2009 Hei, GRATULERE så masse!!!!!! Hmmmm kanskje jenta vår kommer litt før også da siden det er prøverør her også... veeeelidg etterlengtet. Bare det ikke blir alt for tidlig. 12 dager er jo fint:-)Gleder meg masse:-) Kos dere med den lille:-) Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå