Gå til innhold

Hvordan er det å ha katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer det!

Mye arbeid?

Mye penger?

Mye vasking?

Mye dritt ute?

Eller mest kos?

Lyst på dyr til ungene, men orker ikke for mye ekstararbeid!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kooooooooooooooooooos :-)

Har 2 STERLISERTE hunkatter. Viktig at du sterlisrer/kasterer slik at det ikke blir tonnevis med babykatter :-) Dem krever litt pelsstell, men ikke mer en 5 børsting i uka maks. Markekur 2 ganger i året som jeg gir dem selv, og vaksine hos dyrlege 1 gang i året. Må få gå ut og inn som dem vil synes nå jeg ihvertfall... så trenger du tissekasse, matskåler og selvsagt mat. Og klorebrett.

Skrevet

Uten å ha katt selv, vil jeg bare legge til at de lever leeeenge. (kan gjøre) En tidligere nabo hadde en katt som var 20 år.

Skrevet

Det er sikkert kos å ha katt for de som har det selv.

Og så kommer noe jeg synes du bør tenke over..

For naboene som ikke ønsker seg katt, men nå får en som driter i blomsterbedet sitt. Nå må vokte over vogna som en hauk i tilfelle katta føler for å ligge oppå ansiktet til poden. Eller katta sniker seg inn gjennom vinduet og driter i senga til naboen så er det sikkert ikke så kult.. Og det som er mest håreisende av alt, det er naboens problem at han ikke sikrer tingene sine godt nok. Det er definitivt ikke katte eieren som skaper utgifter og problemer for naboen...

Jeg vet det siste her er negativt, men jeg håper de som skaffer seg katt tar ansvar for dyret sitt og omgivelsene rundt.

Når det er sagt, så er det bra for ungene å ha et husdyr. Jeg vet ikke hvordan det er med katt for eieren, men jeg regner med at det er endel kos :-)

Skrevet

Vi har en flott kastrert mons og det er bare kos. Det er en utekatt så vi har ikke kattedo inne. Det eneste den trenger er mat og matskåler, og ormekur noen ganger i året. Vi fikk den når minstemor var 7 mnd. så den er veldig snill og god med ungene. Kjempekoselig og vi setter stor pris på den.

Det negative er at noen må passe den når vi reiser bort. Vi har snille naboer som gjør det, men det bør tenkes over slik at dere har noen som ønsker å stille opp.

Dessuten har vi nett på sandkassen. Ikke hyggelig med småbarn og kattebæsj sammen oppi der.

:)

Skrevet

Ta dette med i vurderingen ( det gjorde ikke jeg da sambo fikk i gjennom sitt brennende ønske om katt)

Katter er dyktige jegere og tar veldig gjerne med byttedyrene sine hjem.

Kjøp for all del ikke katteluke, det har resultert i at disse byttedyrene dukker opp overalt i huset, i død form, levende form og halvveis oppspist form.. (gjerne inne på barnerommet hvis den døra uheldigvis står oppe)

Det dukker også opp døde dyr på verandaer, foran utgangsdøra, under verandaen. Det kan også skje at dyrene ikke er helt døde når kattene er ferdige med dem og da kan det være at katteeierne må gjøre ferdig den jobben.

Det kommer også gjerne med noen flått i løpet av sommeren og de slipper seg når de er ferdige med å suge blod, det kan være i sofaen feks. Det var noen av mine tanker etter å ha hatt katt i 1.5 år nå :o)

Lykke til med avgjørelsen.

Skrevet

Det er mest kos slik hun over sa. Det er fryktelig enkelt å ha katt i forhold til andre dyr synes jeg. Jeg har selv 2 katter, og de er lette å ha med å gjøre. Det viktigste er at du leser litt om katt på forhånd så du er forberedt. Gi dyret mye kos, oppdra den litt, kjøp inn kattekasse og matskåler. Ormkur 2 ganger i året og vaksine en gang hvis den er mye ute.

sett deg å les litt om katt på nett.

Skrevet

Synes det er mest kos!

Lite arbeid i seg selv, katten fikser det meste selv. Hun får selvsagt vann og mat og vi skifter doen hver 3dje uke. Blir litt ekstra støvsuging, men jeg støvsuger såpass mye i utgangspunktet at jeg ikker merker særlig forskjell. Koster ikke stort så lenge katten er frisk, 300-400 i mnd til mat og kattesand, og vaksine til 350 i året. Og en ormekur i ny og ne.

Her er det veldig lite katter egentlig, så man merker ikke de få kattene som bor i området.

