Gå til innhold

en ting jeg ikke skjønner

Anbefalte innlegg

Skrevet

ringte legevakta istad fordi sønnen min har slått seg i leppa i bhg. han har fått et vrengt sår på innsiden av munnen. Hun legevakt dama mente at det kom til å gro fint av seg selv. og de sydde ikke i leppa. greit nok tenkte jeg.

plutselig spør hun om navn og fødselsdato til sønnen min, hvorfor i all verden gjorde hun dette? jeg trodde med engang at hun skulle foreslå at jeg skulle dra til legevakta alikevel, men etter hun hadde fått navnet så sa hun bare hadet?

er det noe nytt system at de skal registrere alt som skjer med han eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De registrerer alle henvendelser, ja. Både de som ringer og de som kommer inn. Da er det lettere å gå tilbake og sjekke pasienthistorien. Om dere nå senere må inn med dette såret allikevel, ser de når dere henvendte dere om saken, hvordan dere beskrev det og hvilken beskjed dere fikk fra telefonvakten.

I Trondheim har de gjort det i hvertfall et par år (det var da vi plutselig begynte å ringe dem innimellom ;-))

Skrevet

Da må dette være noe nytt. Aldri skjedd meg før..Så hvis man har unger som ofte skader seg, ringer de barnevernet eller noe da?

Skrevet

Nei, kjære vene, det er jo ikke det de bruker det til. De får jo faktisk penger for hver gang de snakker md noen på telfonene, gir råd o.l. Så det er sikkert derfor.

Har ringt legevakta før sjøl jeg både når det gjeldr sønnen min og faren min og de spør alltid etter navn og fødselsnr. selv om jeg bare skal spørre om noe.

Skrevet

Nei, det er for å føre inn i journalen.

Så det er akkurat det samme som om du hadde tatt ham til legen.

Men ja, om du ofte kommer inn med skader som kan se ut som er som følge av vold så blir det nok tatt videre. Men det hadde det jo blitt om du dro til fastlegen eller helsestasjonen også.

Det er vel mer sånn "nei, nå er det hun masræva som ringer, da får noen andre svare" ;-) Etter x antall henvendelser får du egen "hotline" med rød telefon på kontoret deres.

Skrevet

hehe gudskjelov at det skjedde i barnehagen da så de ikke tror at jeg kaster han rundt.

Skrevet

Nei nei:o)

Det er for å sikre pasientrettighetene, og verne om pasienten på en best mulig måte. Da kan de gå tilbake ved en evt. neste henvendelse, slik at du har det på det rene at du har ringt de.

Det har de gjort lenge her. Og hvis du bare ante de tilfellene de får inn av barn som skader seg.. Sånn er det.. Barn skal slå seg litt og utforske.

God bedring til gutten din.

Skrevet

Det er som de over her sier. Har selv jobbet med det samme, og selv om vi kun ga råd pr. telefon, ble navn på innringer og barn, telefonnummer + fødselsdato notert. En annen side av dette, er at man i ettertid erfarer at folk sender inn klage på legevaktsentralen, f.eks. fordi man ikke ble tilsett av lege. da er det viktig å ha notert disse tingene. For mange år siden gjorde man nok ikke det, og det ble full forviring, siden ingen kunne huske gjeldende telefonsamtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...