Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Hvordan har de det den dag i dag? Har de noen matintoleranser? Fungerer magen greit? Jeg har fått høre at kolikkbarna ofte sliter med å finne en "indre" ro når de blir eldre. At de er urolige og utilpass. Hva er deres erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Ja, en gutt på snart 12. Han hadde kolikk. Ikke så lenge, siden vi visste at kuren for kolikk het "kiropraktorkontor", ikke "legekontor". I dag har han stor "indre ro", mer en sine jevnaldringer. En rolig, avbalansert, sidig og pålitelig gutt. Første inntrykk jeg vet han gir på fremmede er "moden". Både pga at han fysisk er litt stor (som oss), og på grunn av en svært rolig og avbalansert oppførsel. Matintoleranser? Nei bare for "smakløs mat", han forlanger "kraftkost", han som oss andre Men nå har nok samtlige av oss kraftige mager, som kan fordøye det meste. Litt diare en sjelden gang, men det har vi alle, da må vi fram med flaska med kull i flytende form. Ville tro alle her kunne spise et smørstykke uten snev av dårlig fordøyelse etterpå. Men sikkert da være kureret for mer smør kommende uke Og ting som f eks rå løk spiser nå gutten akkurat som andre spiser rå epler. Å knaske i seg en stor rå løk setter han pris på.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 Jeg kan bruke meg selv som eksempel. Hadde visstnok kolikk som baby. Jeg har hatt problemer med magen hele livet. Ikke spesielt mye intoleranse/allergi. Men noe er det, bla melk tåler magen min dårlig. Ellers er det ikke typiske ting som gjør magen urolig, det er alt eller ingenting liksom. Så jeg har nok mer irritabel tarm enn intoleranse. Mye luft, treg mage/hard mage. Urolig og utilpass vet jeg ikke, kommer an på i hvilken sammenheng du tenker. For min del var jeg en del hemmet av stadig magevonft. Det plaget meg hvertfall mer når jeg var yngre. Nesten uansett hva jeg skulle ble det preget/negativt betinget fordi jeg hadde vondt i magen. Så det ble ofte til at jeg ikke deltok i diverse sammenkomster pga magen, og ble nok sett på som litt sær pga det. Nå har jeg til en viss grad lært meg å leve med det, og etter at jeg for få år siden forstod at mye av det skyldes melk, så er det blitt mye bedre.
Snurri1 Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Jeg hadde selv skikkelig kolikk som baby, og da var det ikke noen som hadde hoert om kiropraktor osv. Hylte som en stukken gris til jeg var vel 4 mnd. ..og jeg er veldig rolig av meg, finnes ikke utilpass og har i allef all ingen problemer med magen. Liker alt av mat, og taaler alt av mat. Slik har jeg vaert fra jeg var liten, spiste og likte alt. Og som sagt, en rolig person som ikke lett vippes av pinnen, Jeg har tvert imot hoert at kolikkbarn blir MER rolige og trygge naar de blir store, fordi de har blitt holdt og bysset saa mye.. og det kan det vel vaere noe i? Har og hoert at de faar hoeyere smerteterskel. Vet ikke om dette stemmer, men jeg taaler godt smerte selv i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 Anonym 16.15 igjen her. Det med høy smerteterskel kan jeg skrive under på, det har jeg. Er også rolig som type, men kan i enkelte situasjoner være usikker og utrygg.
Kanskje2010 Skrevet 27. august 2009 #6 Skrevet 27. august 2009 Min datter er 9 og hadde kolikk som baby. Hun sliter litt med magen - men vi har ikke funnet ut noen fellesnevner på hva hun evnt ikke tåler. Ikke noe hun nevner selv, så veldig plagsomt/vondt er det nok ikke - bare mye luft til tider. Hun er til tider ekstremt ukonsentrert og urolig, men her i gården skyldes nok det andre ting.. Men kanskje det faktisk er noe i det. At det er en kombinasjon?! Aldri tenkt på det før. Spennende tråd dette!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #7 Skrevet 27. august 2009 Hi her! Ja jeg lurer fælt på dette. Lurer på om det har blitt foretatt noen studier på det. Jeg tenker at det må få noen konsekvenser for det senere liv, for det er jo ganske heftig når det står på..
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #8 Skrevet 27. august 2009 Jeg hadde kolikk som barn, var visst helt forferdelig, mamma har fortalt at naboen kom og lurte på om de mishandlet meg... Jeg har fått en ganske urolig og følsom mage, min gamle bestemor kaller det "stressmage". Men ellers er jeg en rolig og avbalansert person og har alltid vært det. God konsentrasjonsevne og har gjort det bra på skolen. Har definitivt høy smerteterskel. Sønnen min som er 8 år hadde også kolikk, skrek til han var 4 mnd, helt utrøstelig. Han har også arvet min sensitive mage, han er uregelmessig på do og er tidvis plaget med mye luft. Men han er en skikkelig pyse og har ihvertfall ikke høy smerteterskel. Han er veldig aktiv og elsker idrett, men er ikke urolig. Han er flink til å sitte stille og konsentrere seg også, ikke noe problem der..
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #9 Skrevet 28. august 2009 Artig innlegg.. ikke tenkt på sammenhengen her egentlig. Har ei datter på 10,5 år som hadde kolikk som baby ( uten at vi fikk noen hjelp eller bekreftelse på dette). Hun har iallefall hatt rar mage i alle år, og reagerer på enkelte matvarer. Har tatt masse allergi prøver, men får ikke noen spesifikke ting vi kan forholde oss til.. Ellers er hun veldig rastløs av seg... Aner jo self ikke om det har med det å gjøre. Håper noen kommer til å forske på dette...
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #10 Skrevet 28. august 2009 HAdde kolikk som barn.:alltid hatt treg/hard mage..Men etter jeg begynte med bare frukt til frokost og lunsj (før klokka 12 00 mao) så har magen fungert som ei klokke..Merker det i ferier ol hvor det går mer enn 3-4 dager uten denne "dietten";- da blir magen som den var... MEn min mamma og bestemor har akkurat samme tendenser. Ingen av de hadde kolikk som barn.. Alltid vært rolig, fkoleflink, konentrert og voksen av meg..Men DET har vel ikke noe med magen og gjøre?? Smerteterskel er høy, meget høy, så lenge det ikke gjelder magesmerter..??? ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå