Gå til innhold

sikkert verdens teiteste spørsmål... men (til flergangsfødende)

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tenkte på dette med tanke på hva slags klær jeg skal ta med i sykehusbagen - og hva jeg skal reise til sykehuset med.

Hva føder man i?

Er man HELT naken under den flotte sykehus-skjorten? (evt om man MÅ ha på seg nettingtruse - kan man ikke få gå med eget undertøy?)

Kan man velge om man vil ha på seg medbrakt tøy å føde i?

Jeg har ikke lyst å gå rundt med rumpa bar og fryse, kan jeg få lov til å gå i joggebukse til pressriene starter? Og er den sykehus-skjorten åpen bak? sånn man ser på tv? jeg spør fordi jeg vil være forberedt - er UHYRE sjenert og veldig selvbevisst og har absolutt ikke peiling.

Takker masse for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde med meg et deilig skjørt (helt sin mykt stort deilig fra hm)og en god singlet forrige gang som jeg fødet i. D følte jeg meg påkledd og komfortabel, så komme til å ha med det denne gangen også. Singeletten bare tk jeg av etter fødsel slik at prinsessen fikk komme helt på huden.

Det er viktig at du føler deg komfortabel!

Jeg har kjempe komplekser for lår og rumpe så hadde helt panikk for den sykehusskjorten, så å ha et skjørt som kunne bare løftes opp når nødvendig var helt supert for meg!

Skrevet

takk for tipset. skal jammen finne frem mitt H&M skjørt jeg også. ønsker helst ikke den dumme skjorten jeg... :)

Skrevet

Nei det skjønner jeg godt, får selv helt kramper av å tenke på sykehusskjorten. Brukte den ikke på noe tidspunkt forrigegang og har ikke tenkt til det nå heller. Fikk et tips om amme singeletter så det har jeg pakket med i massevis til å ha på barsel og så bare en deilig jakke/genser utenpå det!

LYkke til..

Skrevet

Jeg tror du kan bestemme til en viss grad selv hva du vil ha på. Tror det blir varmt med joggebukse. Jeg ble kjempevarm.... Jeg var aldri i nærheten av å fryse. Men om du ønsker det kan du sikkert ha den på i starten. Du har på truse til pressingen setter i gang. Om det må være nettingtruse vet jeg ikke. Og hverken jeg eller mannen min husker (ettter to fødsler!!!) Du blir kontrollert endel underveis (åpningen) så det er greit å ikke ha på mange plagg. Jeg tror jeg gikk med egen t-skjorte helt til jeg havnet i badekaret (her kan du dekke deg med et hådkle hvis du vil. Min sykehusskjorte var åpen i ryggen. Jeg er ikke veldig sjenert og syntes faktisk at det var litt irriterende når de prøvde å pakke skjorta godt rundt meg (var jo så varm). Dersom du vil ha på bh eller topp under vil jeg tro det er helt greit. Men man mister mye av sjenansen underveis tror jeg. Man blir så konsentrert om oppgaven. Dessuten er ikke jordmødrene inne hele tiden. Jeg var alene (med mann) i storparten av tiden, men selvfølgelig ikke under pressingen. Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde på bh og sykehusskjorte. Skjorten hadde knapper foran... det var liksom ikke naturlig å ha på noe nedentil... ble jo sjekket flere ganger, og tenker det da ville vært et styr å kle av seg for hver gang.

Men nå var jo jeg oppi senga stort sett hele tiden da. (de 4 timene det pågikk)

så kom det jo av og til litt fostervann under riene, ville nok bare vært upraktisk med klær på da tror jeg...

Men vi var mye alene på rommet, var kun siste timen jordmoren var inne hele tiden da siste del av fødselen var. Så om du er sjenert bør det vel være en trøst at du sannsynligvis får være mye i fred...

Skrevet

takk.

Da vet jeg sånn nogenlunde hva jeg skal pakke med meg. tar med meg et par LANGE t-skjorter. ønsker eget undertøy så da håper jeg dette går bra. :)

Regnet med vi fikk være mest i fred, men føler meg likevel mest vel når jeg er påkledd. he he...

Skrevet

I begynnelsen hadde jeg på mine egne klær, bukse og topp. Ville jo være litt påkledd når jeg gikk rundt i gangen med prekestol, var jo andre folk der og (ja, jeg er sjenert og veldig privat av meg). Min sjenanse forsvant ikke selv om jeg var i fødsel. Men etterhvert som de skulle sjekke åpning i tide og utide ble det så vondt å drive og ta av og på buksa, så da gikk jeg i bare boxer og holdt meg inne på rommet. Jeg prøvde meg på badekar også underveis, og da fikk jeg på meg sykehusskjorte når jeg var ferdig der. Også hadde jeg på meg ankelsokker hele tiden. Jeg hater føttene mine og HATER å gå barbeint, så da var det veldig greit med ankelsokker. Ankelsokker ser ikke like teit ut som vanlige sokker når man bare har boxer nedentil ellers :)

Skrevet

Oi, så mye forskjellig folk har på seg under fødsel. Og for all del altså, det viktigste er nok at man føler seg komfortabel tror jeg. Jeg hadde med meg noen av gubbens store hvite t-skjorter og tenkte at de sikkert var gode og deilige å ha på. Men fikk fullstendig heteslag. Når riene tok seg skikkelig opp, kroppen svetta fikk jeg helt spader for alt som lå inntil huden. Så jeg var faktisk splitterpine naken. Tanken plaget meg ikke et sekund når fødselen var i gang for fullt. Men som sagt, det viktigste er at man føler seg best mulig komfortabel selv. :) Ta med deg noen alternativer hvis du er veldig usikker på hva du kommer til å like best :D

Skrevet

supert. har kun pakket boxere og hipstere selv.

har tenkt til å prøve badekar, men ønsker ikke den fæle skjorta. he he

Skrevet

takk. jeg har med meg t-skjorter og skjorter med knapping. kommer nok aldri til å være fullstendig naken. typen får heller kjøle meg ned med kalde kluter :)

Skrevet

Forrige fødsel hadde jeg bare på meg en egen t-skjorte, hadde såvidt tia til å få av meg buksa før han kom.

Første fødsel hadde jeg på sykehusskjorte, den har knepping foran. Hadde trusa på helt til jeg begynte å presse. Syns det er greit å ha minst mulig klær på fordi jordmor skal nedi der å undersøke og dittn og dattn, så det er greit å slippe dette kles-styret. Har nok med smertene i grunnen.....Det er et veldig greit å IKKE ha BH på under når du får babyen opp på brystet. Da skal jo babyen snuse seg fram til puppen. Og det beste for babyen er jo hud mot hud når den kommer ut. Derfor er de fiiiine skjortene veldig praktiske skjønner du.

Skrevet

ja, det er helt i orden - er mest under åpningsriene jeg er opptatt av å kunne føle meg komfortabel og ikke føle meg naken.

men ønsker nok helst å ha på egne klær.

Skrevet

løse , ledige klær er det beste til dagene etter på, og hvis du bekymrer deg for hvordan du er kledd frem til press riene tror jeg du har lagt oppp løpet ditt litt utenom det vanlige,, rier sterke rier og enorme rier er nok til å få hvem som helt til å forgå av varme, hadde jogiing og singlet når jeg kom inn, men alle klærna forsvant rimelig raskt og var splitter naken, er du skjenert kan jeg nesten garantere at dere er noe du ikke kommer til å bry deg filla om,, jeg er mega sjenert but couldent care less,, , greit med et tynt laken over seg hvis du vil dekke deg til under fødselen, men jeg tror at klær i det hele tatt som strammer her eller der er nok yil å drive deg fra forstanden,,, når du er midt i det gir du enkelt blaffen om noen ser deg naken,, herregud, de hadde omvisning med en av sykepleier klassene da jeg var der me dførstemann, de spurte om lov til å komme inn midt i hele oppstyret og jeg sa det var greit, og plutselig var det 9 mennesker til der og der lå jeg nekked, men tror ikke jeg registrerte at de var der,, ta det helt med ro og la ting bare gå sin gang,,,

Skrevet

(Sniker i fra 2. tri. :) )

Hadde kun sykehusskjorte på meg under fødselen sist. Var naken innimellom for å prøve dusj og badekar, og det plaget meg ikke i det hele tatt. Man er så opptatt av smertene at det rundt en ikke betyr noe. For meg i alle fall. Dessuten er jo både samboer vant til å se meg naken, og jordmødrene er vant til å se nakne fødende at det bryr meg heller ikke.

Jeg syntes det var veldig greit å slippe å bruke egne klær. Det blir jo litt blod og gris under en fødsel, og da er det greit å slippe å drasse klærne med hjem for å vaske dem.

Syntes også nettingtrusa var "god" å ha på, den er stor og holder bindet på plass (at man ser ut som en surret skinkestek under sykehusskjorta, får så være, det er det ingen som ser).

Brukte sykehusskjorte også etter fødselen, greit å kunne bare kaste den i skittentøyet etter bruk og ta en ny. Magen var som bolledeig, så greit å kunne kamuflere den under skjorta. Som forøvrig er knappet foran.

Skrevet

første gang jeg fødte hadde jeg på meg den stygge blå sykehusskjorta... Men andre gangen hadde jeg bestemt med for å ha på eget... Kosebukse og singlet... Men det ente med at jeg syns det var så varmt så jeg ente opp i bare bh...

Skrevet

takk. jo jeg syns det er greit å ha muligheten å ha på eget i alle fall. folk er forskjellig. jeg er nok litt mer sjenert enn andre. har aldri følt meg veldig komfortabel naken uansett

Skrevet

Hvis vannet går tidlig i forløpet og du må gå med stor bleie, funker nok vanlige truser dårlig. Da er det veldig greit med nettingtrusene. Du blir uansett mye mer tildekket enn med egen truse, for bleiene er svææære :)

Jeg gikk med stor sykehusskjorte i tillegg. Ble ikke for varm, og den var lett å kneppe opp (Riksen har knapper foran).

Etter den stående fødselen ble jeg lettere sinnsvak og insisterte på å få med meg mine tilgrisede sokker hjem.... de var ikke lekre kan du si.... Så neste gang skal jeg ha på meg mest mulig klær som er sykehuset sine, og eventuelle egne klær må kunne kastes.

Derimot brukte jeg BH helt til jeg skulle amme første gang. Liker ikke pupper som slenger... Skal ha på ammeBH neste gang, så trenger den aldri å tas av med andre folk til stede. Går med ammeBH hele tiden nå, 3 1/2 uke igjen til termin :)

Skrevet

Jeg brukte bare bh under fødselen. Fikk epidural og lå i senga hele tiden, og hadde et laken over meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...