kissa71 Skrevet 28. august 2009 #1 Skrevet 28. august 2009 Jeg venter baby i begynnelsen av oktober, og lillesnuppa ligger i seteleie. Lurer på når jeg bør få ny UL og kanskje be om keisersnitt siden jeg ikke vil gå gjennom setefødsel. Tenker det er greit å få keisersnitt en uke før termin eller noe, men det er jo ikke lenge til, og da bør vel baby snu seg snart? Angst!!! Noen erfaringer der ute?
sommerbarn 16.07.07 :) Skrevet 28. august 2009 #2 Skrevet 28. august 2009 Hei. Eg var il UL i uke 35 pga synkende symfysemål. Det ble da konsatert seteleie. Fikk da ny time i uke 36 til vending av baby. Det gikk helt greit, og babyen ligger nå rett, er på overtid.. Kanskje du skulle tatt kontakt slik at de sjekker leie, ev snur? Eller estimerer vekt i forhold til setefødsel..? Lykke til:)
olebrum30_05&09&13 Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 min lå i sete i uke 33, snudde seg i uke 35/36.. kjente det godt når han snudde seg og bekkenløsningen forsvant mye når hodet festet seg så kan enda være sjans.. de sjekker med ny leiekontroll etter uke 36.. men de sjekker visst alt mulig før ks.. hør med legen om ny kontroll.. er nå i uke 37 og baby ligger godt nedi bekkenet..
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 28. august 2009 #4 Skrevet 28. august 2009 Min andre satt i seteleie da jeg var på ul i uke 36. Ble da sendt på snuing i uke 37 (bare da de gjør det), noe jeg definitivt IKKE anbefaler. Avbrøt snuinga for jeg syns det var helt forjævlig. Men det endte da med at han snudde seg selv 10 dager før termin. Det er ganske vanlig at andre barn ikke legger seg til før helt mot slutten. Men som regel så kan de jo ikke vente helt til termin for å se, skal man ha KS må jo dette tas litt før termin.
EnJente_m_2Jenter Skrevet 28. august 2009 #5 Skrevet 28. august 2009 Hei du, jeg vet ikke om du har sett mine innlegg før, men jeg også har en snuppe som ligger i seteleie. Jeg er i dag 33+1, så hun har tid til å snu seg. I tillegg er jeg andregangsfødende (er du det?), da har de bedre plass og ligger oftere i seteleie enn ved førstegangsfødende. I allefall, jeg har vært inne på kontroller og sjekket babyens leie, fortsatt seteleie. Jeg har hatt ks før, planlagt snitt, grunnet angst. Gått i terapi leeenge og endelig overvunnet all frykt og vil føde vaginalt. Hva skjer da ? Jo jeg har en unge i seteleie...typisk ! MEN jeg har virkelig virkelig virkelig satt meg inn i dette, og pratet med forskjellige jordmødre, fra forskjellige sykehus. Vært i samtaler om det og satt meg godt inn i hele situasjonen dersom det er seteleie ved fødsel. Dersom de på forhånd VET at det er seteleie, estimerer de barnets vekt og str, samt mors str på bekken. Dette gjøres i uke 37. Også da foretaes snuforsøk dersom mor ønsker det. Jeg har time når jeg er 36+0 og da skal de foreta ul, vektestimering, måle bekken etc. DERSOM det fortsatt er seteleie da. I allefall, etter alt jeg har funnet ut, så er det ikke nødendigvis så farlig med seteleie, så lenge de har sjekket alt de skal. Seteleie er ikke vondere nødvendigvis, men noen ganger mer komplisert. Det er verst i de tilfeller hvor de ikke oppdager det FØR selve fødselen og folk kommer inn. I vårt tilfelle vet de jo isåfall godt om dette og måler bekken osv. Kom fra jordmor nå, som konstaterte at min lille ligger i sete enda, men rumpa hadde ikke festet seg i bekkenet. Jeg trengte ikke å bekymre meg mente hun, jeg har rikelig med fostervann, er 2gangsfødende og det er tydelig et barn som flytter litt på seg, for sist lå hun i tverr. Min første snuppe lå også i seteleie helt frem til uke 37+, da snudde hun seg. Jeg tok ks da, så hadde ikke noe å si, men alikevel ok å vite at de ooooooftest snur seg uansett. Kun 3 % blir født via seteleie, det er jo ganske lite sant ? Så min anbefalning er, tenkt deg gooodt om før du velger ks. Skaff deg all den infoen du kan via sykehuset ditt og jordmor. Få satt opp time til samtale og sjekk. Lykke til, bare spør om det er noe
EnJente_m_2Jenter Skrevet 28. august 2009 #6 Skrevet 28. august 2009 Ps: jeg vil anbefale deg og forsøke snuing dersom de tilbyr det, for dersom det ikke er bra, avbryter du det bare. Er ikke verre enn det. For mange funker det veldig fint og smertefritt, for andre er det veldig ubehagelig og noen ganger vondt. Jeg kommer i allefall til å forsøke dersom jeg får tilbudet og heller stoppe det hele dersom det er ubehagelig for meg. Når det er sagt legger jeg noen linker her til deg, som er fine å lese : Fødsel i seteleie : http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/foedsel_sete.php Vending av seteleie : http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/vending_seteleie.php CT-scanning – verdt å vite : http://www.nettdoktor.no/helseraad/undersoekelser/ctgenerell.php Barnet mitt ligger i seteleie : http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/barn_seteleie.php Håper du klarer å bestemme deg for det som er best for deg :)
gutt06&09 Skrevet 28. august 2009 #7 Skrevet 28. august 2009 Sist gang satt pjokken godt på rumpa 3 uker før termin. Jeg har skrevet det her inne tidligere også, men jeg ble anbefalt en yogastilling av en jordmor som jeg testet ut og det funka som bare det:-) Holdt på med jevne mellomrom en helg hvor jeg fyrte opp med sjoko så han skulle kvikne skikkelig. Vet jo ikke om han hadde snudd seg uansett, men natta før vi skulle på Ullevål for å sjekke om jeg kunne klare en setefødsel etc trodde jeg han skulle komme UT av magen (eller ryggen?..)! Ugh. Han klarte snuinga og hadde planta hodet godt nedi innen vi kom fram til timen neste dag:-) Hadde mange tanker om keisersnitt og setefødsler den uka jeg gikk å venta.. Hadde ikke slått meg at jeg kanskje ikke kunne føde "vanlig". Legen på Ullevål beroliget meg veldig (selv om det ordnet seg) og sa at jeg helt fint kunne klart en setefødsel selv om jeg er lang og tynn og ikke spesielt brede hofter. Mengden fett utenpå kroppen er ofte tilsvarende inni så det viser seg at de som ser frodige og moderlige ut tvert imot har mindre plass i bekkenet. Jeg slapp å teste tesen, glad for det siden han ble estimert til under 3 kg til termin, men var 4,2 kg... Det er jo ganske vanlig, hvertfall for de som har født før, at de ikke fester seg før tett opptil fødsel. Eller tilogmed i fødsel. Det viktigste er jo at man er forberedt hvis det kommer en med rumpa først eller en stjernekikker:-)
EnJente_m_2Jenter Skrevet 28. august 2009 #8 Skrevet 28. august 2009 Så flott at han snudde seg, kan du prøve å forklare den yogastillingen ? Går den ut på å ligge med rumpa i en tut og overkroppen helt ned på gulvet ? (nesten som muslimene når de ber til allah ?)
gutt06&09 Skrevet 28. august 2009 #9 Skrevet 28. august 2009 Hi-hi nesten, bare omvendt! Kalles skulderstilling eller den indiske bro. Skuldrene og hodet nedi gulvet, ta tak i anklene og skyv rompa/hoftene opp det du klarer. Prøv å slapp av i skuldrene så du synker godt ned og det er helt greit om man ikke får tak i anklene. Anbefalingen er egentlig 10 (!) minutter i slengen, men da skal man være godt vant i stillingen. Jeg holdt så lenge jeg klarte, i flere omganger. Juksa litt med puter under mens jeg så på film og:-) Her er en link til et kurs jeg tok sist: http://www.yogakurs.no/yogaforgravide.html Med denne forklaringen på stillingen: (er et bilde på siden også!) Ligg på ryggen og sette fotsålene i underlaget så tett på baken som mulig. Kan du nå anklene kan ta tak rundt. Du kan også la armene ligge løst langs siden av kroppen. Løft baken og ryggen så høyt du kan og la vekten hvile på føttene og skuldrene. Hold stillingen en stund og senk deretter ryggen og baken langsomt ned. Etter en liten pause kan du gjenta - 3-5 ganger. Ligg deretter og la pusten falle helt til ro. Skulderstilling er veldig god trening av ryggen og bekkenbunnen. Stillingen styrker musklene i bekkenbunnen og er meget nyttig til å stramme opp i underlivet etter fødselen. Det har vist seg at skulderstilling også kan brukes i slutten av svangerskapet hvis fosteret ikke har snudd seg. Da kan du ligge lenge i stillingen, mist 10 minutter. Støtt da opp under ryggen så du kan ligge avspent. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå