Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Jeg har en datter som har vært vanskelig i matveien. Det er ofte vanskelig å få i henne noe særlig mat. Matboksen i barnehagen blir ofte ikke rørt. Reddningen for oss i de værste periodene har vært nøtter. Det elsker hun. Alle slaks nøtter, inklusiv usaltede peanøtter, nøttebrød, youghet med nøtter, peanøttsmør osv er poppulært og fører til at hun faktisk spiser. Nå har vi miste den muligheten. Kjenner jeg blir så oppgitt. Det har begynt en i avdelingen med nøttealergi så nå får ingen ha det med seg lengre. Ikke kan vi få vite noe mer konkrest om det gjelder alle nøtter (peanøtter er jo for eksempel egentlig ikke nøtter) ellerbare noen heller. Barnehagen vet ikke og de vil ikke fortelle hvilket barn det gjelder slik at vi kan spørre. Noen som har tips til gode erstattningsalternativer? Greit at vi må ta hensyn til alergien, men litt åpenhet og hensyntaking den andre veien også hadde vært på sin plass. Hva skjer foresten om vi glemmer oss en gang og ungen ender på sykhus?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Hæ? Hvorfor kan ikke dere ha nøtter til deres barn med i barnehagen? Det er jo ikke meningen at det andre barne skal spise det! Om et barn er allergisk mot melk, skal ingen få drikke melk da?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 DarkNight: Nøtteallergi kan ikke sammenlignes med melkallergi. Nøtteallergi er ofte en allergi som kan føre til døden fort. Og jo flere ganger en blir utsatt for nøtter, jo hissigere blir allergien. De som har nøttallergi må ha med seg sprøyter med adrenalin som de setter selv i påvente av et ambulanse skal komme frem hvis de skulle blitt eksponert for nøtter. Ofte er spor av nøtter eller det å være borti nøtter nok for å utløse allergien. Så jeg skjønner at de i barnehagen må totalforby nøtter.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Ok, nå hadde jeg kun min egen nøtteallergierfaring å drøfte utifra. Og min allergi er langt ifra dødsfarlig. Plagsomt med utslett, men verre er det jo ikke. Så selvfølgelig om barnet har Så kraftig allergi, skjønner jeg godt at barnehagen må forby nøtter!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 Er det mulig at ditt barn kan spise på en annen avdeling? Evt bytte helt avdeling? Eller har hele barnehagen forbud mot nøtter? Det er ikke bare de som har allergi en skal ta hensyn til. En må ta hensyn til også andre problemer. Og jeg vil si at det at et barn ikke spiser uten slikt pålegg, er noe de virkelig MÅ ta hensyn til. Jeg har selv et barn som har vært vrien i matveien, og som til tider har hatt en form for spisevegring pga alvolig magetrøbbel. Da har loff med Nugatti vært redningen. Mitt barn hadde vel ikke kunnet gått i barnehagen de verste periodene om denne muligheten var borte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå