Gå til innhold

Hva serverer jeg til en gutt med melke- og eggallergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er bare snakk om et kaffebesøk, men uansett kjekt å servere noe guttungen på 4år kan spise :)

Noen som har tips?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå på utenmelk.no - der finnes masse oppskrifter også for uten-alt-mulig-annet.

Skrevet

Da baker du mølerens langpanne sjokoladekake:)

Den er uten melk og egg.

Sjokoladekrem kan du lage av melange uten melk, kakao, melis og litt kaffe. Gjerne en dæsj vaniljesukker også:)

Sånn ellers kan du jo servere gele, eventuelt med melkefri vaniljesaus, hvis du finner det? Eller, den er det kanskje egg i?

Mekomel har spraykrem uten melk, som faktisk er kjempegod.

Og hva med lefser? De du legger i bløt selv? Så kan du smøre med melkefritt smør, sukker og kanel:)

Så flott at du tenker på det! Er ikke mange som gjør det, og som melkeallergiker selv, blir iallefall jeg veldig glad når folk tenker på meg:)

Skrevet

Takk for tips!:)

Synes det er hyggelig å servere noe alle kan spise, kan jo ikke være noe gøy å få noe annet hele tiden..:)

Skrevet

De fleste boller i pose som du får kjøpt er uten egg og melk ( mens de i løsvekt er som regel penslet med egg). Ellers så er gjærbakst lett å bake med rismelk og blå soft flora (eller annet melkefritt smør).

Vafler kan lages av oatly vaniljesaus, mel, rismelk, melkefritt smør (masse), sukker en klype salt og litt maizenna og litt mer bakepulver enn du vanligvis ville ha brukt. Du må smøre jernet veslig godt og åpne bare litt når vaffelen skal ut og så pirke løs toppen slik at vaffelen ikke deler seg.

Tofutti eller oatly is er melkefri, det samme er gullvafler og en del andre kjeks, Lohengrin sjokolade, og non stop.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...