Gå til innhold

Kan de bare ta barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren og en kollega hadde diskutert litt og kollegaen påsto at om man ikke hadde samboererklering og dama/mamman døde så kan foreldrene hennes komme å kreve å få barna selv om barnas far er i live.

Det stemmer vel ikke??????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

faren skal skrive under på papirer på at han er faren når barna blir født, da er det han som skal ha dem ja..

Skrevet

Ikke så lenge begge har foreldrerett.

Nå er jeg gift, så jeg er litt usikker på det med samboer og barn.

Men man skriver vel under på at man er pappaen på sykehuset?

Skrevet

Ja, det var det jeg mente også, og min samboer mener det samme, men han på jobben hans var HELT sikker liksom.

Men angående farskapserkleringen, skal mor også skrive under på den? Samboeren min sa at han hadde skrevet under på den mens vi var på sykehuset, men jeg så aldri noe til den.

Skrevet

Hvis pappaen bare er ført opp som pappa og ikke har foreldreansvar (forel drene må ikke ha bodd sammen da barnet ble født) kan alle som mener de er de best egnede til å ha barnet stille krav om å få omsorgen om mammaen dør. Pappaen får den ikke automatisk, nei.

Skrevet

Mor er vel regnet som mor uansett, da det er litt vanskelig å snike seg unna morskapet når man har født:-)

Tror de tar det for gitt at mor er mor.

Skrevet

Sålenge pappan har skrevet under på farskaps papirene på sykehuset ved fødsel, så har det ikke noe å si om foreldrene er gift, samboere eller ikke... Da er det pappan som skal ha barna (sålenge han er skikket til det såklart)

Skrevet

Får man ikke automatisk delt foreldrerett nå da? om man bare har skrevet under farskapserklæringen eller er gift? Mener at dette endret seg slik at man siden 2006 har fått det.

Skrevet

Tror faktisk det var slik for inntil ett par år siden, men at det har kommet nye regler nå som gjør at far får retten dersom mor dør. Men vet det ikke helt sikkert altså...

Skrevet

Ja, jeg tenkte ikke å skrive under på at jeg er mor da,men tenkte jeg kanskje måtte godkjenne at det var far som var far liksom.

Skrevet

Dersom far har foreldreansvar, vil han få omsorgen om mor dør.

Dersom dødsfall fører til at ingen har foreldreansvaret for barn, skal tingretten fastsette hvem som skal ta seg av barna. Da kan i prinsippet hvem som helst kreve ansvaret, men en far som har bodd sammen med/hatt omsorg for barna vil selvsagt stille sterkt.

Skrevet

Ingen kan bare komme og "ta" barn, uansett. Det har vært saker der faren ikke har skrevet under på delt foreldreansvar og morens familie har krevd omsorgen, men det er det selvsagt ikke noen automatikk i. Barnas beste skal alltid legges til grunn, og det er vel lite trolig at de vil bli tatt fra en far som har bodd sammen med dem. Problemet var vel at det ikke var automatikk i det, og at noen fedre har måttet gå gjennom unødige belastninger når de har mistet samboeren sin. Har aldri hørt om en sak der en skikket far faktisk har blitt fratatt barna. Og nå er det jo uansett nye regler.

Skrevet

Ja, du må også signere på farskapspapirene. Hvis ikke kunne jo en hvilket som helst mann signere et papir og påstå at han var faren til barnet ditt!

Har en slik erklæring for mitt eldste barn liggende, underskrevet av både faren og meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...