Gå til innhold

Sirkus Kongo har nådd nye høyder!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Paranoid og konspiratorisk. De sauser jo sammen nye teorier hele tiden. Nå er det jo snart ikke relevant om guttene er skyldig eller ikke. De er jo allerede dømt!

128 mill i erstatning. Det må jo være nok til å drive hele Kongo i 10 år.

Ser virkelig for meg at Kong Harald blander seg inn i denne saken, sånn som de kongolesiske myndighetene mener han skal.

Må si jeg er glad jeg er i Norge, og eventuelt gjør mine lovbrudd her til lands!

Her har vi fått brød og sirkus for mange år framover!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om de er skyldige i drap, men de hadde ikke noe der å gjøre med falske militær-ID, våpen og utstyr.

Og man må ta loven som den er, der man er.

Enkelte land holder man seg LANGT borte fra!

Guttetur my butt.

Skrevet

sinnsykt merkelig at det er ingen som tar stand og fått stoppet dette letterliget sirkuset av en rettsak. De er jo tross alt nordmenn, de burde iallfall fått en mulighet til å forklare seg i en legal rettsak. Så rart at journalister, og observatører kan få med seg alt som skjer - men skal de seriøst bare se på at de blir lurt trill rundt? Journalistene kan jo ikke gjøre så mye da, men observatørene er jo der for en innstans. skal de bare se på og ikke handle, så kunne de jo likesågodt sitte på hytta.

Skrevet

Ingen i Norge som hjalp meg heller. En helt annen type rettsak, men i utlandet det også. Jeg tryglet om hjelp fra den norske ambassaden, men fikk en kort og grei beskjed om at jeg måtte godta loven i landet jeg var i.

Jeg var på egen hånd fra dag 1.

Kostet meg fra egen lomme bortimot 100 000 kroner, som en dårlig advokat sleipt krevde av meg.

Hva skal Norge hjelpe dem med, da? De har jo tydeligvis havnet i trøbbel på egen hånd. Og landet Kongo visste de godt er et farlig land å traske rundt i.

Vet dere hvor mange nordmenn som sitter fengslet rundt om i alle verdens land, som ikke har fått hjelp fra den norske stat?

Jeg kjenner en gutt som var fengslet i årevis i et land i Østen. Ingen hjalp han heller. Dårlige forhold i fengselet, men ikke en sjel i den norske stat løftet en finger. Han måtte sone ferdig.

Skrevet

Det er vel ganske naturlig at man må holde seg til de lover og det rettssystemet som er i det landet man oppholder seg.

Jeg tviler på at rettsaken i Kongo blir retferdig i norsk målestokk, men jeg tviler faktisk ikke så mye på at dommen kommer til å bli riktig like vel.

Hva skulle den norske stat ha gjort?

Skrevet

Det er en selvfølge at man skal forholde seg til de lover og regler som gjelder i landet man oppholder seg i. Og hvorfor i all verden skal den norske staten bruke tid og energi på mennesker som velger å bryte andre lands lover.

Det er observatører som følger rettsaken, så nordmennenes rettigheter blir ivaretatt.

Er de skyldige skulle det bare mangle om de ikke skulle ta straffen. De kan ikke reise til Kongo og forvente å bli tatt i med silkehansker ved lovbrudd.

Skrevet

Nettopp. Og hvis de kidnapper dem, og tar dem med tilbake til Norge, er det en stor fornærmelse mot Kongo. Da kan vi regne med hevnaksjoner.

Og dessuten kommer de til å forvente at hvis noen fra Kongo gjør forbrytelser i Norge, skal de sendes til Kongo. Og ikke gå rettens vei i Norge, selv om de drepte og voldtok søsteren din.

Skrevet

"De er jo tross alt nordmenn, de burde iallfall fått en mulighet til å forklare seg i en legal rettsak"

Akkurat som om Nordmenn står i en særstilling rundt om i verden! Dummeste jeg har hørt! Vi lever i en liten boble av oljepenger her i landet, og tror liksom at bare vi klyper oss i armen så vil de vonde drømmene forsvinne og alt ordne seg på magisk vis.

Jeg tviler ikke et sekund på at de to mennene myrdet sjåføren. At aktoratet ikke skjønner hva motivet er kan man forstå, og de roter helt klart veldig nå. Men det forandrer ikke min oppfatning av hva som har hendt her.

Skrevet

Ikke at jeg er sikker på at de to er uskyldige i drapet. Men at du ikke er et sekund i tvil er knapt til å tro.

Du kan jo spørre deg selv, hvilken av de to forklaringene på hva som har skjedd virker mest sannsynlig?

1. De to nordmennene drepte sjåføren sin plutselig og tilsynelatende helt uten grunn midt i jungelen.

2. De ble angepet av banditter som egentlig var ute etter å rane de to nordmennene.

Dersom senarie 2 er det riktige er det nok veldig sannsylig at medpassasjerene som er vitner også er medskyldige i saken.

Vanligvis er den mest sannsynlige forklaringen også den riktige.

En ting som i allefall er temmelig sikkert er at Norge har null interesser av å spionere på Kongo, hele spionanklagen er dermed helt latterlig.

Utover det er dette en sak der de om de blir dømt risikerer dødsstraff. Pga dette er det gjort forsøk fra norge på å få de sendt til norge for soning her.

Skrevet

Jeg holder på å le meg ihjel av alle teoriene de kommer med, og ikke minst antakelsen om at verdenspressen ikke rakket ned på og gjør narr av rettssaken deres.

Hihihi

Skrevet

Selv synes jeg det at de til stadighet nevner de avanserte tekniske sakene de har med seg er hysterisk morsomt. Det som var nevnt var en GPS og mobiltelefoner! De MÅ jo være spioner når de har tilgang til slike hjelpmidler!

Skrevet

For ikke å snakke om de "kodede" meldingene på norsk.

Gjest Månefuglen +2imagen
Skrevet

Hahaha

Kongo krever over 3000 mrd. kroner av Norge - Rett og rimelig!

Norge med sine to agenter, de vil skape institusjonelle problemer for dette landet. Jeg har bådefølelse av glede og sorg. Sorg fordi Kongo har mistet en av sine landsmenn. Samtidig glede fordi vi har oppdaget dette komplottet mot Kongo av Norge.

- Så vi takker Gud som lot oss oppdage dette komplottet som ble planlagt så langt borte fra oss.

Hahaha.. Herregud..

Skrevet

På tide at de sender ungene sine til skole, og ikke til krig der nede.

Så går kanskje intelligensen opp også!

Skyldige eller ikke, de var iallefall i et land de visste de kunne havne i trøbbel med bander. Og de falske identitetspapirene deres viser jo at vi ikke har med to ærlige sjeler å gjøre.

Skrevet

Klart de må dømmes i det landet de har gjort ugjerningen, men rettsaken må i allefall være rettferdig!

Synes de er smarte som holder kjeft! Myndighetene klarer jo utmerket godt å drite seg loddrett ut alene.

Til deg som mener de hadde falsk id fra forsvaret; jeg har en samboer som jobber i forsvaret. Sier han opp i dag, kan han likevel sitte igjen med idkortet sitt - og der står det utgang 2019!

Det var nok et taktisk smart valg å bruke disse kortene som id. Istede for å bli skutt der og da, så jo disse kongoleserne sitt snitt til å tjene noen penger på disse guttene!

Skrevet

Kongosirkus er faktisk et godt ord for en rettssak hvor lavmålet ikke kjenner noen grenser.

Skrevet

Jeg irriterer meg over at media kun fokuserer på hvor dårlig retssaken er og ikke på det faktum at to norske spesialtrente soldater - utdannet i Telemarksbataljonen - driver med "sikkerhetsoperajoner" i andre land. Dersom dette er noe som gjelder flere nordmenn i flere land kommer Norge snart til å få trøbbel. Neste gang kanskje med et land som er mye mindre vennlig innstilt i utgangspunktet!

Skrevet

Vennlig innstilt?? Kongo??? Den påstanden må du vennligst utdype litt mer...

Skrevet

Ja, Tillab, kan du da fortelle oss hva som har skjedd?

(regner med at du er nær venninne med begge tiltalte, at du kjenner UDs utsendte der nede og at 3 av kompisene dine dekker saken som journalister. Og at du studerte juss med forsvarsadvokaten deres. og at tanta dine er gift med en kongolesisk byråkrat).

Skrevet

Vel...Kongo er vel mer vennlig innstilt enn Iran, Irak eller Afghanistan??

Skrevet

Om den norske stat skal gripe inn i en sak i Kongo, da får den kongiske stat (eller hva fanden de kaller det ) gripe inn i saker som angår folk fra Kongo her også da. Det får gå begge veier !

Men tipper de hadde tryglet om at de skulle holde seg unna....

Latterlig alt sammen ! Denne saken virker veldig suspekt.

Og en annen ting, noen som vil bevise sin uskyld, sitter vel ikke tause gjennom en rettsak og nekter å prate ? Synes det virker om de gir totalt faen jeg !

Skrevet

Feil. Kongo er et av de aller verste stedene for vanlige folk - folk som ikke her noe med militære å gjøre. Utbrytergrupper fra Rwanda-krigen har plyndret, voldtatt og drept folk der i over 10 år. Det er en av de "stille" tragediene i verden - det skrives bare ubetydelig om det, til tross for at FNs høykommisær for flykninger har sagt at situasjonen der var verre enn den i Darfur. Folk blir slaktet i hopetall - mishandlet på det grusomste (kokt levende bl.a) og antallet voldtatte kvinner er helt ubegripelig høyt. Og vi snakker om voldtekter som gjør kvinnene invalide og noen blør ihjel fordi helsevesenet er dårlig utbygd...

Landet har mange rikdommer, men det hjelper så lite når det er korrupsjon og faens oldemor som styrer...Det skrives og rapporteres skremmende lite om de tragediene som utspiller seg i Kongo.

Og når det er sagt, så skjønner i alle fall ikke jeg hvorfor de to nordmennene dro dit! De burde jo visst hvilket land de dro til..

Skrevet

Hva er nå egentlig poenget med å forsvare seg når aktoratet drar opp såpass bra og tydeligvis godt etterforska beviser:

Fest bilde av en tilfeldig fyr fra Drammen som ingen av dem kjenner engang.

Siden de skriver meldinger til hverandre og til andre norske på folk på norsk. -kodede meldinger

Bilde av en av dem i securitas uniform er bevis på en eller annen grad i forsvaret.

kommer ikke på mere i farta, men det er nok helt klart flere gullkorn å finne.

Dessuten er det vel helt normalt at aktoratet legger fram sin sak først, sier seg ferdig for så å la forsvaret ta over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...