♥Lykkeligmamma til 2♥ Skrevet 29. august 2009 #1 Skrevet 29. august 2009 Lurer på om man kan velge KS uten å ha noe spes. grunn til det.Hvis jeg bare ønsker det.Vet egentlig ikke hva jeg vil,men begynner å tenke på KS foran vanlig fødselen siden jeg hadde en KS fra før.Noen med erfaring?
snuffe Skrevet 29. august 2009 #2 Skrevet 29. august 2009 I utgangspunktet, nei. Du kan få innvilget keisersnitt av fysiske eller psykiske årsaker, og det varierer veldig hvor strenge de ulike sykehusene er på denne praksisen. Men det vil nok absolutt forventes at du har en grunn til valget.
Mummimamma 09+12 Skrevet 29. august 2009 #3 Skrevet 29. august 2009 Tror neppe de vil gjøre det hvis ikke du har en god grunn for det. Enten du har hatt en traumatisk fødsel tidligere eller at barnet er etimert for stort til at det skal gå bra. Hører at mange vil ha KS for kosmetiske årsaker, men det blir vel som oftest bare ledd av... Ved KS utsettes både mor og barn for større påkjenning og infeksjonsfaren er der.
snuffe Skrevet 29. august 2009 #4 Skrevet 29. august 2009 Hvor hører du egentlig dette, annet enn her inne..? Altså, det har vært gjort en del forskning på hva som får folk til å ønske planlagt keisersnitt uten at det er noen åpenbar fysisk grunn til det, og konklusjonene der har vært ganske klare på at dette i veldig stor grad henger sammen med tidligere traumatiske fødsler, psykiske problemer eller overgrepshistorikk. Påstandene om at "mange" vil ha keisersnitt for å slippe å herpe underlivet har jeg sett mange ganger her inne, men aldri sett noe som ligner på dokumentasjon for i den virkelige verden. Om en lege hadde ledd av noen som kom til konsultasjon for å be om keisersnitt, mener jeg det ville være grunn for å klage vedkommende inn til helsetilsynet.
Duddlidu Skrevet 29. august 2009 #5 Skrevet 29. august 2009 Jeg leste en artikkel fra et helseblad for en kort stund tilbake, husker ikke hvilket, men det lå en link til siden fra forsiden her på bim. Statestikken viste at majoriteten av de som valgte keisersnitt faktisk var jordmødre og leger. Det bekymrer meg igrunn litt, hva er årsaken til det? Når man hele tiden får høre at det er best og mest naturlig med en "vanlig" fødsel, og så velger mange fagfolk det motsatte. Veldig underlig.
snuffe Skrevet 29. august 2009 #6 Skrevet 29. august 2009 Det stemmer vel neppe at majoriteten av de som ønsker elektivt keisersnitt er helsepersonell, men det er riktig at en større andel i disse yrkesgruppene ber om snitt enn i andre grupper (22% blant leger/jordmødre mot ca 15% i snitt mener jeg å huske). Årsakene tror jeg ikke man vet så mye om ennå. Jeg gjetter at ting man har sett i yrkessammenheng kan virke skremmende selv om de er sjeldne (og langt flere har sett en vaginal fødsel enn et keisersnitt også blant helsepersonellet), men det blir jo bare antagelser. At det er mest naturlig med vaginal forløsning sier seg jo selv. Om det er best kan selvsagt diskuteres, men det er en del komplikasjonsstatistikk i forbindelse med keisersnitt som gjør at det nok neppe bør være førstevalget om ingenting tyder på noe annet (da bør selvsagt mors psyke være en del av vurderingen).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå