:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2009 #1 Skrevet 28. august 2009 jeg er på uke nr 2 og henger allerede etter... hehe.. alt jeg gjør om dagen er og lese eller være på forelesninger, også er jeg sammen med småen da, sånn som alle andre småbarnsfamilier. men jeg rekker rett og slett ikke igjennom alt. har ikke skjangs. greit nok at jeg leser ekstremt sakte, men når jeg bruker omtrent alle ledige timer i døgnet på lesing burde jeg jo rekke igjennom alikevel... hehe *føler at jeg har tatt meg vann over hodet* men pensum er veldig interesangt da, så det er liksom ikke det det går på heller. hm... noen med tips?
mamman til to gutter Skrevet 28. august 2009 #2 Skrevet 28. august 2009 Nå vet jeg ikke hva du studerer, men i de fleste studier er det ikke sånn at alle pensumbøker må/bør leses gjennom fra perm til perm. Man må lære seg å plukke ut det viktigste. I de fagene jeg har hatt, så har ofte foreleserene kommet med 30-40sider fra 4-5bøker hvor de har hentet det de har gått gjennom fra og det er jo umulig å lese alt sammen, så jeg har kanskje lest gjennom maks en av dem. Ofte så er det aller viktigste å få med seg forelesningene og lære seg det de sier der.
serin@ Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 Har aldri lest alt pensum, men lest mer i dyben om det som foreleses om. Skriver mye notater, fyller inn litt her og der, også leser jeg kun notatene! Blitt ganske flink til å resonere meg fram til hva som kommer til eksamen, og følger nøye med om forelser sier at noe er mer/mindre relevant... Slipper unna hundresvis av sider med "unødvendig" lesing på den måten 2. år høgskole.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2009 vi har 3 fag, men 1-3 bøker i vært fag og et kompendie til vært fag. læreren sier at vi skal ha vært igjennom alt. og gir oss 1-4 kapitler til per forelesning, pluss oppgaver. vil jo gjøre det bra.. hehe går velferdsfag så tror ikke det er verdens vanskeligste studie med mest lesestoff heller... hehe
Kamomille Skrevet 28. august 2009 #5 Skrevet 28. august 2009 leser innholdsfortegnelsen og innledningen og deretter konklusjonen:) Det midt imellom leses dersom det er nødvendig eller svært interessant. Eller jeg har lest det i leseukene i desember/januar og før eksamen
mamman til to gutter Skrevet 28. august 2009 #6 Skrevet 28. august 2009 Da ville jeg konsentrert meg om kompendiene og oppgavene, så leser du det du trenger til å klare oppgavene i tillegg til kompendie. Umulig uansett å komme gjennom så mange kapitler til hver forelesning:-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 28. august 2009 kanskje jeg rett og slett leser for grundig da. jeg leser pensum og skriver notater om det er noe viktig eller feremedord. men jeg kommer jo ingen vei... hehe.. det er jo rart at de gjør det sånn. om ingen leser alt.
meg & to små vampyrer Skrevet 28. august 2009 #8 Skrevet 28. august 2009 Jeg har alltid klart fint å lese alt pensum + ha flere uker til repetisjon. Men det er nok fordi jeg er ekstremt disiplinert + leser ganske raskt. Og så pleier jeg å ikke stresse med å skjønne/lære alt første gangen jeg leser det. Til notater og repetisjon av det jeg har lest pleier tankekart være lurt, tar mindre tid enn vanlige notater og siden det er begrenset plass så må man jo begrense notatene:) Har jeg hatt dårlig tid, så har jeg prioritert å lese og så ventet med tankekart/notater til rett før eksamen.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 28. august 2009 jeg har faktisk brukt en del tankekart pga råd fra deg
OsloMor Skrevet 28. august 2009 #10 Skrevet 28. august 2009 Viktigste er at du er på forelesninger og gjør notater! Rakk ikke igjennom hele pensum, men gjorde det bra allikevel. Var på alle forelesningene og viktigst er juss og samf.vitenskapelig metode. Er det tredje faget fortsatt Offentlig politikk og adm.? Du er jo oppegående og engasjert og kjenner jo til hvordan det fungererer isamf, + at du har sosialpolitiske meninger og det gir deg mange pluss:-) Ikke få panikk, du har jo bare vært der i to uker og du kommer til å se den røde tråden om litt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 28. august 2009 vi har forvaltningsrett, velferdspolitikk og velferdsforvaltning og offentlig politikk og administrasjon. har vært på alle forelesningene til nå og trives veldig godt. men leser rett og slett ikke fort nok :/ jeg får litt panikk... hehe.. men jeg syns det er veldig gøy og er veldig sikker på at dette er riktig studie
meg & to små vampyrer Skrevet 28. august 2009 #12 Skrevet 28. august 2009 Forelesninger er helt klart viktigst ja! Det er smart å prioritere. Men viktig å huske at om du får noen forelesere som ikke klarer formidle fagstoffet, så kan det være bedre å bruke tiden på kollokvier eller lesing selv. Tankekarta er fine ja:) Har du noen å diskutere stoffet med? Om det blir for mye å lese kan jo oppgaver der du leter etter løsninger være bedre enn å sitte og lese fra side til side også. Om dette er fag det finnes arbeidsoppgaver til da. Mine fag har aldri vært av den typen. Høres ut som gøyale fag da. jeg tar 15 st.p i offentlig rett dette semesteret, forrige tok jeg 15 i forvaltningsarbeid. Men det er bare på gøy ved siden av permisjon og sånt. Ikke på skikkelig som for deg:)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 28. august 2009 ja til nå har vi hatt gode forelesere, så det er bra vi har en gruppe som fungerer fint, som vi bruker til gruppearbeid. men den gruppa fingerer ikke så fint enda som "vanlig lesing sammen" fordi vi prater så felt om alt mulig annet... hehe. så jeg leser forløbig heller selv... hehe ja det er arbeidsoppgaver til dem. til nå har jeg ikke gjort de, med mindre det har stått at vi brude gjøre de... hehe. kanskje jeg skal prøve det. ja fagene er veldig interesange du har jo interesange fag du også
Salat Skrevet 28. august 2009 #14 Skrevet 28. august 2009 Jeg har fast tid på skolen fra ca 8 til 1530 hver dag(noen ganger hjemme, men da har det en lei tendens til å gli litt ut...) og kommer meg helt greit gjennum pensum. Jeg studerer realfag da, så er kanskje litt vanskelig å sammenlikne. Jeg ramler jo ut i perioder, men klare alltid å hente meg inn igjen og har 2-3 uker til repetisjon før eksamen.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2009 Forfatter #15 Skrevet 28. august 2009 hm... ja for jeg leser også stort sett fra 8-16 også om kvelden men rekker ikke gjennom alt. men jeg leser ekstremt sakte. like sakte som de 4 % dårligste i 10 klasse i norsk skole for og være nøyaktig. men det er jo pga dysleksi, så det får jeg gjort lite med. er vandt til at jeg må jobbe mer en andre og det er greit. men vil så gjerne rekke igjennom alt... hehe
Regnbuens barn™ . Skrevet 28. august 2009 #16 Skrevet 28. august 2009 Du er heldig som bare har 3 fag.. jeg har 5 og jeg henger allerede langt bak, huff, vurderer å gå ned fra 60 studiepoeng til 40, for jeg vet ikke om jeg vil klare dette...sukk* Sliten tobarnsmor*
erteposen + 4 Skrevet 28. august 2009 #17 Skrevet 28. august 2009 En kan ikke lese alt like nøye, og sammenhengen er viktigest. Fakta kan en pugge rett før eksamen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå