Gå til innhold

Hemmelig hva du stemmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen er valget like hemmelig som hva de veier, en personlig ting de ikke deler med hvem som helst. Jeg kan skjønne det, for det kan føre mye diskusjon med seg hvis man deler hvilket parti man stemmer på og det orker man ikke alltid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA, valg er hemmelig. Så hemmelig at faktisk ektefellen og jeg ikke VET hva den andre stemmer, det diskuterer vi aldri. Men både politikk generelt og politikere (særlig lokalt) og deres meritter og mangel på dette diskuterer og analyserer vi med stor iver. Etter hvert sammen med guttene. Eldste er etter hvert ganske interessert. Han kunne nok tenkt seg at 12-åringer også fikk stemme, og jeg tror faktisk han hadde hatt vel så mye å bidra med som en del rimelig uinteresserte førstegangsvelgere, men ikke på langt nær nok til å ta ansvar her, nei. Det merker vi godt, han "kortslutter" litt ofte i analysene pga mangel på breddekunnskap. Rimeligvis, han mangler jo ennå en god del av "livets visdom". Yngste forstår selvsagt mye, mye mindre, men er ikke HELT uinteressert han heller.

Det kan være livlig rundt kveldsbordet her når politikken diskuteres. Særlig nå og særlig om vi har gjester!

Skrevet

Nei jeg forteller alle som vil hva jeg stemmer på. Forstår ikke hvorfor det skal være hemmelig om hva vi stemmer på. Jeg spør aldri andre folk hva de stemmer på, respekterer at mange vil at det skal være hemmelig, men de kan fortelle de hvis de selv vil. Noen sier de ikke vil si hva de stemmer på for de er redd for å blir stemplet pga dette. At vi da skal vite hva de tenker, mener o.l i de forskjellige saker. Men det syntes jeg helt ærlig er gammeldags. Nå flyter jo partiene mer over i hverandre enn før. Og sakene som diskuterers er forskjellige fra parti til parti, og man trenger ikke være enige i alle saker til det partiet en stemmer på.

Jeg har ett fast parti som jeg alltid stemmer på. Jeg følger med i politikken generelt, ikke bare nå. Så jeg hadde ombestemt meg om dette partiet hadde gjort noe jeg mente var helt galt. Eller som jeg var helt i mot. Men stemmer på det partiet jeg føler passer meg best.

Skrevet

Jeg stemmer rød/grønt i år også. Arbeiderpartiet.

Hva med deg blond, hva mener du? Du stiller ofte spørsmål, men svarer ikke altfor ofte på dem selv........ ;))))

Skrevet

Jeg holder ikke skjult at jeg er konservativ. Men hvem jeg stemmer på ved hvert valg, det holder jeg for meg selv.

Skrevet

Det er ingen hemmelighet hvor jeg står politisk. Jeg er arbeider jente.

Skrevet

Snakker vel ikke omd et i alle sammenhenger, men både vi her hjemme og mange av våre venner holder oss på høyresiden. Men vi har venner som er helt motsatt av oss også:)

Skrevet

Det er sant det. Jeg spør noen ganger fordi jeg reelt lurer på hva andre mener, eller tror, og synes det er mer interessant enn å fortelle om meg selv. Og det kan være godt å sette i gang andre før jeg sier noe selv, det blir mer samtale ut av det. Tar noen ganger tid før jeg tar opp tråden igjen, men slik er det bare.

Jeg roper ikke ut hva jeg stemmer og det kommer veldig an på hvem jeg snakker med om jeg sier det eller ei. Jeg kan gjerne diskutere saker, men orker ikke alltid gå i dybden på enhver ting. Det gjelder spesielt hvis noen vil diskutere for å ta meg og synes det er viktigere enn å forstå. De som snakker med meg kan nok gjette hvilket parti jeg stemmer på. Det er gjerne slik når man snakker om de viktige tingene, man forstår hvilke verdier andre har og det er mye av det politikk handler om.

Skrevet

Jepp. På dette tidspunktet er det så hemmeleg at det er hemmeleg for meg sjølv og... Klarar ikkje å bestemme meg i år, synest dette er frykteleg vanskeleg.

Når eg har valgt, viss nokon spør kjem eg nok til å fortelle det, men har stor respekt for at andre kanskje ikkje ønskjer å dele dette. Er heller ikkje av så veldig stor interresse for meg kva andre stemmer.

Einaste eg lurar litt på er pappa, han har aldri fortalt verken oss ungane eller mamma kva han stemmer :o)

Skrevet

Ja, mener at å skvaldre om hva man stemmer er reneste grunnlovsbruddet, som snarest bør medføre tap av stemmerett! Grunnloven pålegger nemlig at valg SKAL være hemmelige i Norge :)))

Så her er valg MER hemmelig en vekt!

Noen politiske diskusjoner med meg, og den som diskuterer vil nok vite omtrent hvor jeg står i det politiske landskapet. Jeg diskuterer gjerne politikk og politiske saker, jeg har klare meninger i mange av dem, og jeg har selvsagt ingenting imot at man vet så omtrent hvor jeg står politisk. Nei, det siste er bare en fordel. Men nøyaktig HVA jeg stemmer er, for å si det svært fint, "ikke allmenn info"! Det er faktisk noe ikke NOE annet menneske enn jeg selv skal vite.....

Skrevet

Har ingen problemer med å fortelle hvilken parti jeg stemmer på - jeg stemmer nemlig ikke Frp (da ville jeg vært flau, da!)

Skrevet

Og hvorfor mer flau over å stemme FrP enn noe som helst annet, 22:32? Har du snobberitendenser "å, giiiiid, de som stemmer på FrP er jo helt gale, men jeg aner igrunnen ikke hva FrP mener og hvorfor de mener det, det behøver jeg da sannelig heller ikke vite, "alle" vet jo at de er gale...) eller kan du påpeke en konkret GRUNN til FrP er et SÅ dårlig valg at det er grunn til å være flau over å mene hva partiet mener her?

Jeg er av dem som av prinsipp ikke forteller hvilket parti jeg velger, men jeg ville ikke ha mer problemer med fortelle at jeg stemte FrP enn noe som helst annet. Og FrP er absolutt en mulighet for meg, jeg finner MYE fornuftig i politikken til dette partiet, mer enn hos de fleste. Men dessverre også et par TUNGE ting som veier mot. Partiets alkoholpolitikk f eks, med ønske om lavere avgifter på alkohol. Eller partiets EU-holdninger.

Så vi får se hva valget blir. Hemmlig valg har vi uansett....

Skrevet

Jeg har vært litt usikker på hva jeg skal stemme jeg. Men ser ut som det blir AP slik jeg har stemt de siste gangene.

Jeg skjønner meg ikke på hemmelighetskremmeriet jeg. Men nå er jeg litt sånn politikk og sånn... må innrømme det. Gremmes og skjemmes over det ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...