Mamma til snuppene Skrevet 28. august 2009 #1 Skrevet 28. august 2009 Har en jente på snart fire og baby på snart 4 mnd. Har dere noen praktiske råd ang leggesituasjon når dere er alene hjemme med de???? Synes det blir litt kaotisk jeg..... Hvordan gjør dere det????
MintCondition Skrevet 28. august 2009 #2 Skrevet 28. august 2009 Jeg er hjemme alene i en ukes tid nå med en på 8 mnd og ei på 3 1/2, og kommer til å legge minstemann først (han ammes på sengekanten og legges i senga si, trenger ikke styre særlig mer enn det med ham heldigvis), før jeg og storesøster tar kveldsstell og slikt på henne Kveldsmat blir enten sammen begge to på kjøkkenet, eller så får han grøt mens hun ser barne-teve, og hun får spise etter barne-teve (det får hun bestemme selv i grunnen). Han legger seg stort sett rundt 19, hun mellom 19.30 og 20.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 Jeg er mye alene med barna, og har vært det hele veien. I starten stelte jeg begge 2 samtidig på badet for kvelden. Så hadde jeg minste på fanget, mens jeg leste for eldste på sengekanten. Når eventyrstund og natta-sangen var unnagjort, tok jeg yngste inn på vårt rom. Der ammet jeg minste i søvn. Eventuelt hadde med yngste ned igjen hvis han ikke sov så tidlig ennå. Nå er eldste nesten 4 og yngste er 1 år. Jeg steller fortsatt begge samtidig på badet. Så får eldste gå ut for å se pittelitt på tv, mens jeg er inne på rommet og synger natta sang for yngste. Når jeg er ferdig med yngste ca 1830, går jeg ut til eldste og sitter å ser på tv/prater og koser. Han sovner etter ca 5-10min. 1845 går vi inn på rommet hennes. Vi leser bok og synger natta sangen. 1900 er begge i søvn. Det har ikke skjedd smertefritt at begge legger seg så pent, vi har jobbet lenge for å komme hit!
Ranveig R Skrevet 28. august 2009 #4 Skrevet 28. august 2009 Har drøyt to år mellom våre. Då lille var nyfødd la eldste seg før ho, då tok eg ho med ned på rommet hans viss ho var våken. Etter kvart som ho la seg tidlegare plasserte eg eldste i stolen framfor tv'en med postmann pat og kveldsmat mens eg amma, stelte og la lille. Mannen jobbar seint annankvar dag, så eg er aleine om legginga 2-3 dagar i veka, og denne metoden min har fungert ypperleg så langt. No er eldste nesten 4 år og lille straks 22 mnd. Postmann pat har for øvrig blitt bytta ut med Små Einsteins, Asterix osv ) Men denne metoden er sjølvsagt avhengig av at den eldste er interessert i å sjå film då...
Joikaboll@ Skrevet 28. august 2009 #5 Skrevet 28. august 2009 Jeg har alltid latt den minste ligge på vent og fått de bråkete i seng først. Nå som minsten har passert året dytter jeg alle 3 inn på badet samtidig og så i seng. Dem legger seg selv, og jeg titter innom for nattaklem, dra dyna over og slå av lyset.
hallohallo- mor til 3 søte små Skrevet 28. august 2009 #6 Skrevet 28. august 2009 Jeg har en på fem, ei på snart 2,5 og ei på 3 mnd. Jeg gir de to store kveldsmat halv sju og ammer eventuelt den minste samtidig som de store spiser. Så tar jeg med hun på 2,5 opp og legger henne mens han "store" koser med den minste (prater, synger og viser henne lekene sine- begge to storkoser seg). Så er det storebror sin tur til å legge seg litt før halv åtte, da tar jeg som regel babyen med meg for han klarer jo det meste selv. Til slutt er det å amme og legge minstemann. Så leggetiden kan strekke seg fra halv sju til halv ni! Men jeg har funnet ut at det funker best å legge de hver for seg for da blir det ingen krangling (la de samtidig før- før de begynte å krangle). Dette fungerer fint her, men det er selvfølgelig enklest når vi kan være begge to:)
Mamma til snuppene Skrevet 28. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 28. august 2009 Takk for svar jenter : ) Noen flere som har noen gode løsninger på lur???
It's all about me Skrevet 28. august 2009 #8 Skrevet 28. august 2009 Da minstejenta var så liten at hun ikke ville ligge og kose seg mens jeg la storebroren først tok jeg henne i bæresele under stellet. La henne etterpå siden hun trengte ro i starten. Da hun ble noen mnd la jeg henne mens storebror var opptatt med barne-tv. Og han ble lagt i fred og ro etterpå.
Lykke X 4 Skrevet 28. august 2009 #9 Skrevet 28. august 2009 Jeg tar kveldsstell på babyen først, så tar jeg keldsstell på 2 åringen. Så spiser toåringen og tiåringen kveldsmat. Deretter legger jeg toåringen, følger han i senga og synger nattasang. Så setter jeg meg med babyen (1 mnd.) og ammer henne og koser med henne til hun sovner. 2 åringen kan styre litt på rommet før han sovner. Tiåringen ordner selvfølgelig alt selv, og pleier hjelpe meg litt Dette pleier egentlig gå greit. Det viktige er tror jeg, at man har faste rutiner og at man er konsekvent når det gjelder legging. Du er heldig som har en på 4 som du kan forklare ting til, og som forstår mer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå