Gå til innhold

Hvor tidlig kan man oppdage graviditet på UL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg har ikke prøvd å bli gravid... Men nå er jeg 4 dager over, og har ikke tatt en test ennå. Skal i bryllupp lørdag, tar en test på morgenen da, for å se om jeg er preggers eller ikke (altså om jeg kan nyte med eller uten alkohol...). Vi har tenkt å prøve oss på andre mann utover høsten, så det er ingen krise om det ble nå... MEN.. jeg var på en rutinesjekk hos gynekolog på fredag, fullt opplegg med innvendig UL etc, celleprøve og alt det der. Hun er en flink gynekolog med lang fartstid. Burde ikke hun da ha sett om jeg var gravid? Jeg skulle hatt mens på mandag. Noen som har noe erfaring her? Er det rett og slett for tidlig å se en graviditet på UL eller burde en erfaren gynekolog faktisk sett det, de ser jo etter forandringer etc med UL.. Og en graviditet burde jo gi "spor" på en UL?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så tidlig kan man ofte bare se lett fortykkede slimhinner, og det har jo de aller fleste før eggløsning i alle fall. Spesifiserte du/spurte hun hvor i syklusen du var?

Skrevet

Ja, hun spurte og jeg sa at jeg skulle ha mensen uken etter, at jeg hadde hatt eggløsning for en uke siden når jeg kom til henne. Hun spurte og om vi hadde prøvd å bli gravide, men jeg sa nei. Så det var liksom ikke det vi hadde i tankene. kanskje jeg bare er sliten eller stresset og at det er derfor mensen ikke kommer. Selv om slike ting aldri har påvirket syklusen min før, og sist jeg var så forsinka som dette, så var jeg faktisk gravid... Har ikke helt lyst å innse at jeg kanskje kan være preggers... hehe, litt panic nå. :) Men jeg gidder ikke kjøpe en test før det har gått minst en uke.

Skrevet

På det tidspunktet kan man ikke se en evt graviditet.

Husk på at fosteranlegget er utrolig smått i starten, når man er i overkant av 4 uker på vei er det fortsatt omtrent på størrelse med et punktum. Det er først når man er rundt 5 uker eller mer at man kan se spor, da gjerne i form av fosterhulen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...