Men dyret kan ikke være til ungene, det må være til deg. ;)

Skrevet

Og ja du må kastrere/sterilisere. Flott skal man forresten fjerne fra dyret med noe som heter flottfjerner, og ikke la det gå med den på seg til den slipper. Det finnes middel du kan smøre på katten så den ikke får flott.

Når det gjelder jakting er det rimelig vanlig, men det er kun i begynnelsen de tar med byttet hjem.Iallefall er det min erfaring. Da skryter man litt av den flinke jegeren og kaster dyret, eller hjelper det. Alt etter som. Det har iallefall fungert her.

Skrevet

Mye arbeid?

Nei, mat en gang for dagen. Børsting ved behov (korthåret), kattedo kun i vinterhalvåret og den blir uansett ikke brukt mye...

Mye penger?

10 kg sekk for - 500 kr. Varer ca 3 mnd (har fire da;). Ellers går det ca 10 kr dagen i våtfor (tunfisk, krabbepostei, leverpostei, kjøttdeig etc).

Mye vasking?

Ikke som jeg har merket, men har jo alltid hatt katt så aner ikke hvordan der uten.

Mye dritt ute?

Bare under rhododendron-busken. Velger å anse det som gratis gjødsel.

Eller mest kos?

Aller mest kos!

Alltid noen som tar i mot meg etter en lang dag.

Alltid noen å kose med på sofaen.

Alltid noen som følger med meg i hagen og på turer.

Alltid noen å sove med om natten.

Alltid noen som hilser på meg.

Lyst på dyr til ungene, men orker ikke for mye ekstararbeid!

Datteren min ønsker seg kanin, men jeg orker ikke alt arbeidet. Katten/e bæsjer under busken, går på tur selv, vasker seg selv og gnager ikke i stykker huset.

Skrevet

Jeg er veldig glad i katter og synes det er veldig stas med katten vår. Skal nå sies at vi har en skikkelig kosekatt som elsker barna og all slags kos. Har nesten ikke vett på å gå hvis barna blir hardhendt. Jeg må ta han vekk selv før blir kvalt omtrent ;).

Synes ikke det er mye jobb med katt, men man må ta hensyn til at det koster litt med mat, avhengig av hva slags mat man kjøper selvfølgelig. Ellers er det jo om katten blir syk og trenger dyrlege. Da kan det fort koste litt. Og som andre sier, man blir ganske bundet om man ikke har noen som gjerne passer katten for dere når dere skal på ferie. Men jeg er veldig glad i gutten vår :).

Lykke til :)

Skrevet

Har to pusekatter og de er for det meste bare kos. Inn og ut hele dagen, men det er nå helt greit. kan godt skjønne at de rømmer huset i tide og utide. Kan bli litt vel mye, hard kos fra ungene.

Pusekattene får bare billig tørrfor, og restemat. Så de er ikke så dyre i drift. Forlanger de kjøtt, så får de ut å fange mus eller andre dyr i skogen.

Vasker de to ganger i året ca. Når de er skittene, eller noe annet har skjedd.

De hadde tissekasse inne, men nå har de begge tatt en del av mitt blomsterbed til det. Jeg syns det er helt greit, skifter jord der av og til. Og da tar jeg bare fra komposthaugen så det koster ikke noe. Men veldig deilig å slippe å tømme tissekassa hver dag som jeg måtte før. Har ikke opplevd at det har vært dritt ute, utover bedet som de har "stjålet". Det er masse katter rundt her, men aldri kommet over noe uten om der jeg vet det er.

De er ikke noe pengesluk. Har klorebrett til de, men det kostet 99kr. Men det er det ungene som leker med. Kattene syns ikke det er morsomt.

Og de leker med klinkekuler og hårstrikk. Ingen ting annet. Finner hårstrikk overalt, noe som kan være irriterende men artig å se hvor mye glede de kan få ut av ett strikk.

Har korthåra katter, og de blir ikke greid. Kjøpte en børste i håp om at det skulle hjelpe når de skiftet pels. men de røytet like mye så jeg gadd ikke mer.

Vi kan dra på tur en helg, mens de er ute. naboen setter ut vann og mat, så man blir ikke så bundet som man gjør med andre dyr.

Har to skikkelig kosepuser. Så min mann som ikke liker puser, har blitt veldig glad i de.

Skrevet

Må bare nevne at vi fjerner de flåttene vi oppdager altså, men de er skogskatter med tykk pels og de får nok en del flått som vi ikke oppdager, og vi har funnet flått som har sluppet seg inne i huset. Vi er ikke dyreplagere altså :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...