Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Har registrert i enhetsregisteret en bedrift og har fått organisasjonsnummer. Selger noe jeg lager. Men hvilke fordeler har jeg å utnytte nå som jeg er registrert som bedift?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Du kan utgiftsføre utgiftene du har på det du har laget slik at du slipper å skatte av det. Hvis du er momsregistrert får du også igjen momsen.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 Det kommer an på hvor mye du tjeer på det. Jeg fører bare opp mitt som "hobby" på selvngivelsen, også legger jeg ved utgiftene i forhold til inntjening. Som regel slipper jeg da å skatte av det.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Under 20000 i året,- tror jeg det er. kan regnes som hobby. Om du selger for over 50 000, må du begynne og kreve inn mva oppå salgsprisen. Men får da fradrag for mva på det du måtte ha i utgifter... Det er kun lov å trekke fra "utgift til inntekts ervervelse". og har du fast verksted/kontor f.eks er det IKKE fradrag for reise til fra,- om det ikke overstiger den normale grensenfor vanlig lønsstagere.... Heller ikke mat og drikke osm man kjøper for å ha i verksted/kontor er fradragsberettiget..Klær heller ikke- såfremt du ikke trenger verneutstyr for produskjon eller du kan dokumentere ekstremt høyt forbruk av klær/krav til turutstyr osv.... Telefon og internett til en viss grad,- men ikke ALLE telefonregninger kan trekkes fra,- f.eks to mobiler og en fasttelefon.... Personinnekt lbi beregnet ut fra overskudd og hva som normalt er forventet og være overskudd i tilsvarende bedrift.. Om du må investere i større maskin/utstyr for produksjon må du aktivere investering og føre avskrivninger som kostnad år for år......Og moms på dette får du fradrag for,- men om du avslutter drift før den er avskrevet må du betale tilbake refundert mva for de år den ikke er brukt.... FOrdeler og ulemper er det... Viktig å få papirarbeid rett fra første stund...Konakt en regnskapsfører er mitt råd.Jobber som det selv, og har sett nok av regnskap og tilfeller hvor folk har gått på skikkelige smeller fordi de skal spare noen kroner på å gjøre det selv...Det har blitt noen dyre år for noen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå