Gjest Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Er på jakt etter noen badromsplater som er samme opplegget som fibo, bare et de er tynnere. Noen som aaaaner hva jeg snakker om og hva de heter?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Ja, utgått fra 1.7. Ikke tillatt etter nye forskrifter. "Restbeholdninger kan selges til 1.9.
Gjest Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Altså. skal pusse opp et bad. Der er våtromsplater fra før. Hadde planer om å bruke fibo trespo, men fikk tips fra en dude om at vi kunne bruke noen andre plater (som var 3 mm, fibo er 12) Og at disse platene da kunne monteres OPPÅ de platene som er der fra før. Det hørtes jo sykt lettvindt ut.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 Vet ikke om navnet er "offisielt", men her har det alltid bare blitt kalt "Fibo Tynnplate"
Gjest Skrevet 27. august 2009 #6 Skrevet 27. august 2009 Ok, da hiver jeg meg i googlinga for å se om noe dukker opp. Takk for hjelpen:)
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #7 Skrevet 27. august 2009 Denne varianten var ganske vanlig, men er ikke tillatt nå, den var ikke helt vanntett, bokstavlig talt. Oppskrifta nå heter (om du ikke har Litex våtromsplater, oftest grønne) "godkjent smøremembram + godkjente fliser + godkjent fugemasse" eller "Litexplater + Fibo Trespo" eller "tykke litexplater + godkjent vannmotstandsdyktig belegg". Gulvet skal også nå ha enten smøremembran eller Litex-plater. Ingen av disse beleggene er spesielt billige.... Det LETTESTE du i dag kan bruke, ut fra dagens forskrifter er "flytebeleggsystemet" Hagmans Gulvmaling EP-V + Hagmans Farvet Sand + Hagmans Tykkfilmslakk EP. Dette kan du legge rett på dagens plater (vegg og golv) om du pusser litt ru, slik at belegget fester og ikke slipper. EP-V smøres på med rull, Sand drysses ut, overflødig støvsuges opp, EP smøres på flere lag med tykk kost til Sanden er dekket. Minimum tykkelseskrav! Belegget kan brukes på både golv og vegg. Ikke helt billig: EP-V koster ca 1000 kr for 5 kvm forbruk, Sand koster kr 500 pr 4 kvm forbruk, Tykkfilmslakk EP ca kr 1500 for 2 - 2,5 kvm forbruk. Dette er både smøremembran + godkjent belegg. Du MÅ ikke ha "sand" i veggbelegget, da får du ensfarvede vegger, disse blir ganske kjedelige. Vanskelig å få rett tykkelse på EP på veggen får du også. Selve belegget har jeg ikke norsk link til, men du finner en dansk her: http://www.linolie123.dk/shop/hagmans-farvet-sand-6697p.html Herfra finner du link til de andre produktene. Med fliser får du følgende regnestykke: Smøremembran koster ca kr 200 pr 2 kvm for "del 1" kr 400 pr 2 kvm for "del 2" og kr 500 pr 1- 2 kvm (etter flistype) for "del 3". I tillegg kommer da godkjente fliser (fra ca 200 kr/kvm) og godkjent fugemasse (kr 500 pr 1,25 - 5 kvm, etter fugebredde på flisene). Alle prisene er fra Biltema. Produktene heter hhv (om du vil søke på www.biltema.no): 36-838, 36-826, 36-0002 (finnes også i andre farger). Alt dette smøres på, lag for lag, i tilstrekkelig tykkelse. Alle vinkler/kanter/hjørner skal forsegles med Gummiert Fiberremse kr 140/10 m (36-8405). I tillegg skal det legges en flexmansjett ved toalettet og en slukmassjett ved sluket. Ca 100 kr hver. Litexplater ligger på ca 750 kr/stk for de vanlige og ca 1000 kr pr stk for de tykke. Ca 60 x 240 cm.
Gjest Skrevet 27. august 2009 #8 Skrevet 27. august 2009 Du trenger de ikke litex plater under fibo trespo, de kan moteres rett på stendene. Og forøvrig direkte på den eksisterende baderomsveggen.
Gjest Skrevet 27. august 2009 #9 Skrevet 27. august 2009 På gulvet skal vi ha våtromsbelegg, som også kan legges direkte på det gulvet som er der:)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #10 Skrevet 28. august 2009 Ja - og nei, småspurv! Ingen forbud mot det i forhold til bygningsforskriftene, det har du rett i. Men, så vidt jeg har forstått, er IKKE forsikringsselskapene enige i dag i at det er "godt nok" OM det ender med vannskade. Normen sier "forsikringsgodkjent membram", noe Fibo-platene IKKE er ansett som, det jeg har forstått, selv om de HAR membran (altså kravet bygningsforskriftene setter, også etter 1.7.). Vet ikke om Fibofabrikken her helt enig, men tror det hjelper lite om du får en krangel med forsikringsselskapet. Så her bur du nok være HELT sikker. Aksepterer de ikke utførelsen som i tråd i med gjeldende "norm" forsikringsmessig, har du et problem om du får vannskade. Skal du ha kabinett er risikoen teoretisk, skal du ha "åpen dusj" hvor vannet havner på gulv/vegg, er jeg redd for det blir problemer i lengden....
Gjest Skrevet 28. august 2009 #11 Skrevet 28. august 2009 Du får ikke igjen på forsikringer ved vannskader uansett. Det eneste du kan få igjen for er ved rørbrudd. Såe, akkurat det er irrelevant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå