Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 er det egentlig lov? Vil anta at det er i storefri utfra tidspunktet, men jeg trodde denslags var borte nå...? det er barne- og ungsomsskolen som er arenaen her. Det er snakk om en andakt i uka. Jeg er selv kristen, men foretrekker å holde religion utenfor skolen...
blond Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Den var ny! Trodde ikke det var et alternativ før videregående skole.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 Kan jeg ikke se er noe som helst problem, og ganske særlig ikke i et storfriminutt. Da antar jeg at "andaktsrommet" er en like frivillig aktivitet som fotballbanen eller "lekserommet". Og hvorfor skal eleven tillates en aktivitet og nektes en annen? Ellers ville jeg ikke se noe problem om den var tvungen heller, bortsett fra at det kanskje var en ureglementert tvungen tidsdisponering av elevens fritid. Norge har fremdeles, selv om enkelte gjør sitt aller beste for å lukke øynene for det, en bestemmelse i Grl § 2 som tilsier at den evangelisk lutherske religion er landets offisielle religion. Og da BLIR det faktisk en helt naturlig konsekvens at den "predikes" i en del offentlige sammenhenger. Hvor man, i kraft av å være borger i landet, tvinges til å være TILHØRER. Å være aktiv deltaker er en annen sak, og det er også fastslått i samme §, alle landets innbyggere har religionsfrihet. Og jeg tilhører altså ikke Den norske kirke selv!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Joda, jeg ser den - men det er nå dog en forskjell på fotball og andakt, nemlig at det er religion (selv om noen nok anser fotballen som en religion også...). Og jeg tror at man med fordel kunne lagt religiøse aktiviteter til utenom skoletiden. Selv i et land som Tyrkia, som ligger langt bak Norge i så mye - er religion ikke en del av skolehverdagen. Har googla litt nå, og ser at det er opp til hver enkelt rektor om dette er greit eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 Hvis elevene selv har startet dette, så er det like bra og lovlig som å starte et badmington-lag, bridge turnament eller lignende. Ser ikke problemet. Det er frivillig går jeg ut i fra?
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 27. august 2009 #6 Skrevet 27. august 2009 så lenge det er frivillig, må det jo være greit.....
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 28. august 2009 #7 Skrevet 28. august 2009 Er det en frivelig greie, så ok. Er det påtvunget hadde jeg holdt min sønn unna. Jeg for min del syns de har mer enn nok religion som de har allerede og trenger ikke dyttes på mer. Syns de kan være foruten den kirkegåingen til høytider og jeg. Syns religionsopplæring skulle vært ut av skolen og vært overlatt til foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #8 Skrevet 28. august 2009 Nei i et land som Tyrkia er ikke religionen en del av skolehverdagen, ikke i Frankrike heller. Men begge disse er sekulære stater gjennom sin lovgivning. Norge er, gjennom SIN grunnlov, en stat hvor "den evangelisk-lutherske religion forbliver Statens offentlige religion". Og når Norge, gjennom sin lovgivning, i motsetning til Tyrkia og Frankrike, har en OFFISIELL religion, er det naturlig at den blir en del av skolehverdagen! Ikke påtvunget, det ville være i strid med den samme grunnloven, som også har en bestemmelse om full religionsfrihet for alle landets innbyggere, men likevel en OFFISIELL religion! Derfor mener jeg det er langt MER naturlig at skolen legger til at det tilbys andakt enn at det tilbys fotball eller sjakk i skolens friminutt! I det første tilfelle "oversetter" den en offisiell, lovbestemt plikt til "praktisk hverdag", i det, i det siste påtar den seg av eget initiativ en helt frivillig oppgave. Norge ER IKKE en sekulær stat, det gir praktiske konsekvenser i hverdagen! I all "offentlig" sammenheng, også skolesammenheng! Og ser du til Danmark, et land det vel er MER naturlig for Norge å sammenligne seg med enn Tyrkia og Frankrike, finner du enda mer utpreget at landet har en offisiell religion. Danske skoler har f eks morgenandakt (kalt morgensang) som en helt obligatorisk del av skolehverdagen, på samme måte som andre timer. Fordi kunnskapen om dansk salmeskatt og Bibelens lære anses som en del av hverdagen man SKAL kjenne til som borger av Danmark. Og dette formidles altså best gjennom "morgensang". Tro på det avgjør man selv, naturligvis, akkurat som i Norge. Men denne "offisielle kunnskapen" skal formidles tilhver bruker av "offisiell skole", den er en INTEGRERT DEL av det "offisielle Danmark". Som man naturligvis kan velge bort, ved å velge et privat alternativ (hver fjerde danske skoleelev går i en privat skole). Det var en dansk forfatter som skrev at "tvang til tro er dårers tale". Det er nok en grunnfestet del av dansk "kultur" i dag. Og "tvang til tro" er også i strid med dansk grunnlov. Men KUNNSKAP om landets "offisielle tro", formidlet på den måte det anses en slik kunnskap best kan formidles - gjennom å være tilskuer (deltaker om man VIL) til UTØVELSE av slik tro (tro "i praksis", ikke "i teori", teorien formidles i kristenlæretimene) er en obligatorisk del av det "offisielle Danmark"!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå