Gjest Skrevet 28. august 2009 #1 Skrevet 28. august 2009 Ja da er jeg så heldig å ha fått svangerskapsdiabetes og skal følges opp av spesialist pga høyt nivå etter glukosebelastningstest. Men hva i all verden kan man spise?Alt er jo med sukker...
Tippeline Skrevet 28. august 2009 #2 Skrevet 28. august 2009 Hei Babywishes, jeg har også fått sv.diab., men det går kjempe fint! Nå hadde jeg lave verdier, men skal regulere med kost for sikkerhetsskyld. Jeg hadde 3,9 fastende og 8,1 etter sukkervannet. Hva hadde du da? Jeg har begynt på oppfølging og veiledningen. Kjenner til usikkerheten med hva man kan spise før man får hjelpen. kan godt komme med tips om du vil Men kan være greit å vite hvor "mye" verdiene er hos deg..
Expat Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 Hei! Tusle inn på lavkarbo.no og søk etter svangerskapsdiabetes og Fedon Lindberg sin filosofi. Du finner masse "alternative" matretter. Om du stusser, du skal ikke helt ned i ketose, du skal alltid over 50g KH hver dag.
Gjest Skrevet 28. august 2009 #4 Skrevet 28. august 2009 Hei igjen:-) Jeg hadde 5,8 på fastende mage og 10,3 etter sukkervannet. Jeg aner ikke hva jeg kan kose meg med, er det ingenting søtt jeg kan spise?Ha med frukt. Slik jeg forstår det får jeg mest sannsynlig insulin. Utrolig kjipt å ha fått dette synes jeg...Tar GJERNE imot tips
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 28. august 2009 #5 Skrevet 28. august 2009 Heisann og velkommen i "klubben" :-) Jeg har også fått diagnose svangerskapsdiabetes men trenger ikke oppfølgning på sykehuset. Hadde 4,6 fastende og 8,6 etter glukosen. Måler blodsukkeret mitt rimelig ofte selv for å følge med på hva som trigger høyt blodsukker på meg og hva som ikke gjør det :-) Ett tips er å spise Fiberrik mat.... Grovbrød med masse fiber. Pleier å stå rimelig greit på de forskjellige brødene hvor mye fiber som er pr.skive og pr 100 gram. Og jeg har blitt veldig overrasket over enkelte brød jeg trodde var kjempegrove som ikke har mye fiber i det hele tatt. Om du f.eks skal spise noe med mye karbohydrater eller frukt så kan det være lurt å gjøre det etter et fiberrikt måltid. Jeg har også kjøpt lettsyltetøy, Heistad har bringebærsyltetøy uten sukker som er kjempegodt. Jeg har kuttet ut juice helt og drikker kun 1 glass melk til f.eks frokost. Av frukt så kan du spise 3 stk i løpet av dagen men kun 1 av gangen.... Banan er proppfull av karbohydrater så de anbefaler kun 1/2 banan av gangen, det regnes da som 1 frukt. Jeg spiser også mindre porsjoner men oftere i løpet av dagen, lar det sjelden gå mer enn 3 timer mellom måltidene mine. Ellers så går det en del i f.eks fullkornspasta, Naturris, MASSE grønnsaker til middagene og generelt fettfattige kjøttprodukter som kylling, rent kjøtt osv osv. En grønnsaksblanding som jeg steker selv er av aubergine, squash og paprika....knallgodt til nesten alt mulig :-) Lykke til....det er jaggu ikke lett å sette seg inn i tingene, men etterhvert så blir man vant til det.....og skjønner godt at du føler det er ingenting som du kan spise....men prøv deg frem og mål blodsukkeret så finner du etterhvert ut hva du kan og ikke kan spise.
Gjest Skrevet 28. august 2009 #6 Skrevet 28. august 2009 Tusen takk for veldig utfyllende og fint innlegg med tips. Jeg har ikke vært hos spesialist enda så det blir godt å få snakket ut, få klarhet i om jeg skal ha insulin eller ikke (vet ikke nivåene for at man skal ha dette), samt få litt tips. Leste om hun her oppe som fikk barnet 5 uker før med svangerskapsdiabetes, er det vanlig at man kan føde før tiden med dette?
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 28. august 2009 #7 Skrevet 28. august 2009 Vet ikke hvor vanlig det er å føde før tiden pga sv.diabetes. Men mener de ikke lar deg gå lenge over termin iallefall. Man kan utvikle svangerskapsforgiftning, høyt blodtrykk osv, noe som kan være en av årsakene til at man blir satt igang til termin. Men tror de vurderer det i hvert enkelt tilfelle, og om man er kostholdsregulert eller må ha insulin. Jeg skal også ha UL i uke 32 og 36 for å følge med på veksten til lille i magen. Noen med sv.diabetes kan få store barn dersom man går med høyt blodsukker over tid. Med dine verdier så vil jeg tro at du skal til oppfølging på sykehuset....da får du snakke med kostholdsveileder, diabetes sykepleier, jordmor osv osv, tror du kommer til å få mye og bra oppfølging :-) Jeg ble bare henvist til fastlegen min, men har ikke lyst til å sitte på venterommet der 1 gang i uka for å måle blodsukkeret mitt, så da gjør jeg det heller hjemme hehe. Heldigvis ok for jordmoren min og får jeg målinger som jeg er usikker på så får jeg henvisning til sykehuset for videre oppfølging der om det trengs :-)
Gjest Skrevet 28. august 2009 #8 Skrevet 28. august 2009 Ja jeg skal visst til 3 stykker på sykehuset, endokrinolog, jordmor og gynekolog... Blir spennende hva de velger å gjøre i.f.t insulin etc. Jeg har hatt proteiner i urinen på hver eneste kontroll så håper selvsagt ikke at dette blir til sv. forgiftning til slutt. Foreløpig er blodtrykket bra,men det kan visst endre seg brått his det først skjer at man får sv. forgiftning. Jeg skal ha keisersnitt en uke før tiden heldigvis så jeg kommer uansett ikke til å gå over tiden. Skjønner godt at du ike orker å sitte hos legen en gang i uken, det er jo så kjedelig..!!! Jeg er i uke 34 snart så nå er jeg glad det nærmer seg gitt....
froeken Skrevet 28. august 2009 #9 Skrevet 28. august 2009 Som om jeg skulle ha skrevet dette innlegget selv... Er i uke 34 og var på hele runden på sykehuset på onsdag. Var så mye bedre enn jeg hadde forventet... Kan spise hva som helst, men passe på mengden karbohydrater. FIkk med en brosjyre med oversikt over hva div inneholder. Hadde fastende blodsukker på 5,4 og 8,4 etter to timer så de kaller det en svak form for sv.diabetes. Så så de at babyen hadde vokset mye siden forrige gang, så de tok ul for å sjekke str. 8% over "normalen" i motsetning til for 1,5 mnd siden da han lå under "normalen". Snakket også med gynekolog om fødselstanker og en jordmor gjorde det man alltid gjør på svangerskapskontroller. Supre folk og jeg følte meg veldig godt ivaretatt. Lykke til!
*Nelly* Skrevet 28. august 2009 #10 Skrevet 28. august 2009 jeg har også fått påvist dette. jeg var nærmere deprimert, da alt handlet om hva jeg spiste og ikke kunne spise. synes dette ble kjempe vanskelig. og når jeg var på besøk hos andre som serverte det søteste av det søteste jeg fant vel ut at jeg kunne spise det meste, men spise mere grønnsaker enn jeg pleide. ha grønnsaker og salater til alt. jeg har en stoor kjærlighet til sjokolade og drømte om det på natta. Fant ut at på helsekost og på meny har de sjokolade uten sukker har prøvd ut flere av de og noen er bedre en vanlig melkesjokolade. Har også funnet ut at sherry tomater er kjempe godt, har alltid det i hus.og frossen frukt, nam nam... gikk fort opp 10 kg i svangerskapet, men når jeg gjorde om kosten så gikk jeg faktisk ned 5kg. og jeg har aldrig følt meg i bedre form... mine målinger var på 8,8 etter glukose belastninger. måler også hjemme to timer etter mat, i begynnelsen lå jeg på alt fra 6 og oppover til 9. nå har jeg et blodsukker på 4-6. så de var veldig fornøyd på sykehuset. nurket i magen var målt til 10% over normalt, skal måle igjen i uke 36, så er veldig spent!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå