fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Far har nå rett på 10 ukers permisjon. Spørsmålet er om han MÅ ta ut 2 av disse ukene rett etter fødsel, eller om de kommer utenom de 10 ukene? Jeg spurte ikke om dette på NAV idag, da jeg trodde at man kunne søke om 2 ukers permisjon i forbindelse med fødsel utenom de 10 ukene. Men så sa min arbeidsgiver at far måtte ta ut 2 av de 10 ukene rett etter fødsel. Ble kanskje litt komplisert forklart dette, men håper dere forstår. Hva er riktig?? Kan selvsagt ringe NAV igjen imorgen, men ble litt nyskjerrig her og nå PS: Isåfall, er det 2 uker etter termindato, eller 2 uker etter faktiske fødselsdato?
sjøsamen Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Jeg og lurer på dette... For på arbeidsplassen til samboer så har de sagt at han har 10 uker + 2 uker etter fødsel.... men utfra NAV sine sider ser det ikke slik ut....
snuffe Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 Han kan ikke ta ut fedrekvoten rett etter fødsel. Fedrekvoten er en del av foreldrepermisjonen, og de første seks ukene er forbeholdt mor. Derimot har han rett på to uker fri etter fødsel som en omsorgspermisjon for å bistå mor. Disse to ukene er en rettighet, men ikke en plikt. Hvorvidt han får lønn i perioden varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver (tariffavtalene gjør at f.eks stats- og kommuneansatte får, mens mange private bedrifter ikke lønner disse to ukene - evt lønner bare deler av dem). Man kan avtale med arbeidsgiver om man vil ta dem ut umiddelbart etter fødsel eller f.eks fra mor kommer hjem fra sykehuset. Disse to ukene har altså ingenting med fedrekvote å gjøre.
Minnie_Moon Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 de to ukene i forbindelse med fødsel har ingenting med NAV eller fedrekvoten å gjøre. De to ukene er en omsorgspermisjon far har rett på å ta ut enten før, under eller etter fødsel. Han kan f.eks ta ut 1 dag samme dag du føder for å være med på fødsel, så kan han ta ut resten etter du har kommet hjem fra sykehuset. De 2 ukene dekkes ikke av NAV, og det er opp til arbeidsgiver om de dekker dette eller ikke. I det offentlige dekkes det som regel.
Minnie_Moon Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 omsorgspermisjon er hjemlet i arbeidsmiljøloven § 12-3: http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html#12-3
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 27. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 27. august 2009 Det var det jeg også trodde, at man kunne ta ut 2 uker i forbindelse med fødsel forutenom fedrekvoten. Jeg jobber i staten, så da får vel far muligens lønn i forbindelse med den permisjonen også. Sjefen min er alle tiders, men ikke helt oppdatert på dette med permisjoner. Det var ingen som forsto hvorfor jeg skrev i søknaden at far skulle ta ut sine 10 kvotebelagte uker. De trodde fortsatt at det var 6 uker som gjaldt. hehe
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 27. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 27. august 2009 Takk for gode svar forresten
snuffe Skrevet 27. august 2009 #8 Skrevet 27. august 2009 Hvor du jobber har ingen betydning i forbindelse med denne toukerspermisjonen, det er opp til fars arbeidsgiver om han lønnes.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 27. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 27. august 2009 Jeg og samboer (pappa'n) jobber på samme arbeidsplass, så vi har samme arbeidsgiver heldigvis
Nangiliama Skrevet 27. august 2009 #10 Skrevet 27. august 2009 høres ut som dere kan en del om dette.. min samboer er student, men jobber 20% fast i en kommunal barnehage i tillegg. Vil han ha krav på omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel i dette tilfellet også?
Irene Adler Skrevet 27. august 2009 #11 Skrevet 27. august 2009 Hvis du og far er statsansatte, slår du opp i Statens Personalhåndbok. Der står ALT av regler og ordninger for statsansatte. Den kan lastes ned fra nettet. På s.191 §19 står det om rett til lønn og fri ved fødsel. Du kan også laste ned Hovedtariffavtalen i Staten og der står det i kap. 3 §§ 11 og 19 om lønn i forbindelse med fødsel og svangeskap. Så må du be sjefen/arbeidsgiver sette seg litt bedre inn i lover og regler som gjelder for statsansatte;) Lykke til med permisjonen!
Minnie_Moon Skrevet 27. august 2009 #12 Skrevet 27. august 2009 Loven gir ingen begrensninger i forhold til stillingsstørrelse så jeg vil tro at han vil ha krav på det i dette tilfellet også ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå