Fablefant✿ Skrevet 28. august 2009 #1 Skrevet 28. august 2009 Hvordan gjør dere det med fordeling av husarbeid og barn? Mannen min jobber mye i uka, og er hjemme etter at prinsessa har sovnet. I helgene er han følgelig sliten, og i tillegg går mye av fritiden til reparasjon/vedlikehold etc som han ikke rekker i uka. Blir da jeg som gjør alt hjemme. Er vel forsåvidt greit nå som jeg er hjemme i perm, men hva med når jeg begynner å jobbe igjen? Han har full forståelse for at det også kan være slitsomt å være hjemme med ei på 9 mnd, men det hjelper liksom ikke med forståelsen... Synes det er litt vanskelig å vite hvor mye jeg kan forvente at han hjelper til... I uka er jeg jo stort sett alene, og forventer ikke at han skal gjøre noe, så det er liksom greit. Men i helgene synes jeg liksom han kan hjelpe til litt, og kjenner jeg blir litt grinete når han har lagt andre planet og "må bare få gjordt det, og det, og det..:". Så helgene er litt slitsomme noen ganger egentlig, siden jeg bygger meg opp store forventninger i uka (som jeg selvfølgelig ikke innlemmer han i), og ofte blir skuffa... og atpåtil får jeg dårlig samvittighet om jeg finner på å la de bli alene hjemme litt... Blei litt langt det her, men det var godt med et hjertesukk:)
Gjest Skrevet 28. august 2009 #2 Skrevet 28. august 2009 Jeg har en mann som jobber mye, men jeg er heldig på mange måter. For det er han som henter jentene stort sett hver dag, handler og lager middag. Husarbeid ellers gjør han ikke. Så jobber han heller hjemme fra på kvelden når ungene er i seng. Han er heller ikke typen som er "sliten". Når du begynner å jobbe bør dere kanskje vurdere vaskehjelp?
3småtroll♥ Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 Har det slik her vi også og jeg ble også skuffet hver helg før, men nå har jeg begynt å jobbe igjen og vi har pratet ordentlig om at vi mååå dele på oppgavene. Viktig å snakke med mannen din om dine forventninger og håp for de dagene han faktisk er hjemme! Skal se det ordner seg helt fint;) Mannfolk er jo gjerne litt mer selvsentrerte etter vår oppfattelse, men de syns jo selv at de gjør ting for familien hvis de mekker på bilen feks;) Virker jo som mannen din faktisk er forståelsesfull så da løser sikkert mye av problemet seg ved at du er mer åpen mot han!
Gjest Skrevet 28. august 2009 #4 Skrevet 28. august 2009 Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Mannen min er A-menneske, jeg er B, saa han staar ofte opp med soennen vaar i helgene saa jeg faar sovet ut. Men jeg staar som regel opp om natta da, da han vaakner ofte og trenger smokk, vann, og det som er... Den delingen synes jeg er grei Ang husarbeid, saa gjoer jeg nesten alt. Han kan dra over noen gulv, rydde etter middagen, henge opp ei maskin med klaer, o.l i helgene. Dessuten synes jeg det er ei stor avlastning bare det at han er hjemme, saa kan han se etter soennen vaar. Da faar jeg vaske i fred, uten en liten klump som henger etter meg i foettene For min del saa synes jeg at det aa ta seg av barn, er den stoerste jobben av alle. De krever deg 110% naar de er smaa, + alt husarbeid som maa gjoeres hver dag.... Naa har jeg ogsaa diffuse "plager" ogsaa da, er under utredning for muskulaer revmatisme, mm... Saa er fortiden utslitt... Da kan det hende at jeg ser paa dette med aa vaere en hjemmevaerende mor som mer arbeid, enn hva det i virkeligheten er. Uansett, sett deg ned og snakk med mannen din, si det akkurat som det er, og se om dere kan komme fram til en loesning som passer dere begge fint. Tror det er veldig viktig aa komme til en enighet i slike situasjoner, for hvis ikke blir frustrasjonen bare verre med tiden. Lykke til!
solstråle69 Skrevet 28. august 2009 #5 Skrevet 28. august 2009 Jeg har konkludert med at det nesten er umulig at begge jobber fullt når man velger å få barn. Det MÅ gå på bekostning av noe.
~sjiraff~ Skrevet 28. august 2009 #6 Skrevet 28. august 2009 Her jobber jeg fullt og mannen har en fulltidsstilling i tillegg til eget firma som krever sitt av tid. Det innebærer også at han stort sett jobber hver helg. For oss innebærer det at jeg i all hovedsak tar meg av hus og barn, mens han jobber og tar seg av "papirarbeidet". Det fungerer stort sett helt fint. Nå skal det sies at han jobber turnus i fulltidsjobben sin noe som letter hverdagen litt mtp levering og henting i bhg. Synes ikke det er noe problem å jobbe fulltid begge to selv om vi har barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå