Gjest Tale30 Skrevet 28. august 2009 #1 Skrevet 28. august 2009 Hva er eventuelle for og imot slike typer barnehager?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #2 Skrevet 28. august 2009 Slik som jeg anser det er skepsisen mot disse base barnehagene at det er mindre voksen tetthet og at barna beveger seg over et større område der det skal være voksene som følger med de....
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 Er ikke hel sikker på definisjonen på base-barnehager, men jenta mi på 1.5 år går i en barnehage hvor det er plass til 270 barn. Disse blir fordelt på 6 tun. Hvert tun har 3-4 avdelinger. På avdelingen til jenta mi er det 17 plasser, men kun 14 unger pr. dags dato. De er 5 ansatte. En pedagogisk leder, en barnevernspedagog, en forskolelærer, og 2 assistenter. I tillegg har den en fag utvikler som er tilgjengelig for alle avdeling til enhver tid. Barnehagen er også på en måte delt, med store unger på en side, og små på den andre. Så har de et areal i midten som de kan grille på feks. Jeg er super fornøyd, og ser at jenta mi trives. Vet ikke om jeg kommer til å søke henne inn i bhg som ligger rett borti gata til neste år.......for den hun går i nå virker helt topp, selv om den ligger 3 km unna. (en liten omvei i forhold til jobb) Nå har hun ikke gått der mer enn 1 uke, så har ikke så mange erfaringer enda....men so far so good.
Gjest Tale30 Skrevet 28. august 2009 #4 Skrevet 28. august 2009 Takk for innspill. Jeg sikter til Barnas Hus barnehage i Oslo. Det er plass til 190 barn fordelt på 13 baser. Barna skal selv få bestemme hvor e vil leke og med hvem de il leke. Det eneste jeg tenkte på var at det kanskje blir litt mange voksne og barn g forholde seg til hvis alle skal kunne fly mellom avdelingene som de vil. Da vet jo barnet aldri hvem de møter for lek. Men det er vel ikke sik før de blir litt eldre? Sender vel ikke ettåringene på vandring liksom.. Men syns det var lite info om dem. Kunne hatt en egen nettside syns jeg når de har en så spesiell profil.
Gjest Tale30 Skrevet 28. august 2009 #5 Skrevet 28. august 2009 Sorry for skrivefeil altså. Det tastaturet her er helt håpløst, så bokstaver kommer ikke med for de henger seg opp..
partyoffive Skrevet 28. august 2009 #6 Skrevet 28. august 2009 Har barn i en slik 'avdelingsfri' bhg. De bruker 'base' betegnelsen, men liker best og kalle seg en 'hel' bhg. Avdelingsfri. Det er en kun en teori. For foreldre og for barna er det en distinkt forskjell på 'basene' på lik linje som avdelinger. For 1 åringene er det ikke ideellt synes jeg. Mie var/er eldre, men det er et altfor stort område. Mange barn og voksne og forholde seg til. Litt kaos og anarki. Mange dyktige ansatte men 1 åringene forsvinner lett i mengden og stòrelsen på disse bhg.ene. Dette er en kanvas bhg, og alle kanvas bhg. opererer med samme konseptet tror jeg.
Gjest Tale30 Skrevet 28. august 2009 #7 Skrevet 28. august 2009 Takk for info partyoffive Jeg har søkt nå, og Barnas Hus kom på 3.prio. Det skal jo mye til å få plass da, men jeg får håpe at dersom jeg FÅR plass så har de fokus på å gjøre hverdagen litt mer stabil for de minste barna. Jeg tenker jeg tar meg en tur innom for en kikk. Er det heelt feil så kan jeg jo takke nei dersom jeg får tilbudt plass, men da mister jeg jo retten til garantert plass..
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #8 Skrevet 28. august 2009 Hvis du har søkt nå er det utenfor hovedopptaket, og det er da de regner ift om du har lovfestet rett på plass. Du vil da ha lovfestet rett på plass ved hovedopptaket 2010. Får du tilbud om en plass på lav pri, kan du si nei og fortsatt stå på venteliste til 1.pri din. Ift krav på plass har kommunen da oppfylt sin plikt og du har fått tilbud. Løpende opptak skjer basert på ansiennitet og alder, eller trekning hvis flere barn har samme fødselsdato. Når det gjelder private vet jeg at noen kun tar inn barn med den barnehagen som 1.pri. Ellers kan du få tilbud om plass du ikke har søkt på, hvis du har skrevet opp bare "populære" bhg hvor det er vanskelig å komme inn feks. Vi fikk nå tilbud fra en vi ikke hadde søkt på, som det var helt uaktuelt å ta. Dette er 3. året med søkerunde for oss i oslo, så nå selv med en 3-åring fikk vi kun tilbud den plassen vi ikke hadde søkt på. Står på venteliste på 1.pri fortsatt.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #9 Skrevet 28. august 2009 Barnas hus er blitt en flott bhg. Skjønner det må en del nytenkning til når man skal ha full barnehagedekning i Oslo. Kan ikke si annet enn at vi er fornøyde med utviklingen. Mvh ansatt i bhg-sektoren i Oslo kommune
Anonym bruker Skrevet 29. august 2009 #10 Skrevet 29. august 2009 hygiene-messig er det en katastofe,da.. Noe å tenke på når vintervirusene gjør sitt inntog..i disse svinetider..
Anonym bruker Skrevet 29. august 2009 #11 Skrevet 29. august 2009 jobber på en såkalt verksted barnehage. Det er en avd.fri barnehage hvor barna skal få leke hvor de vil. Vi har fått baser det siste året da. Er en ganske ny bhg. Jeg jobber på småbarn sammen med 1 åringene. Vi har på en måte vår egen avd. Selv om barna kan gå hvor de vil, så stenger vi for når vi ønsker det. Da kommer ingen inn til oss ) Vet at flere foreldre var\- og nye foreldre er skeptisk. Men det går veldig fint. Det er ikke så fri flyt som det høres ut som. F.eks vi som jobber med de minste barna(0-2år) lar ikke barna gå noe sted uten at de har en kjent voksen med. Og vi spiser alltid i små grupper både store og små. Det som er bra med slik bhg, er at barn og voksene blir godt kjent på tvers av hvor man hører til og det er jo trygt når barnet skal bytte base fra stor til liten. Da blir ikke overgangen så skummel )
Anonym bruker Skrevet 29. august 2009 #12 Skrevet 29. august 2009 Jeg er skeptisk, for det krever ganske mye av de ansatte. Det må være en dyktig styrer i barnehagen og alle de ansatte må være sitt ansvar bevisst, det er mange barne å holde styr på som kan løpe hvor de vil.. Har et eksempel her i byen som ble helt katastrofe første året, flere foreldre som søkte ungene vekk fra den barnehagen etter et år der. Det rådet lettere kaos og de hadde ikke kontroll. Eksempler er at du henter ungen din som har skrubbsår i ansiktet, og ingen voksne vet hvor det skjedde og hvem av de voksne som skulle hatt ansvaret for den ungen akkurat da.
Gjest Tale30 Skrevet 29. august 2009 #13 Skrevet 29. august 2009 Takk for mange innspill Jeg forstår at jeg har en stor utfordring foran meg mht. barnehageplass, mye større enn jeg har tatt høyde for. Anonym over her som fortalte at du har ventet 3 år på barnehageplass.. det er jo helt absurd :/ Er det slik at du har fått tilbud om plass da, men ikke på noen av de barnehagene du ville ha? Takker man nei så mister man vel den garantien for plass. Jeg får bare ta en dag om gangen, har jo ikke noen påvirkningskraft. Får vi plass på base-barnehagen så er det bra beliggenhet i alle fall. Jeg tenkte at det med så mange barn ville være en bedre sjanse for at noen barn slutter der til jul enn det er på barnehager som er mindre. Jeg syns fortsatt at det kanskje er en type barnehage som er velegnet for de litt eldre barna, da jeg tror de minste mest av alt trenger trygge og forutsigbare rammer.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2009 #14 Skrevet 29. august 2009 Anonym som har ventet 3 år her:) Første året han var 1 år, trekning - sjanseløse Andre året, 2 år, gått over til ansiennitet, vi hadde maks ansiennitet, likevel havnet vi på noen og 50-plass - sjanseløse Tredje året, 3 år, tilbud fra barnehage vi ikke har søkt på - takket nei, hadde bevisst ikke søkt i den barnehagen. Takket også nei til en vi fikk tilbud om ifjor før jul, hadde ikke søkt på den og etter og ha vært og sett der takket vi nei:p Ifjor da det ble klart at han nok en gang sto uten plass i oslo fikk vi plass i bærum via kjente. Det er ganske stor omvei for oss, men vi er fornøyde der. Ellers hadde vi nok tatt en av de 2 plassene vi har fått tilbud om men ikke søkt på, selv om blant annet den ene ikke holdt mål. Greit at man ikke da er garantert plass men burde ikke være sånn at eneste man får tilbud om er plasser man ikke har søkt, kanskje (som i vårt tilfelle) er det en grunn til at man ikke søkte nettopp der.... Lykke til!
Gjest Tale30 Skrevet 29. august 2009 #15 Skrevet 29. august 2009 Det hørtes veldig utfordrende ut. Nå ble jeg litt pessimistisk her. Det hadde på ingen måte vært aktuelt å ta en plass i Bærum med det rushet ut og inn av oslo morgen og ettermiddag. Når jenta er bare ett år er jeg ikke interesert i at all tid med henne utenom jobb skal være i bilen. Men har man oe valg? Jeg får bare krysse fingrene, og belage meg på å leve meeeget trangt økonomisk frem til august da. Men de første årene dere var sjanseløse ved trekning.. var det et annet system da?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2009 #16 Skrevet 29. august 2009 Hehe, ja da var det loddtrekning av de få ledige plassene her blant 1åringer, 2åringer etc....jeg vinner aldri i lotteri så det var det jeg mente, hehe. Dessuten var det langt fra nok plasser for å si det sånn. Vi bor ikke så langt fra Bærum så sånn sett er det ikke katastrofe å få plass der, men det er helt tragisk at vi 2 år på rad ikke får et eneste tilbud fra oslo, og så får 2 tilbud som vi bevisst ikke har søkt på. Hvis du orker ville jeg ringt rundt til noen private og forhørt meg. Feks vet de ofte om mange søsken står for tur, og da kan det i praksis ikke være ledige plasser for andre. Eller du kan være heldig å få plass på den måten, har hørt om det hvertfall når du skal ha plass utenfor hovedopptaket. Du får nok en plass:) Lykke til!
Bunnies by night Skrevet 29. august 2009 #17 Skrevet 29. august 2009 Ikke mist motet! Du kan være heldig! Vi fikk førsteønsket vårt, privat barnehage - men hadde hørt om folk som hadde stått to år på venteliste... miracles do happen;) Vi fikk først tilbud om en barnehage vi ikke hadde på listen, takket ja - men valgte å opprettholde førsteønsket, og da august kom så fikk vi førsteønsket:)
Tommage♀♂ Skrevet 29. august 2009 #18 Skrevet 29. august 2009 Mine går i base-barnehage. Noe over 100 barn fordelt på 5(?) baser. Hmm fikk, ikke det helt til å stemme, mulig det er færre barn. Småbarn er på 2 baser, og de har 1. etg for seg selv. Her er de delt likt, sånn at det er ca like mange 0, 1 og 2 åringer på hver base. Her nede er det rolig, de har mange rom å leke på + det store samlingsrommet, og de storkoser seg. Oppe er det 3 baser med støre barn. Også de har mange rom å boltre seg på, og får gå fritt mellom basene. Dvs hele etg er tilgjengelig, med unntak av når det er samling, måltider osv som gjør at basene bruker "sine" rom. Her er det mer lyd enn nede, både pga antallet barn, ingen som sover, og større barn/mer herjing. Basene består av -04, -05 og -06, altså er de aldersbasert. Men som sagt er det kun når det er samling, måltid, tur osv de bare er med de på sin base, elelrs leker de der de vil med hvem de vil. Litt forvirrende, for det er mange voksne å forholde seg til, men barna blir jo kjent med alle de voksne mye raskere enn oss foreldre, så det går veldig bra altså. Dette er en helt ny bhg med sanserom, ballrom, vannrom, familierom, datarom, scene/auditorie, bilrom, vekstrom, bibliotek, byggerom osv osv. I tillegg er utearealene helt enorme, med litt skog, fjell, lekeplass, asfaltert område, og gode turmuligheter rett utenfor porten. Vi er veldig fornøyde=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå