Ranni Skrevet 28. august 2009 #1 Skrevet 28. august 2009 Hei! Lillegutt har vanskelig med å sovne for tiden, spesielt om kvelden. Etter stell, pupp og nattasanger i senga, kunne han en ukes tid ligge og sprelle en stund, kanskje sutre litt og så sovne. Alt jeg trengte å gjøre var å stryke ham på magen og på hodet og koseprate litt. Nå ser det ut som han skal til å finne roen og så går det helt skeis. Kaver seg opp og sutret mer og mer til det blir skriking og tårene triller. Tar ham opp og roer ham ned. Har forsøkt å legge ham ned, men da bare fortsetter han der han slapp og det blir til slutt gråting på armen til han sovner. Ikke OK i det hele tatt!! Har erfart på dagtid (og på de verste kveldene) at bæresjalet er et godt sted å sovne. Der roer han seg stort sett fint og sovner så deilig. Vurderer å ty til sjalet på kvelden også, ikke bare som en kriseløsning. Vil jo at han skal forbinde sovning med noe positivt.... Opplever at han har ekstra behov for nærhet for tida, leker kortere for seg selv, vil gjerne ligge på fanget etc. Er samtidig redd får å etablere en "dårlig vane" som det blir vanskelig å komme seg ut av igjen... Spesielt fordi han faktisk har vist at han kan finne roen i senga. Har sovnet i sjalet på dagtid i dag fordi vi er uten vogn. Lagt ham i bagen etter noen minutter og han har sovet som en drøm... Altså, hva synes dere: Skal vi "la ham" hause seg opp om kvelden eller skal vi bruke sjalet raskere så han får en koselig, rolig innsovning?? Uff, dette ble langt og rotete, håper noen har kommentarer likevel... :-/
Bilba og gutta :) Skrevet 28. august 2009 #2 Skrevet 28. august 2009 Hvor gammel er gutten din da? Jeg ville nok tydd til sjalet ja... kan du ikke prøve det noen kvelder da, sånn at han igjen forbinder sovingen med noe koselig og ikke en kamp? Høres ut som om dere har kommet inn i en litt ond sirkel, så hvis han kan få sovne uten skriking og protester noen dager/uker, så kanskje det går bedre å legge han i senga igjen da?
husmus &2 Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 Jeg mener at de skal få en så rolig og trygg innsovning som mulig, så hvis det er det eneste alternativet ville jeg absolutt gått for det. Jeg vet at Lykkelig&Gla brukte Manducaen en stund (og gjør det vel fortsatt ved behov) til innsovning. Så, jeg tror nok det er greit å bruke de triksene man har. Jeg tviler på at du må fortsette med bæresjal når han er 2 liksom.
Bilba og gutta :) Skrevet 28. august 2009 #4 Skrevet 28. august 2009 Haha... nå så jeg for meg at du går med en tenåring i bæresjal.... fordi han nekter å sovne på annen måte.... nei, prøv sjalet du!
Nagilimia Skrevet 28. august 2009 #5 Skrevet 28. august 2009 Jeg brukte sjalet frem til han var 3 mnd (han er nå 8mnd) non stop for å få han i søvn alle lurer. Plutselig 3 mnd var han en drøm å legge om kvelden, måtte en uke kave litt men fant roen etter ca 10 -20 min, og har vel stort sett vært grei å legge siden. Ser at din er født april, altså større, men jeg har bysset i forbindelse med sykdom i ettertid, og jeg opplever at min blir bortskjemt, men det er kun et par netter så er man tilbake på normalt spor. Jeg har bestemt meg for heller litt for mye kjærlighet og ser jeg det blir en uvane eller for slitsomt så tar jeg tak i det. Her er han fortsatt vanskelig å legge om dagen, men jeg har bestemt meg for at han ikke skal bysses, trilles eller bæres i søvn for det har jeg rett å slett ikke helse til, så enten er han trøtt nok og sovner eller så tar jeg han opp. Det hender jeg legger meg sammen med han. Det jeg prøver å si er at gjør det som passer best for deg
Ranni Skrevet 28. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2009 Takk for mange svar! Gutten er 4,5 mnd. Tror han er for liten til å bli bortskjemt, så vi prøver nok sjalet noen kvelder nå. Kanskje er vi inne i en ond sirkel som det ble sagt over her og bør komme oss ut av den før vi kan finne tilbake til god innsovning i senga igjen. Helt enig i at det er bedre med litt "for" mye kjærlighet! :-*
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. august 2009 #7 Skrevet 28. august 2009 Just go for it sier nå bare jeg! Sjekk forøvrig egen tråd for min mening om den saken;)
FruTB Skrevet 28. august 2009 #8 Skrevet 28. august 2009 Kjør på Bo er 10 mnd, og her hender det fortsatt at han bæres i søvn i Babyhawken. Gjorde det i flere mnd, absolutt verdt det!
Somerling Skrevet 28. august 2009 #9 Skrevet 28. august 2009 Hei. Jeg har tre barn på henholdsvis 6 mnd, 4 og 6 år. Alle disse har fra de var 3-4 mnd sovnet ved 7 tiden. Vi har alltid badet de før vi har lagt de for da blir de døsige. Tror rutiner og at du gjør det samme hver kveld før leggetid er viktig og har han lagt seg så ikke ta han ut av sovertommet igjen hvis han gråter. Nå sier du ikke noe om hvor gammel han er men hvis han er liten kan du jo legge et klesplagg eller noe med din lukt på i sengen hans så han kjenner lukten. Tror ikke jeg ville brukt sjal da han ikke vil lære seg å falle til ro selv. Hvis du vet at han er mett, tørr bleie, ikke luft og at alt er ok så ville jeg latt han bli liggende i sengen sin og ikke ta han opp, men gå inn hvert tiende minutt og sjekk at alt er ok uten å snakk til han så tror jeg han vil falle til ro. Uansett lykke til..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå