blond Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Er det viktig for deg? Jeg mener vi har et ansvar for hvordan samfunnet er og utvikler seg. Å stemme er en viktig og enkel måte å ta ansvar og jeg synes det er litt rart når folk ikke engasjerer seg, men synes politikk er støy og uinteressant.
Gjest Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Naturligvis skal jeg stemme! Har ennå ikke forsømt ett valg, men har reist over 100 km hver vei en gang for å få avgitt stemme. Den som ikke stemmer har INGEN "klagerett" etter valget. Selv overhører jeg alle slike klager, og gir ofte kommentaren, om jeg vet den andre ikke stemte: "Javel, og hva har DU bidratt med for at ting skulle bli bedre?" Å stemme er å ta samfunnsansvar. Enig i at "politikk er uinteressant" av og til, om man tenker på den som "teknisk øvelse". Men resultatet/virkningen av den politikken som føres er ganske så interessant!
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 Enig med ORG der, stemmer man ikke så bør man heller ikke klage i etterkant. Klart jeg skal stemme, og valget for parti var avgjort da jeg var 14-16 år ca. Så jeg sliter ikke med å bestemme meg før valgene. Følger sånn noenlunde med, banner og steiker over både uttalelser og brutte løfter jeg som alle andre...men svikter ikke partiet mitt
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 28. august 2009 #4 Skrevet 28. august 2009 Ja jeg skal stemme. Enig med ORG ogNora29. Har alltid stemt. Og jeg syntes det er greit å forhåndsstemme. Det kan man gjøre i ro og mak en gang man er på byen. Slippe å stresse med å få det til akkurat på stemme dagen.
moota m storebror&lillebror Skrevet 28. august 2009 #5 Skrevet 28. august 2009 Ja det skal jeg. Er enda litt i tvil hva, men er litt opptatt av å stemme for å gjøre min innsats for at barna skal få et mest mulig godt skole og helsevesen.
Lene~mor til tre Skrevet 28. august 2009 #6 Skrevet 28. august 2009 hmm jeg vet ikke jeg, har fatisk aldrig stemt før. Klarer ikke bestemme meg for hva jeg skal stemme, går jo ann å stemme blankt men er det noe poeng i det? Uansett hva man stemmer og hvilket parti som vinner blir jo ikke halvparten av det dem har lovet gjennomført alikevel. Jeg klager heller ikke, men er så lei av lovdommer etter lovdommer som aldrig blir noe av. Tror ikke det blir noe forskjell om vi har det ene eller det andre partiet som regjerer jeg, jeg har ikke merka noen forskjell her i kommunen selv etter regjeringsbytte. Vet at det er dumt å tenke sånn, men må være mange som gjør det da det bare var 30-40% valgdeltagelse her forrige gang.
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 28. august 2009 #7 Skrevet 28. august 2009 ja, selvfølgelig! Og i år føler jeg at det er enda mere viktig at vi må stemme... Vist ikke, tror jeg, at mange kommer til å angre etterpå.... Så gå å stemme, alle sammen!!!
blond Skrevet 28. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 28. august 2009 Partiene kan ikke garantere at det de står for blir gjennomført, men de kan love, og holde, at de jobber for saken. Jeg tror man må finne sine kjernesaker, hva en mener er viktigst å jobbe mot og hvilke holdninger partiene har til det som er viktigst for deg. Et bestemt parti har mye jeg er enig i, men enkelte saker de står for tar jeg sterk avstand fra, dermed mister de min stemme. Man finner neppe et parti man er enig med i alt, derfor mener jeg at man må finne kjernesakene. Også finne ut hvor viktig dine kjernesaker er for partiet. Det er kanskje ikke store forskjeller lokalt på hvem som styrer, men nasjonalt merkes forskjellene. Hvem som styrer landet får konsekvenser for hva lokalpolitikere kan bestemme i sin kommune, hvor store budsjettene er og med det hva de har mulighet til å gjøre på sine områder.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #10 Skrevet 28. august 2009 Dessverre skal jeg IKKE stemme, skulle det stå. Vet ikke hvordan jeg kan stemme, siden jeg bor utenfor landegrensene.
Ranveig R Skrevet 28. august 2009 #11 Skrevet 28. august 2009 Ja, eg skal stemme. Gjer alltid det, sjølv om eg må innrømme at eg ikkje har full kontroll på partiet eg stemmer på. Ikkje har eg bestemt meg heller, for den del. Synest det er frykteleg vanskeleg, har ikkje sett meg nok inn i "alt" til å gjere meg opp ei meining om diverse saker. Dermed blir det vanskeleg å vite kva som er fornuftig og ikkje. Eg veit at eg BURDE sett meg inn i "alt", men har faktisk ikkje kapasitet til det. Valget mitt i år blir nok basert på eit par viktige saker for min del.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 28. august 2009 #12 Skrevet 28. august 2009 Tenkte jeg skulle bruke stemmeretten min for første gang i år, er 28, så har jo hatt lov å stemme i allefall 2 ganger før. Er det ikke fra man er 18 man kan stemme? eller er et 16?
Cat.68 Skrevet 29. august 2009 #14 Skrevet 29. august 2009 Jeg har gjerne villat stemt, men får ikke stemme stortingsvalg fordi jeg er Svensk statsborger. Men jeg stemmer kommunevalg. Er enig med de som sier at hvis man ikke stemmer kan man heller ikke klage.
"vestavind" Skrevet 31. august 2009 #15 Skrevet 31. august 2009 Jeg leverte min stemme for 2 uker siden, forhåndsstemte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå