Gå til innhold

vurdering av ks pga fødselsangst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå fått innkalling til time mandag 7. sept... Fødselsangsten min ble vurdert av psykiater for to uker siden... og jeg har dermed blitt henvist til vurdering på kvinneklinikken i Bergen. Men nå er jeg jo livredd for jeg har ikke peiling på hvordan de kommer til å prate til meg eller hva jeg bør si. Jeg har jo ekstrem fødselsangt, jeg har født før... så jeg er 2.gangs om det har noe å si iforbindelse med den endelige avgjørelsen vet jeg ikke. Noen som har vært til slik samtale??

Jeg har lest mye om ks, om alt som kan gå galt i forhold til barnet osv. Regner med det er godt å komme med den kunnskapen til samtalen, og selfølgelig for min egen del å være forberedt på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som gjør at du har så fødselsangst da? Tenker at de som har vært gjennom en fødseln før ikke trenger grue seg jeg- siden de vet hva de skal gjennom og har gjort det før. Men nå er jeg en helt uvitende førstegangsfødende altså..

Skrevet

Jeg har vært til slik samtale, men på Voss. Vær klar over at du bare kan bli vurdert en plass i HelseBergen, og det kunne kanskje være større sjanse på Voss. KK er svært restriktive! Hvorfor er du henvist til KK? På grunn av KK's restriktive holdning er også Voss blitt veldig gode på fødeangst... På Voss ses du av en spesialist i gynekologi (Dr. Frost er kjempehyggelig), på KK snakker du med jordmor ("som kan håndtere slike som deg" sa min jordmor, tror du jeg gadd det? ehNEI)

Jeg for min del kaller det erfaring, ikke angst. Jeg er fullstendig uinteressert i å repetere det som skjedde sist men tar gjerne en "drømmefødsel". Jeg ble grundig undersøkt av legen og han kunne bekrefte der og da at det ikke er noe fysisk i veien med meg (det var jeg redd for). Jeg fikk også forklaring på ubehag jeg har slitt med og som jeg dermed er kommet lenger i å kunne leve med siden den timen. Avtalen er nå at jeg føder på Voss og så ser vi det an. Det er blant annet snakk om å sette inn kateteret til epidural på et tidlig stadium slik at det bare er å pøse på medisin når jeg faktisk trenger det. Og om jeg mister helt "livsgnisten" så kan vi gå til keisersnitt. Men som den faderlige Frost sa: Det er en sjeldenhet at kvinner dør av vaginalfødsel her i landet, men det er årlige dødsfall etter keisersnitt. Så de gjør det om de må og bare da.

Et tips på slutten :) Truer du med å hoppe ut vinduet blir du klassifisert som psykisk tilfelle og får problemer med forsikringer og annet. Så da får du pinnadø mene det og synes det er verdt det!

Skrevet

Åh takk for svar!

Først vil jeg bare svare at grunnene til at jeg blir henvist til ks av psykiater er fordi det er en alvorlig fødselsangt. er ikke alle som hadde en god eller fin fødselsopplevelse første gang... og med min første var det ikke bare selve fødselen på 2 døgn uten epidural (selvom jeg ba om det) som utgjorde det men også barseltiden der jeg nesten blødde ihjelp på toalettgulvet mitt med nyfødt baby i vippestol ved siden av, uten at KK tok meg seriøst. ble funnet av ex-samboer, heldigvis ellers hadde jeg ikke vært her idag. Det ble funnet store deler av morkaken igjen... listen er lengre men jeg klarer hverken å snakke om det eller skrive om det. Så jeg stoler ikke på å ha en fantastisk opplevelse denne ganger for psykisk klarer jeg ikke det.

Jeg har hørt at det er mye bedre å gå til slik samtale på voss men siden jeg er alene med guttungen min på 4 år, og barnefaren til jenta i magen ombestemte seg ang ansvar for 4 måneder siden og ikke gitt lyd fra seg siden det så er jeg helt alene... uten bil... og ingen av vennene mine har bil. Så legen min vurderte at KK var best fordi jeg faktisk ikke hadde mulighet til å komme meg på Voss da guttungen ikke kan være med på slik samtale og jeg har ikke barnevakt:-( er skitnervøs for å ha denne samtalen på KK... for jeg ble sent opp dit etter all drittet med første fødsel for å bearbeide og det eneste jeg ble møtt med der var en sur jordmor som ikke hadde tid til meg, og journalen min var "forsvunnet", ingenting av det som ble skrevet ned fra fødsel eller barseltid var inne i systemet mente hun. Legen min og psykiater skrev et langt brev til KK da... så de var iallefall veldig støttende i at dette var det beste valget for meg, men så er det jo ikke de som bestemmer noen ting... det er teite KK.

huff...

Skrevet

Husk at du kan få rekvisisjon med drosje til Voss ved fødselen. Det går også tog og buss dit! Det er IKKE langt, det tar for oss (omtrent fra Flesland) 1 1/2 time når vi holder fartsgrensen...

Uannsett, ha med deg en vel-informert venninne eller mammaen din på timen. Du kommer til å grine som fy (det er standard på sånne timer ;) ) og da er det godt at noen som kjenner historien kan backe deg opp og bringe deg snørreduker...

Jeg fødte også i dagesvis, ikke på KK da. Og ble tatt på alvor etterpå. Det gjorde sikkert en stor forskjell!

Skrevet

Hei Stephanie

Ville bare si at jeg har vært hos kk for en slik samtale.

Ikke ang ks men til samtale. Det er en dame som har disse samtalene. Jeg ble henvist til henne.

Tenkte mange tanker før jeg møtte henne.

Bla hva skal man si osv.

Men et mer fantastisk menneske skal du lete lenge til.

Hun hørte litt på meg og jeg sa også at jeg var redd for at jeg ikke var kommet til rett person, ja siden hun egentlig skulle ta imot jenter med fødselsangst.

Hun svarte med å si at "hvis ikke du skal til meg, så skjønner jeg ingenting". Jeg må si at jeg ikke var helt klar for å møte en sånn forståelse og imøtekommende holdning.

Hadde liksom "rullet opp armene"..

Regner med at du får samme damen.

Hun heter Inger Sofie S. Johannessen. Om du ikke er henvist til henne, så villle jeg spurt etter henne.

Fra å være kjempe "uggen" på å føde på kk Bergen, så tok hun alle mine tvil vekk.

Helt fantastisk.

PS hun til og med tilbød seg å komme innom når jeg fødte (ja hvis hun var på jobb selvfølgelig) for å forsikre seg om at jeg hadde "rett" jordmor for meg.

Ikke vanlig kost i helsenorge akkurat.

Hvis du vil vite mer om mitt møte må du bare spørre

Lykke til

hilsen tone

Skrevet

Jeg er også andregangs, og hadde denne gangen KS. Hadde en grusom fødsel for tre år siden, noe som gjorde at jeg nå ønsket meg et KS. Angsten var stor! Men så begynte saker å skje før alt var planlagt, og det endte opp med KS pga babyens tilstand nå tre uker siden). Og det jeg kan si er; jeg føder gjerne 10 ganger på vanlig måte enn ett keisersnitt til!!!

Håper du får en god fødselsopplevelse uansett hva du havner på.

Skrevet

Skriver under på det Tone sier her... Inger Sofie er fantastisk!! Du får sikkert snakke med henne! Visst ikke, så bare be om en time, eller ring henne direkte! :) jeg har og fødselsangst, og skal opp på KK til vurdering snart.. Inger Sofie sa hun skulle være med og at jeg skulle få snakke med en erfaren overlege og ikke en "amatør" :) Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...