Gå til innhold

baby og tv

Anbefalte innlegg

Skrevet

har hørt at baby ikke kan se på tv. fordi de får for mange inntrykk.

men da kan jo ikke jeg heller se på tv da, for hun synes det er kjempe kjekt, og skal se på hele tia.

kan jeg ikke ha på tv da???

litt kjedelig vis ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så mange ting man skal og ikke skal! Utvis skjønn, du. Litt TV i rommet går nok fint, skal du se :-) Men det er vel ikke noe vits med inntrykk overload. Husk at vi får så SYKT mye innspill fra familie, venner, HS, sykehus og ikke minst medier og galninger på DIB at vi glemmer å tenke.

Skrevet

min syns også tv er kjempespennende! Jeg pleier ikke se på tv får på kvelden da, og da legger a seg uansett.

Derimot har det hendt at vi har skrudd på tv'n for å få 10min ro til å spise.. Sikkert stikk i strid med all pedagogisk lære, men man tyr til det meste når man når bristepunktet..

Skrevet

Her i huset står tven på fra vi står opp til vi legger oss! Den er ikke ett fokus pungt hele dagen og det er ikke høy lyd på og Poden som nå har blitt ett år bryr seg knapt om den. Om det da ikke er Mikke Mus Klubbhus eller Ole Brumm som går!! :P Sånn har det vert her siden han var født, tviler på at han har tatt så volsomt med skade av det! :Å´P Gjør det du føler passer deg du, og drit i hva besserwiserene sier!! :D

Skrevet

Her står tv'en ofte på hele dagen og gutten min(nå 7 1/2) enser den ikke i løpet av dagen. Bortsett fra når kl er 17.30 og vi (bevisst)setter på drømmehagen, uansett hva han gjør da, får tv'en oppmerksomheten hans. Helt snodig, fatter ikke hva som er så fascinerende med den serien.

Ellers skjer det at vi setter på Disney channel som avledning om han er litt sutrete og lei, da slapper han av og ser litt på det, også er humøret straks bedre :-) Handy Manny og Små Einsteins er favorittene, disse kjenner han igjen introene på.

Er ikke snakk om mange minuttene han klarer å holde konsentrasjonen, så jeg ser ikke det store problemet.

Her inngår Drømmehagen allerede i kveldsritualet. Først drømmehagen, så grøt, stell, pupp og i seng. Vet om flere som gjør det slik.

Skrevet

ppdragelse handler om valg, og å prioritere det man syns er viktig. For meg er det viktig at tv ikke er en del av hverdagen til de minste, da de blir totalt passivisert og ikke utvikler fantasien sin, de blir overstimulert osv. Derfor ser vi ikke på tv, bortsett fra på kveldene når barna sover. Jeg syns også det er viktig med næringsrik mat, og bruker derfor _ekstra_ tid på å lage middag. Kunne jo gått for hurtigmat hver dag, men som sagt, det handler om å prioritere.

Skrevet

Til deg over her: Det er en vanlig oppfatning at barnet slapper av og koser seg. Men sannheten er at de kobler ut, fordi det er for mye å få med seg. Overstimulering kalles det.

Skrevet

Ja, grufullt. Kanskje du skal anmelde ungen din for voksenmishandling.

Skrevet

hehe..

Det jeg ikke skjønner er hvordan folk orker å ha på tv'n hele dagen. Hvertfall ikke om de ikke ser på den. Samboeren min er også sånn. Så tv'n står på fra han kommer fra jobb til han legger seg. Ganske irriterende igrunn..

Skrevet

jeg hadde aldri klart å ha på tv`n hele dagen! Synes den er et stort uromoment, og det må være en dårlig uvane å ha den på hele tiden.. hvofor skal man det? Er ikke fanatisk med tv`n, og gutten min ser både på tegnefilm når han spiser frokost og barnetv på kvelden.. men jeg hadde blitt sliten i hodet av å ha den på hele dagen!

Gutten min ville aldri ligge på mage og trene nakken når han var liten.. så da la vi han på en puff, forran tv`n og trente.. eneste måten å ikke få han til å hyle seg gjennom hele treninger på :o)

Tv`n kan brukes til mye, men det er super deilig å skru den av også og nyte litt stilhet i huset!

Skrevet

Jaja, men det er som sagt snakk om max 5 minutter i gangen, og så sensitiv oppfatter jeg ikke gutten min å være at han blir overstimulert etter å se på tv i 2-3 min... Lenger har han heller ikke tid til å sitte i ro. Det er omtrent eneste tiden han har tid å sitte på fanget vårt. Resten av dagen er han turbo på gulvet og leker og utforsker.

Gutten min er veldig nysgjerrig og oppvakt og må ha mye inntrykk og stimulanse for å være fornøyd, deriblant tv. Jeg oppfatter han ikke som overstimulert når han kan se opp og glise og le over det han ser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...