Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Annet enn med potet, gulrot og brun saus..som er kjempekjedelig:P
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Massevis, selv om jeg ikke synes kjøttpudding i brun saus m/gulrot er så aller verst heller.... Et par av våre favoritter (til to voksne + to skolegutter): 1/2 kg kål 1/2 kg kjøttdeig (karbonadedeig) 50 g havregryn (store) 2 store egg 1 dl vatn 1/2 dl fløte (matfløte) Salt, pepper og litt revet muskattnøtt/ingefær Kok kålbladene i 10 min i 1/2 l lettsaltet vatn. Sil av kokekraften og sett denne til side Bland vann, fløte og havregryn. La stå i 10 min. Rør kjøttdeigen seig med salt, tilsett andre krydder og egg. Tilsett massen av vann/fløte/havregryn Rør godt. Legg kålblader og kjøttmos lagvis i form, kjøttmos underst, kålblader øverst, gjerne to lag av hver. Sett formen i langpanne, ha litt vann i panna, stek ca 45 min i 240-250 grader. Ferdig Lag saus av kokekrafta: 4 dl kraft, 2 ss smør, 2 (små) ss mel, 1/4 dl fløte, salt og pepper. Lag roux av smør og mel, spe med kraft og fløte til passe tykk saus. Kok 8-10 min. Krydre og tilsett gjerne litt (1-2 ss) ekstra fløte om sausen er tykk. Litt grovhakket paprika er godt til. En annen: 1/2 kg karbonadedeig 2 ss finhakket løk 2 små kokte, moste poteter 2 dl farris 1 egg 1 ts salt, 1/2 ts pepper, 1 - 2 ss tørket dill 150 g ekstra vellagret Norvegia, grovrevet. 1/2 rød paprika, finhakket. 1/2 grønn paprika, finhakket 50 g bacon i skiver (så fett som mulig) Rør deigen seig med salt. Ha i de moste potetene, løken, farrisen, kryddene og egget. Rør sammen. Bland i ost og paprika. Ha i smurt form. Dekk over med bacon Stek ved 175 grader i 60 minutter Serveres sammen med knapt 1 kg råstekte (i panne) poteter delt i båter, drysset med dill, stekt sammen med 200 g broccolitopper siste 4-5 min, og saus av 1/4 l yoghurt naturell, iblandet 2 ss tørket dill og minst 1 ss majones.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå