Gå til innhold

Pappa død, rett på arv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nesten ikke hatt kontakt med han iløpet av mitt liv, men nå fikk jeg tlf om at han har gått bort.

Det var kjæresten som tok kontakt, som han har flere barn med. De har bodd i samme bolig som står i hans navn,men ikke gift.

Har jeg noen rettigheter på farsarv i det store og hele? De har ikke nevnt noe , og av folkeskikk er det ikke noe jeg roper ut med med en gang..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett på arv, ja. Samme som dine halvsøsken.

Skrevet

Jo, du har lik rett som de andre av hans barn.

Skrevet

Ja du har det, du har rett på farsarven din hvis det er noe å arve selvsagt.

Skrevet

Det at du har hatt lite kontakt med han har ikke noe å si. Rett på arven din har du uansett.

Skrevet

Ja du er et særkullsbarn så du har lik arverett som de andre barna hans. Livsarvinger/barn har rett til 2/3 av arv mens ektefelle/samboer har rett til 1/3.

Skrevet

Det er vel noe med at samboer/kone har rett til å sitte i "uskifta bo" som det heter, at hun har rett til å bo i huset uten å kjøpe dere ut. Det er først når hun dør og huset skal deles som dere har rett på arven av dette.. Penger i banken er noe annet.. Er ikke sikker på hvordan det er når boligen står i bare hans navn.. mulig det har noe å si om de begge har betalt på evt lån?

Skrevet

Man har aldri krav på å sitte i uskiftet bo så lenge avdøde hadde særkullsbarn. Disse - altså HI - kan forlange skifte.

Skrevet

Samboer/kone kan vel ikke sitte i uskifte dersom ikke særkullsbarn samtykker til det, såvidt jeg husker. Så det må HI i så tilfelle signere på.

Googler du arvelov + særkullsbarn, så vil du sikkert få noen treff som du kan få litt ut av :)

Skrevet

TS her...

Jeg har ihvertfall ikke skrevet under noe ..

Hva med f.eks forsikringen han hadde?

Er det noe som tilfaller samboer, eller barna?

Skrevet

En livsforsikring går bare inn i boet, og blir en del av arven.

Du HAR akkurat samme retter som alle av hans andre barn. Ingen forskjell.

Eneste forskjellen er at du kan kreve boet oppgjort nå, slik at hans samboer ikke kan sitte i uskiftet bo.

Skrevet

du må jo først sjekke om han hadde testament. for alt du vet kan han ha nektet deg noe som helst arv.

Skrevet

Han kan ikke nekte arv til sine barn. Barn har rett på så og så mye av arven uansett, men han kan velge å testamentere mer til ett eller flere barn hvis han vil, uten at det påvirker hva resten skal ha.

Skrevet

Ja, med mindre man er kjent arveløs (og DET skal det en god del til for i Norge, da er det avsagt dom for at man har vanskjøttet sine foreldre, ikke bare "nesten ikke hatt kontakt med" dem) har enhver rett på (og plikt til) "livsarv". "Livsarv" er arv fra mor og far (uten unntak biologisk, om det ikke er adopsjon inne i bildet eller du er født før 1965).

Livarven totalt for livsarvingene (barnet/barna din far var far til, eller din mor var mor til) er 2/3 av boets totale verdi, begrenset til et visst beløp (pr barn og totalt). Mener summen nå er kr 200000 pr barn og kr 500000 totalt (summen regnes separat for livsarv fra mor og livsarv fra far) men tar forbehold her. Om det ikke foreligger noe gyldig testamente skrevet av din far, gjelder ikke beløpsgrensene.

"Boets verdi" er alt din far etterlot seg (netto, gjeld han hadde skal trekkes fra eiendeler han hadde). "Boets verdi" skal gjøres om til penger (ved dødsboauksjon om dere ikke selv ALLE er enige om annet salg, det er helt OK å "selge til noen i slekta" om alle er enige). Dødsboauksjon kan dere som arvinger holde selv eller be skifteretten holde, EN arving som ber skifteretten om retten holder denne er nok. Dette koster en del (15 - 20 % av salgsverdien, maks 10 % for fast eiendom, oftest rundt det halve) og blir en gjeldspost i boet.

Den delen av boets verdi som er livsarv deles helt likt mellom barna om alle er over 18 år. Er noen under 18 år han/hun ha et "arveforskudd" som beregnes etter bestemte regler (for å sikre det samme støtte til utdannelse fram til det er myndig som far ville vært forpliktet til å yte om han var i live), så skal resten deles likt mellom barna.

Om noen av arvingene er barn (i praksis til ut ungdomsskolen), kan deler av arven komme "forsinket" ved at man venter med å ta boligen inn som en del av "boets verdi" og selge denne så lenge barna bor hjemme, slik at disse framdeles kan bruke boligen som sitt hjem. Skifteretten avgjør i praksis, om noen av arvingene (eller arvingens foreldre for barn under 18 år) ber om en avgjørelse her.

Den siste tredelen din far etterlot seg arver kjæresten, om disse har bodd på samme adresse et visst antall år, og din far ikke har bestemt annerledes i et gyldig testamente. Foreligger det VERKEN gyldig testamente eller rett for kjæresten til denne delen (pga for kort botid på samme adresse), går denne inn i boet på samme måte som de første 2/3.

For ordens skyld: Man kan også risikere at arvebeløpet blir negativt om den døde har mer gjeld enn eiendeler. Da må arvingene betale inn til boet i stedet for å motta arv fra boet. Derfor det jeg sa om plikt til arv...

Skrevet

Arv har du krav på, men livsforsikringen går til den som er satt som begunstiget, og det kan være kjæresten f.eks. Alle barn har krav på arv fra foreldrene.

Skrevet

Og så lenge ingenting er skrevet i testamente eller samboerkontrakt, har hun ikke rett i å sitte i uskiftet bo, så du kan kreve at hun betaler deg ut din del. ( har nettopp mistet pappan min selv)

Skrevet

Lovendring 01.07.09. - samboere med felles barn har rett til en viss arv og til å sitte i uskifte med visse eiendeler, som bolig. Så om faren din døde etter dette tidspunkt kan samboer sitte i delvis uskifte.

Hun kan likevel velge å skifte bare med deg, og bli ferdig med det, men da må du vel gi beskjed om det på en måte, at du ønsker farsarven din.

Skrevet

Hei,

Det var leit å høre om pappan din .. selv om dere ikke har hatt noe særlig kontakt :(

Klem til deg fra meg!

Håper alt ordner seg med arven.

Skrevet

Den loven er for de uten særkullsbarn. Hun må uansett skifte med særkullsbarnet og kan kun sitte i uskifte i forhold til sine egne barn.

Skrevet

Uff, all mulig medfølelse til deg, dette er en situasjon jeg ikke gleder med til å komme i..

Min pappa har nesten helt kuttet kontakten med oss barn fra første ekteskap, og tilbringer tiden med sin nye kone, hennes særkullsbarn og nå deres felles barn. Kommer til å bli et helvete den dagen det blir et arveoppgjør siden pappa også putttet alle sine penger inn i et hus som nå står i den nye kona sitt navn.

Jeg er typen til å bare snu ryggen til og la mine halvsøsken og "stemors" særkullsbarn dele arven, orker ikke sånne konflikter. Men mannen min mener at fordi pappa er et nek og har giftet seg med et troll som ikke vil ha noe med hans særkullsbarn å gjøre skal jeg ikke la farsarven min fare..

Regelen om uskiftet bo gjelder forresten bare samboere med felles barn, så lenge det er barn fra tidligere forhold med i bildet faller denne rettigheten bort. Din fars samboer må betale deg ut.

Håper pappaen din hadde en snill samboer og at begravelse, arveoppgjør osv går greit for dere alle. Trist å miste pappaen sin selv om man ikke hadde mye kontakt. Klem.

Skrevet

Hvis avdøde har mer gjeld enn verdier kan man velge å avstå fra arv. Da trenger man ikke betale inn noe til boet, men får heller ikke rett til å ta ut noe. Ofte vil det likevel være mulig å få ut ting med svært lav kroneverdi, men høy affeksjonsverdi. Gamle bilder, brev ol har sjelden noen verdi for andre enn fammilien.

Skrevet

Kjære HI! Ta kontakt med skifteretten der du bor eller der faren din bodde da han døde. De kan forklare deg reglene. I denne tråden er det så utrolig mye feil informasjon at jeg anbefaler deg ikke å lese den i det hele tatt.

Hilsen jurist

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...