Gå til innhold

ang. permisjon til far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far har nå rett på 10 ukers permisjon. Spørsmålet er om han MÅ ta ut 2 av disse ukene rett etter fødsel, eller om de kommer utenom de 10 ukene?

Jeg spurte ikke om dette på NAV idag, da jeg trodde at man kunne søke om 2 ukers permisjon i forbindelse med fødsel utenom de 10 ukene. Men så sa min arbeidsgiver at far måtte ta ut 2 av de 10 ukene rett etter fødsel.

Ble kanskje litt komplisert forklart dette, men håper dere forstår.

Hva er riktig?? Kan selvsagt ringe NAV igjen imorgen, men ble litt nyskjerrig her og nå :)

PS: Isåfall, er det 2 uker etter termindato, eller 2 uker etter faktiske fødselsdato?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og lurer på dette... For på arbeidsplassen til samboer så har de sagt at han har 10 uker + 2 uker etter fødsel.... men utfra NAV sine sider ser det ikke slik ut....

Skrevet

Han kan ikke ta ut fedrekvoten rett etter fødsel. Fedrekvoten er en del av foreldrepermisjonen, og de første seks ukene er forbeholdt mor.

Derimot har han rett på to uker fri etter fødsel som en omsorgspermisjon for å bistå mor. Disse to ukene er en rettighet, men ikke en plikt. Hvorvidt han får lønn i perioden varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver (tariffavtalene gjør at f.eks stats- og kommuneansatte får, mens mange private bedrifter ikke lønner disse to ukene - evt lønner bare deler av dem).

Man kan avtale med arbeidsgiver om man vil ta dem ut umiddelbart etter fødsel eller f.eks fra mor kommer hjem fra sykehuset.

Disse to ukene har altså ingenting med fedrekvote å gjøre.

Skrevet

de to ukene i forbindelse med fødsel har ingenting med NAV eller fedrekvoten å gjøre.

De to ukene er en omsorgspermisjon far har rett på å ta ut enten før, under eller etter fødsel. Han kan f.eks ta ut 1 dag samme dag du føder for å være med på fødsel, så kan han ta ut resten etter du har kommet hjem fra sykehuset.

De 2 ukene dekkes ikke av NAV, og det er opp til arbeidsgiver om de dekker dette eller ikke. I det offentlige dekkes det som regel.

Skrevet

Det var det jeg også trodde, at man kunne ta ut 2 uker i forbindelse med fødsel forutenom fedrekvoten. Jeg jobber i staten, så da får vel far muligens lønn i forbindelse med den permisjonen også.

Sjefen min er alle tiders, men ikke helt oppdatert på dette med permisjoner. Det var ingen som forsto hvorfor jeg skrev i søknaden at far skulle ta ut sine 10 kvotebelagte uker. De trodde fortsatt at det var 6 uker som gjaldt. hehe :)

Skrevet

Takk for gode svar forresten :)

Skrevet

Hvor du jobber har ingen betydning i forbindelse med denne toukerspermisjonen, det er opp til fars arbeidsgiver om han lønnes.

Skrevet

Jeg og samboer (pappa'n) jobber på samme arbeidsplass, så vi har samme arbeidsgiver heldigvis :)

Skrevet

høres ut som dere kan en del om dette.. min samboer er student, men jobber 20% fast i en kommunal barnehage i tillegg. Vil han ha krav på omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel i dette tilfellet også?

Skrevet

Hvis du og far er statsansatte, slår du opp i Statens Personalhåndbok. Der står ALT av regler og ordninger for statsansatte. Den kan lastes ned fra nettet. På s.191 §19 står det om rett til lønn og fri ved fødsel. Du kan også laste ned Hovedtariffavtalen i Staten og der står det i kap. 3 §§ 11 og 19 om lønn i forbindelse med fødsel og svangeskap.

Så må du be sjefen/arbeidsgiver sette seg litt bedre inn i lover og regler som gjelder for statsansatte;)

Lykke til med permisjonen!

Skrevet

Loven gir ingen begrensninger i forhold til stillingsstørrelse så jeg vil tro at han vil ha krav på det i dette tilfellet også ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...