Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Hvordan hadde dere reagert om dere fikk høre at et barn (ikke ditt) måtte vaske munnen med såpe fordi h*n sa bæsj i samlingsstunden? Kan være det er en forhistorie som jeg ikke kjenner. Men hvordan hadde du reagert?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Hadde jeg ikke tolerert! Mer gidder jeg ikke si, for sånt skal ikke skje.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 Merkelig reaksjon fra de som jobber der. Bedre å sette bæsjungen i en skammekrok.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Både såpe i munnen og skammekrok er rimelig utdaterte metoder, spesielt pga det å si "bæsj" i samlingsstunden.....hvis dette er det verste et barn gjør, så er det i grunnen et ganske normalt snilt barn!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 Det hadde jeg ikke tolerert, uansett hvems barn. Gjør de det med en unge, kan de like gjerne gjøre det med min. Og fysisk avstraffelse er IKKE akseptabelt!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #6 Skrevet 27. august 2009 Neida, ikke gi noen reaksjoner i det hele tatt. La barna si og gjøre det de vil. Sånt samfunn vi vil ha. Ingen konsekvenser. Fri barneoppdragelse og heisann og hopp. Jeg stemmer for time-out i en sånn situasjon. Barn vet de ikke skal si bæsj i samlingsstunden. Neste ord blir bannskap. Og det vriker prevantivt på de andre barna å reagere på sånt.
OsloMor Skrevet 27. august 2009 #7 Skrevet 27. august 2009 Nei, kan ikke helt forstå hva de skal lære av det egentlig.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #8 Skrevet 27. august 2009 Da hadde jeg vasket rumpa dems med syre
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #9 Skrevet 27. august 2009 HI igjen. Tror ikke min datter lærte så mye. Spurte om hun visste hvorfor barnet måtte vaske munnen, men det hadde hun ikke skjønt. Var en voksen i bhg som fortalte om det. Men jeg skjønte faktisk ikke at hun fortalte noe som virkelig hadde skjedd før min datter sa det...
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #10 Skrevet 27. august 2009 Da hadde jeg krevd et møte med ped.leder! Hadde ALDRI tolerert at en unge må vaske munnen med såpe, verken mine unger eller noen andres. Og det uansett hva barnet hadde sagt. Vet en barnehage som praktiserte at barn som spyttet måtte spise pepper... Virkelig effektivt - de spyttet jo ikke akkurat mindre. Men den barnehagen ble tom for barn etterhvert og mått stenge.. Rart..
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #11 Skrevet 27. august 2009 når et barn sier slike ord så er det som regel for og teste grensene for hva som er låv her i verden..... og da forklarer man at det ikke er ok og snakke sånn når vi sitter og koser oss, og at visst barnet har lysst og si slike ting, kan det gå på gangen med en voksen og gjøre det.... man gir ikke skammekrok for noe som helst uten videre... barnet skal vere klar over på forrhond at det blir konsekvenser om det skal vere det. å vaske munnen med såpe er IKKE GREIT! det er fysisk straff! ta det opp med styrer i barnehage hva du har hørt... så får nåkk vedkommende som har gjort dette passe sitt påskrevet!!! håper du sier i fra. tenk visst det skjer flere ganger?!?!?!?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #12 Skrevet 27. august 2009 jeg er for disiplin, og timeout er helt okay. Men fysisk straff er jeg HELT mot! Hadde klikket for meg om dette skjedde i min datters bhg. Helt uakseptabelt. Blir illsint bare av å tenke på det.. jada, sikkert et sinneproblem..
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #13 Skrevet 27. august 2009 Å, det har vi praktisert selv hjemme det, begge guttene har prøvd DEN "medisinen". Én gang hver. Men da for adskillig mer ufin språkbruk enn du beskrev, HI, og etter først å ha fått en advarsel om at dersom et konkret ord ble GJENTATT måtte vi visst ha en tur på badet og vaske tunga for "skitne ord". For, etter vår mening: Ingen konsekvens skal være overraskende, og de skal ha "logiske sammehenger". Og hva er vel mer "logisk" for et barn enn at man må vaske tunga når DEN er blitt skitten av "skitne ord". Man må jo vaske hendene når DE er blitt skitne. Og vi hadde gjerne gjort det igjen. Men med EN praktisk tilnærming. Det skal brukes et (uparfyrmert) såpestykke, ikke flytende såpe. Den inneholder nemlig skadelige kjemikalier du ikke finner i fast såpe. Meninga er jo at det skal være UBEHAGELIG, ikke SKADELIG....
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #14 Skrevet 27. august 2009 Hva er forskjellen på å rise et barn forsiktig og vaske munnen dems med såpe? Begge deler er langt over streken og tilhører et samfunn vi ikke lenger har. Det er lover mot slikt.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #15 Skrevet 27. august 2009 Hadde ikke tolerert det. Det man er i mot skammekroken og Time-out som dere nå skal kalle det for at det skal høres finere ut er dresur av barna og lærer de ingen ting annet enn at dere undertrykker de. Det at man ikke bruker disse "metodene" har ingen ting med fri oppdragelse å gjøre. Man kan helt greit ha faste rammer uten dette. Har dere prøvd å snakke ordentlig til ungene deres og forklare de hvorfor de ikke skal si eller gjøre enkelte ord/ting? Sjekk ut hva fagfolk mener om skammekroken og hva dette gjør med barna.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #16 Skrevet 27. august 2009 Pryl er ikke tillatt. Ikke at det verken har vært eller er gagnlig oppdragelsesmiddel heller, spør du meg, selv om jeg mener at noen ganger blir det ikke nødvendigvis "mindre galt" enn alternativene. Men jeg respekterer gjeldende lov. Og den som må bruke straff hvor prylestraff kan (teoretisk) vurderes som "minst vonde alternativ" har å gjøre med et barn hvor det har sviktet igjen og igjen og igjen i oppdragelsen tidligere, slik at barnet er i en situasjon hvor det er spørsmål om å berge stumpene for det ikke skal gå helt utfor bakke oppdragelsesmessig. Da er ikke spørsmålet lenger hva som er "godt alternativ", men hva som er "minst galt alternativ". En såpevask av munnpartiet kan jeg ikke se at gjeldende lov forbyr. Det forbys straff som er fornedrende eller krenkende, men jeg kan ikke se at dette, brukt etter ufint snakk, er verken fornedrende eller krenkende. Derimot anser jeg dette som en lettfattelig bruk av en konsekvens barnet forstår, brukt for rette forgåelsen. Brukt for feil forgåelse blir det meningsløshet og DA er jeg med på å diskutere om dette derfor kan være krenkende. Jeg vil absolutt ikke fastslå det på forhånd som "generell regel", men jeg er helt åpen for å vurdere det i en konkret situasjon.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #17 Skrevet 27. august 2009 Så om arbeidsgiveren din vasker munnen din for du har sagt noe han ikke liker vil du ikke føle deg krenket eller fornedret?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #18 Skrevet 27. august 2009 Seriøs nå??? Driver barnehage selv, er førskolelærer, og slikt gjør man ikke i barnehagen, dette tar du opp med styrer ASAP. Fy og fy, det er så masse folk som aldri skulle jobbet i barnehage, men som desverre gjør det... Nei, slikt tolereres ikke, jeg hadde gitt assistenten sparken på dagen om hun hadde gjort noe sånt!! Overgrep mot barnet er det.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #19 Skrevet 27. august 2009 Alle barn er jo gjennom en tiss og bæsj morsom periode, det er faktisk så enkelt som å si til barna at vi ikke sier slike ting i en sånn situasjon, så gjør de det ikke, for de vet det ikke er akseptabelt. Det er så mange som tror barn forstår mye mindre enn de faktisk gjør. Man kan jo i samme setning fortelle i hvilke sammenhenger slikt er greit!! ( som i uteleik og ellers når de leker i lag!! Enkelte ting passer dårlig i visse situasjoner, men når den voksne går til slike skritt, sier det mer om den voksne enn om barnet. Kommunikasjon og forklaring sier jeg bare!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #20 Skrevet 27. august 2009 jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert, hadde ikke blitt så veldi glad. men uansett så er det veeeeldig tvilsomt at en barnehageansatt har vasket munnen til et barn i såpe. så den må du lengre ut på landet med. bæsj er ikke farlig å si i samligstunden, barnet blir som regel bedt om å ikke si det. hvis det fortsetter likevel blir det tatt bort fra samlingstunden så får en av de ansatte prate med barnet. det er en grunn til at de ikke hører etter som regel. det trenger ikke bestandig være på trass
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #21 Skrevet 27. august 2009 Herregud, du er jo en barnemishandler du, anonym 21.25! Barnevernet burde tatt en prat med dere etter min mening! Det er helt uakseptabelt av foreldre å vaske munnen til barna med såpe! Verste jeg har hørt på lenge!
OleMari Skrevet 27. august 2009 #22 Skrevet 27. august 2009 Høres ut som noe min oldemor kunne gjort i sin tid... Jeg hadde snakka med personalet i barnehagen for å høre forklaringa på den, samt lagt frem min mening om saken!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #23 Skrevet 27. august 2009 Jeg hadde i utgangspunktet ikke reagert noe neggativt på at de måtte vaske munnen med såpe hvis de var virkelig stygge i munnen. Det er ikke farlig og ikke tror jeg det er pinlig for barnet heller. Det smaker vondt og virker kansje avskrekkende. Tror ikke det vil skade barna.
go-jentene Skrevet 27. august 2009 #24 Skrevet 27. august 2009 Dette er det verste jeg har hørt. jobber i barnhage selv og dette tolereres IKKE. Blir sint av å lese innlegget. hadde noen gjort dette mot en av barna i min barnehage hadde jeg vasket munnen dems med såpe selv. På førskolelærer.linja var det en pedagog som mente at å gi barn "trusler" som: Hvis du ikke oppfører deg pent i butikken nå, får du ikke is når vi kommer hjem, var psykisk vold mot barn. Hva i alle dager er det å vaske et barn med såpe i munnen da. Blir mektig irriteret av å høre at ansatte i barnehagen kan gjøre noe sånt. Ring styrer i barnehagen med det samme.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #25 Skrevet 27. august 2009 Jeg hadde anmeldt barnehagen,og tatt ut barnet på timen!! Fy faen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå