Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #1 Skrevet 28. august 2009 Hei:) Har tenkt litt på å bli jordmor og ser at utdannelsen tar 2 år etter ferdig utdannet sykepleier. Jeg må reise til en annen by og lurer derfor på om man er mye på skolen disse to årene? Er man feks mye ute i praksis? Hvor mye ca tjener du i mnd, og i hvilken by bor du i? Hva gjør du hver dag på jobb?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #2 Skrevet 28. august 2009 Jeg går på Bakkenteigen. Man har et praksisår etter studiet. Flere som jobber ved siden av. F.eks 50% natt.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 hei. så fint at du ønsker å bli jordmor. Er endel praksis- men burde vært mere- det er jo i praksis man lærer. det er mye praksis 1 året- og mest skole og oppgave i 2 året.. Ring skolen- så får du mere nøyaktig inf. Er jo endel år siden jeg ble utdannet. Med over 10 års erfarng har jeg390000 per år i lønn.( det med 5 års høyskoleutd) Jobben er variert- da man ofte varierer arb.sted mellom føde, barsel og obs.post. og i tillegg er det mye poliklinikk og endel samtaler. Kan ha kurs også om man ønsker det. Det må sies at man må ha svært god helse for å fungere som jordmor på store avdelinger. Man har ofte ansvaret for flere fødende samtidig- og man står med vanvittig mye ansvar- og havner ofte i akutte situasjoner- hvor man må vite hvordan man handler. Så man bør takle stress. >Nattevakter kommer man seg ikke bort ifra- selv med sykemelding- /legeattest- da blir man evt omplassert på f.eks dag. poliklinikk.. disse tingene er noe som man lett glemmer, men er viktig å ta stilling til på forhånd. Vi har et kjempespennende og selvstendig yrke- men desverre er fødeavdelingen( ihvertfall på mitt sykehus) en av verstingene når det gjelder sykemeldte..( opptil 20 %) nettopp pga underbemanning, stress og tunge turnuser. Tenk deg godt om- ta en visitt på en fødeavd, så kan du jo se selv hva man gjør hver dag- og om det faller i smak:-) lykke til
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #4 Skrevet 28. august 2009 okay:) tusen takk for svar!! jeg synes det høres kjempe spennende ut å være jordmor. Da jeg fikk babyen min ble jeg enda mer interessert i yrket også! Det ser ut som en jobb jeg kan glede meg til å gå til hver dag. Jeg føler man ikke gjør det samme hver dag, siden man møter forskjellige personer hele tiden.. Grunnen til at jeg lurte på hvordan utdannelsen var, er fordi jeg bor et stykke unna nærmeste høyskole og kanskje jeg bare trenger å flytte bort i et år, om det er mye praksis andre året!! Tusen tusen takk igjen for flott svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå