Gå til innhold

Kan man ha to stk. eggløsninger på en periode?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan man. Ikke så vanlig, men noen kvinner har det.

Skrevet

Du har ikke blitt smelt på tjukka igjen vel Lillespurv?

(Man kan ha to eggløsninger, eller så kan man ha utsatt eggløsning slik at man egentlig ikke hadde det første gangen man trodde man hadde det på en måte lizzom.

Hvordan det?

Skrevet

Nei, det får da være visse grenser.

Ok, det skjønte jeg ikke i det heletatt.

Merker så godt når jeg har eggløsning (vondt) Hadde det for en uke siden. Men nå "merker jeg det igjen" Bare lurte på what's the dealio lizzm.

Skrevet

Du har sikkert hatt eggløsning forrige uke, også blei du gravid da, så nå har du slike voksesmerter i livmoren. Du har nok en baby til på gang ja!

Hehe, bare tuller, går sikkert ann å ha to eggløsninger:)

Skrevet

Hørt begrepet toeggete tvillinger, altså den vanligste tvillingformen?

Vel; da slippes det to separate egg som befruktes, og ikke nødvendigvis til samme tid...

Da sier svaret på spørsmlet ditt seg selv, egentlig. Merkelig i grunn... Trodde spurven var litt mer opplyst...

Skrevet

Jada, kan komme både to og flere egg.... som hun over her skriver: flerlingfødsler er jo beviser på at det iblant kan komme laaangt flere enn ett egg av gangen.. men det er heldigvis ikke spesielt vanlig.. ;o)

Skrevet

Ja- men da skjer det alltid innen 24 timer!!!!!!!! (at begge løsner altså)

Skrevet

Det er slett ikke sikkert at det skjer innenfor 24 timer, nei. Hvilken medisinsk kompetanse har du som overgår en gynekologs?

Skrevet

Nei, det trenger ikke skje innen 24 timer.. I sjeldne tilfeller kan faktisk en orgasme trigge til en ekstra eggeløsning, derfor sikre perioder ikke alltid er så sikre likevel ;)

Mulig det ikke kan gå mer enn 24 timer om det første egget blir befruktet, men ellers kan faktisk kvinnekroppen finne på å slippe et egg helt i utide. Er jo til og med tilfeller hvor man har blitt gravid ved sex under mensen.

Skrevet

NEI- Det skjer KUN innen 24 timer, det har jeg lest i medisinske bøker! Årsaken til at noen blir gravide når de har sex under mensen er følgende; en sædcelle kan leve opp til 7 døgn, og man har sex f.eks på dag 5 eller 6 av mensen, så er man plutselig kommet til dag 12-13 av syklusen- det vil si eggløsning!

Skrevet

Ja vel. Da sier vi takk til påståelige anonym som tror hun vet bedre enn fagfolk som er spesialister på området, fordi hun har lest i noen "medisinske bøker".

Herregud, hvor tett går det an å bli?

Skrevet

Dette er sakset fra "babyklar.no"

"Myten om flere eggløsninger i én syklus

Det er en populær misoppfatning at man kan ha eggløsning flere ganger i en syklus, men det er dessverre en sannhet med modifikasjoner.

Det er mulig å slippe to eller flere egg i én syklus, MEN disse kommer i så fall innen et tidsrom på omtrent ett døgn. Ca 24 timer etter at det første egget løsnet har nivået av progesteron steget såpass at det effektivt forhindrer muligheten for å slippe noen flere egg resten av syklusen. Dette gjelder selvsagt kun i naturlige sykluser. I hormonstimulerte sykluser (f.eks. ved prøverørsforsøk) kan det utroligste skje."

Skrevet

Fra lommelegen.no:

"Når et egg løsner, er det viktig at det ikke kommer mange flere egg, og det skilles derfor raskt ut hormoner som stopper forberedelse til eggløsning av flere egg i samme syklus. Slike raske endringer i hormonnivåene kan påvirke balansen litt og utløse såkalte gjennombruddsblødninger (d.v.s. mindre blødninger fra livmorslimhinnen utenom selve menstruasjonsblødningene). "

Skrevet

OG da skjønner selv en påståelig idiot som kan lese, at flere egg kan slippes på ulike tider hos kvinner med hormonforstyrrelser, regner jeg med?

Skrevet

Fra pernille.info:

Fra tid til annen påstås det at kvinner kan ha to eggløsninger i én syklus. Ofte vises det til en spesiell forskningsrapport som angiveligvis skal ha påvist dette, og media blåser denne "revolusjonerende" nyheten ut av proporsjoner uten å virkelig lese og forstå hva undersøkelsen virkelig påviste. Det ene mediet drar fram halve sannheten fra undersøkelsen, og neste medie drar ut gullkornene derfra og publiserer den "sensasjonelle" oppdagelsen med fete overskrifter. Dermed er snøballen i gang, og en fjær blir til ti millioner høns.

Det denne forskningsrapporten virkelig påviste, var at hos mange kvinner går eggmodningen i bølger gjennom hele syklusen (også i lutealfasen), men at det som regel er hormoner (= progesteron) i omløp som hindrer eggløsningssignalet (= LH) i å gå fra hjernen og ned til eggstokkene.

De fleste av kvinnene hadde normale sykluser og hadde bare én eggløsning. Samt at noen av dem hadde en moden follikkel under disse "modningsbølgene" som KUNNE ha løsnet HVIS den hadde blitt stimluert av en LH-stigning.

Dette er IKKE det samme som at kvinner kan ha/har flere eggløsninger i én syklus, det beviser kun at kvinner KAN få eggløsning (en gang til i samme syklus) HVIS follikkelen blir stimulert av en LH-stigning.

De originale publiserte artiklene på PubMed kan leses her og her.

Fra snartgravid (frequently asked questions):

Kan man ha to eller flere eggløsninger i én syklus?

Tja. Det kan løsne to-tre egg omtrent samtidig, så sånn sett kan man ha to eller flere eggløsninger i én syklus. Men dette skjer i så fall med bare noen timers mellomrom. Ellers i syklusen kan man ikke ha det, det setter hormonet progesteron, som kroppen produserer mye av etter eggløsning, en stopper for.

Skrevet

Igjen, siden du er treg i oppfattelsen:

Kvinner med hormonforstyrrelser kan slippe flere egg til ulike tider fordi de ikke har tilstrekkelig med progesteron! Get a clue, og ikke les flere rapporter du ikke oppfatter korrekt!

Skrevet

Man trenger ikke være treg i oppfattelsen selv om man har mer tiltro til det som står i medisinske tekster enn det en påståelig idiot på et anonymforum hevder! Ser du viser til hva "spesialister" sier om dette- det er jo slett ingen garanti for meg at du er spesialist eller at du har førstehånds opplysninger om hva spesialister sier. Og nå har du slengt ut påstanden om at kvinner kan ha EL flere ganger i en syklus ganske frekvent uten å underbygge påstanden med annet enn hormonforstyrrelser (som jo forekommer meg å være logisk nok, men som sannsynligvis vil gjelde et fåtall kvinner)- det hjelper ikke hvor mange ganger du sier det- vis oss en referanse som kan overbevise om det, så kanskje vi tror deg.

Skrevet

Hvis det skjer KUN innen 24 timer, som du sier, kan du fortelle det til eggstokkene mine og gynekologen som ved UL observerte at egg ble sluppet to ganger med 9 dagers mellomrom i en og samme syklus.

Selv om noe er en hovedregel, betyr det ikke at det IKKE forekommer unntak, din idiot!

Skrevet

Siden det finnes unntak, som du selv tydeligvis har oppfattet, skal du vel kanskje beklage din standhaftighet i forhold til at det KUN skjer innen 24 timer, hvis du eier et snev av inteligens...

Skrevet

"Idiotidiotidiot", anonym 11.43. Rikt vokabular du har altså!

Typisk laverestående white-trash- argumenatsjon å henvende seg til alle som er uenige som idioter. Folk tar utgangspunkt i det de finner i vitenskapelige tekster, og søker i medisinske kilder, ikke sant. Det er jo ingen som vil påstå at det da ikke er sant, om man får nye kilder. Hvis du sier at det var 9 dager mellom el så var det sikkert det. Men det finnes likevel ingen medisinsk referanse på dette når man søker etter det, og det sier seg jo da selv at mennesker tror på det som står i de kildene man leter i (som de som er sakset ovenfor). Latterlig å hisse seg opp over dette.

Om du søker opp vitenskapelig fakta på nett og skriver det i en tråd, og andre sier "det er feil, idiot!", så vil vel du også finne faktakilden mer pålitelig enn en anonym på nett som sier deg i mot og kaller deg idiot? eller hva? Vel, det var poenget mitt. Du er åpenbart et sjeldent utskudd- mye mulig hormonforstyrrelsene dine har gått på humøret løs også, kan se sånn ut. Cheer up you cheeky bastard! og hiss deg ned før det ryker et blodkar hehe

Skrevet

Du skjønner ikke når du burde gi deg du, påståelige anonym.

Spørsmålet var om man kan ha to eggløsninger på en periode, hvorpå noen svarte ja uten å utdype det nærmere. Det stod da ikke noe sted at man skulle vite hvor mange dette skjedde med og av hvilke grunner?

Og når du ber noen om å vise til referanser "så kanskje vi tror deg", sikter du da til at du har multippel personlighetsforstyrrelse? Det er da virkelig kun DU som har vært 100 % påståelig på at det ikke er mulig.

Skrevet

Men, det er vel ikke mulig å bli gravid med ni dagers mellomrom i hvertfall? Siden mormunnen lukker seg etter egget har blitt befruktet? Sånn sett kan man ikke bruke flerlingfødsler alene for å bevise at det er mulig med fler eggløsninger i en syklus. Men selvfølgelig, ingen regler uten unntak. Med på den.

Skrevet

Nei, jeg sikter da til meg og den andre anonyme her som har svart og tydeligvis heller ikke mente det var mulig- det er nemlig ikke kun en og samme anonym som har vært påståelig her;) Jeg har ingen personlighetsforstyrrelse, kun et snev av OCD som ikke er relevant i denne sammenheng. Og iq'en min er det heller ingenting å si på, scoren min ligger to standardavvik over snittet. Sikker på at andre, påståelige anonym også har brukbar mental kapasitet. men nå anser jeg saken for avsluttet og skal logge av og slutte med nettfjaseriet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...