Gå til innhold

lavt stoffskifte...engstlig!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei... er 13+2 dager på veg no, dette er vårt 3 barn. Det har enda ikkje gått opp for oss..må nok sjå eller hørre babyen først:)

Har hatt fint lite plager så langt, bortsett fra EKSTREM trøtthet, sover i timasvis, fastlegen lurte kanskje på om eg har fått lavt stoffskifte, men har ikkje anledning til å ta prøvene før om 14 dager !! er fortiden sykemeldt, mangler overskudd. Men lur som eg er, så søker eg på internett om lavt stoffskifte og svangerskap... og nå er eg blitt vanvittig engstlig, det kan jo forårsake store misdannelser på foster...hmmm

noen som veit noe om dette, eller har vore borti det før>> eller vore ekstremt trøtt!!

Har heller ikkje fått mage enda, når kommer den ? mye som er glemt her fra forgje gang !!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når magen kommer, er så veldig forskjellig. For mange kommer den tidligere andre gangen, siden livmora har vært tøyd før.

Er det legen som ikke har tid til å ta prøvene? Hørtes merkelig ut. Legen min skriver bare ut et skjema for prøvetaking og gir det til de sykepleierne/legesekretærene/hva de nå heter, og så avtaler jeg en time for blodprøver kjapt. Dersom det er lenge til neste kontroll da, ville jeg ha ringt og spurt om resultatet var klart. Om stoffskiftet ditt er lavt, blir du satt på medisiner. Ofte får man lavt stoffskifte under en graviditet, og for oss som har det fra før, kan det synke enda lavere. Viktig at det tas jevnlige blodprøver for å sjekke at det ikke synker mer enn det skal.

Dersom legen din ikke er tilgjengelig, kan du snakke med en annen lege enn fastlegen din? Du skal jo også ta blodprøver for å bestemme blodtypen din og Rh og sånt. Jeg tok alle blodprøvene samtidig, så det ble noen glass som ble fylt opp, ja.

Skrevet

tenkte eg skulle ringe ned på mandag å få tatt desse prøvene..har aldri vore plaget med dette før ( lavt stoffskifte) er det "farlig" å gå med det... visst det er det eg har , så har eg jo godt lenge med det...hmmm

Skrevet

Altså, farlig. Kommer jo an på hvor lavt stoffskiftet er. Selv har jeg hatt det i mange år, og merker ingen forskjell på om jeg tar medisiner eller ikke (fikk helt aversjon mot å svelge piller for noen år siden, men det gjorde ingen voldsomme utslag på blodprøvene). Finnes jo mange grader av dette da. Dersom du har hatt dette lenge uten å vite om det, så skal det veldig godt gjøres at noe farlig skjer i løpet av helga. Det går ikke så fort. At du plutselig føler deg kjempetrøtt, kan være fordi du er gravid og stoffskiftet synker samtidig. Nei, hvil deg heller godt i helga og ring til legen på mandag.

Skrevet

Hvor lavt snakker vi??

Skrevet

Når det kommer til lavt stoffskifte, så er det mange forskjellige ting som måles - og forskjellige leger er opptatt av forskjellige verdier. Eks så sies det i Norge at TSH vedien er "normal" om den ikke er over 4,4 (tror det var det). Men ved et svangerskap så bør den ligge mellom 0-2, og helst ikke over 2.

Det diskuteres også internasjonalt om tallene for hva som er normalt, bør senkes.

Lavt stoffskifte kan forårsake abort, misdannelser og for tidlig fødsel. Dessverre er det mange leger som ikke er opptatt av dette, eller har kunskap om det. Selv hadde jeg en lengre kamp i fjor, etter en SA, og ingen av legene ville ta det alvorlig før jeg skrev et brev til de aktuelle (m liste over alle symptomer jeg hadde osv). Hos meg har dilemmaet vært at min TSH har vært alt for høy, mens fritt T4/3 har hatt ok verdier.

Eks min gynekolog mener det kun er T4 som "teller", og ikke TSH. Men så har jeg lest på nettet, og bla her inne, om folk som går til spesialister (endokrinolog), og de sier at TSH er kjempeviktig når man er gravid.

For min del endte det med at jeg fikk medisiner, og tror absolutt det er noe av grunnen til at jeg ikke har mistet denne gangen. Det har ellers vært en "kamp" å få tatt prøver ofte nok hos legen, for han tar det ikke alvorlig.

Men til deg som startet tråden; selv om legen din sier at det KAN være stoffskiftet så er det jo ikke sikkert det er det. Er jo normalt å være ekstra trøtt i svangerskapet, så ikke bekymre deg på forhånd. Og vær gla for at du har en lege som vil sjekke det :-)

Skrevet

Mitt TSH låg på 3.61 for en stund siden. Vet ikke hva det er nå, har bare fått vite hva FT4 ligger på.. det var på 9 sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...