HAPPY MOM<3<3<3 Skrevet 28. august 2009 #1 Skrevet 28. august 2009 Fikk brev fra gynekologen min nettopp. Svar på celleprøven viste noe forandringer, så jeg skulle ringe å bestille time for biopsi i lokalbedøvelse. Nå er jeg super nærvøs for at jeg kan ha fått underlivskreft:-( Noen som har hatt forandringer på celleprøve og det ikke har vært kreft.. Huff et skikkelig ekkeltbrev å få.
Brillefint - Jadda! Skrevet 28. august 2009 #2 Skrevet 28. august 2009 jeg har hatt celleforandringer. Da gjorde de ikke mer med saken enn at jeg tok ny prøve etter ett år for å se. Den prøven var fin. Nå tar jeg celleprøve hvert 2. -3. år. Det er veldig vanlig med celleforandringer visstnok.
Mille** Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 Jeg har hatt celleforandringer om måtte pga det koniseres. Hadde ikke kreft. Heldig er du som får lokalbedøvelse under biopsien, det fikk ikke jeg.... :o/
HAPPY MOM<3<3<3 Skrevet 28. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2009 Men siden jeg må inn for utvidede prøver vil vel det kanskje si at forandringene mine er større enn det som er vanlig da?:-(
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 28. august 2009 #5 Skrevet 28. august 2009 Samme brev lå i min postkasse når jeg kom hjem fra ferie, likte heller ikke det jeg leste. Men har snakka med flere om det nå og alle sier det er veldig vanlig så har roet meg litt. Svært sjelden det er no alvorlig heldigvis, er jo bra at de er nøye.
Mille** Skrevet 28. august 2009 #8 Skrevet 28. august 2009 http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=5565 Her kan du lese litt om konisering. Ikke sikkert du trenger det da. Lykke til! )
HAPPY MOM<3<3<3 Skrevet 28. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 28. august 2009 Takk for kjappe svar jenter. *nå skal jeg ikke tenke noe mere på det før jeg har vært hos gyn igjen*
Mamma til Snupp & Lillegutt Skrevet 28. august 2009 #10 Skrevet 28. august 2009 Ta det helt med ro - det er HELT sikkert ikke kreft Celleforandringer på livmorhalsen er fhv vanlig. For mange holder det at man bare tar en ny prøve etter en tid, og forandringene er da forsvunnet. For andre, der det er litt større forandringer, blir man sendt til utvidet prøve / vevsprøve (biopsi), slik du har blitt - og jeg. Dette betyr heller ikke at man har kreft. Celleforandringer KAN VÆRE forstadiet til kreft, det er derfor det er så kjekt at de tar disse prøvene hvert 3. år - de får fjernet "ting" før det utvikler seg til kreft :-) (det holder at prøvene tas hvert 3. år, for dette utvikler seg så sakte.. Jeg fikk for øvrig brev fra en eller annen instans om at det nå var over 3 år siden sist. Etter noe måneder fikk jeg somla meg til å bestille legetime, og - "ojsann - celleforandringer. Vel, hvis utvidet prøve også viser at dette er litt større forandringer, blir man konisert - dvs. man fjerner (stort sett med laser) den delen av livmorhalsen der det er forandringer. Er snakk om veldig lite. Konisering er en veldig kjapp og grei "operasjon" - ikke noe å være redd for! Jeg gikk så til kontroll etter 3 måneder, deretter 1 år, og nå er det hvert 3. igjen. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på :-)
Mammapudding Skrevet 28. august 2009 #11 Skrevet 28. august 2009 Hvor lang tid tok det fra dere tok prøven til dere fikk brev i postkassa? Har nettopp tatt prøven for første gang.
Mamma til Snupp & Lillegutt Skrevet 28. august 2009 #12 Skrevet 28. august 2009 Ca en ukes tid, jeg tok prøve en fredag, og fredagen etter fikk jeg brev - det var for øvrig fredag den trettende... :-)
Mammapudding Skrevet 28. august 2009 #13 Skrevet 28. august 2009 Hehe, passa jo bra;) Tror det var torsdag i forrige uke jeg tok prøven, og har ikke hørt noe..så da regner jeg med at alt var bra:)
Bunnies by night Skrevet 28. august 2009 #14 Skrevet 28. august 2009 Ikke hyggelig å få slike brev i posten nei, man får jo endel tanker i hodet! MEN jeg kjenner flere som har fått celleforandringer og en av dem måtte bli konisert. Det gikk veldig fint! Det er derfor det er så viktig at man hvert andre eller tredje år tar en celleprøve, da kan man ta det slik at det ikke utvikler seg videre til kreft. Lykke til!
HAPPY MOM<3<3<3 Skrevet 28. august 2009 Forfatter #15 Skrevet 28. august 2009 jeg tok prøve den 7. og fikk svar i dag, så 3 uker tok det hos meg.. Regner jo med at alt er bra, men man får så mange tanker i hodet. Og kanskje flere tanker siden man har barn. Vil jeg dø ung?, Dø fra barna osv..
Klara-Q <3 <3 <3 <3 Skrevet 28. august 2009 #16 Skrevet 28. august 2009 Jeg hadde celleforandringer grad 3, dette fant jeg ut når jeg var tre mnd. på vei sist jeg var gravid. Fem uker etter fødselen måtte jeg inn til laserkonisering, en kjapp og enkel operasjon der de fjerner nederste delen av livmortappen. Husk at dette IKKE er kreft, og at slike celleforandringer utvikler seg sakte ( derfor jeg kunne vente til etter svangerskapet ). Dette går helt sikkert bra. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå