MilleMamma Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Hei. Jeg ønsker å kjøpe en pent brukt ladycomp/ babycomp Ønsker også å høre litt erfaringer med dette brukt som prevensjon. Hormonprevensjon er ikke noe for meg.. Tåler det ikke! .......og ikke kobberspiral heller. Da blir det veldig lite å velge på! Har 2 barn og er ikke klar for nr 3. Tenkte vi kunne kombinere ladycomp og kondom på usikre dager!?
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 kjenner ei som ble gravid i "sikker "periode med ladycomp....ikke helt til å stole på for alle.
MilleMamma Skrevet 27. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. august 2009 Huff,nei... det er vell ikke helt til å stole på for alle Men det eneste som er 100 % sikkert er jo sølibat Skulle vært mer å velge på av hormonfri-prevansjon!!!
Gemini7 Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 Hei, føler jeg er LC-predikanten her inne;) Svarer på alle spm om dette. Har nemlig brukt LC som prvensjon i 7 år nå. Jeg misliker sterkt hormonell prvensjon- vet litt om bivirkninger i lengden- og kan ikke utstå tanken på en liten ståltråd opp i livmora!! Dermed ikke mange alternativer igjen. Hvis du følger bruksanvisningen slavisk så er sjansen for å bli gravid like liten som på p-piller. Det finnes jo en liten promille som blir gravide til tross for p-piller også. Jeg er meget fruktbar myself, de gangene i livet jeg har KUNNET blitt gravid så har det også skjedd. Men ikke i LC sine sikre perioder. Det sier litt om hvor pålitelig dette systemet er. Den lærer seg etter noen sykluser å tolke rytmen din, og har du tidligere mensdatoer som du kan plotte inn når du får den så blir den fort enda sikrere. den tar i tillegg ganske stor sikkerhetsmargin med rødt lys rundt EL for å gjøre den enda mer sikker. (Du bør forresten ha ganske stabile sykluser for at LC skal kunne være noe tess, er den uregelmessig blir det fort bare rødt lys) Dette er jo bra, men det er også en av ulempene med LC: at du får så mye rødt lys pga sikkerhetsmargin at du må bruke annen prevensjon halve måneden.. Før brukte vi pessar m sæddrepende gele OG hoppet av i svingen (ja, jeg sa jeg blir lett gravid;) i de farlige periodene, og det funket kjempefint. Men dessverre har de sluttet å selge p. i Norge, så da står vi igjen med kondom. Min mann er ingen fan av dette, tvert i mot, så det er en av grunnene til at jeg nå faktisk vurderer annen prevensjon. jeg er livredd for å bli gravid igjen og tør ikke gamble på å hoppe av i svingen i mange år til.. Problemet er bare at jeg ikke finner noe bedre alternativ.. Uansett- jeg har bare gode erfaringer med LC. Jeg ble gravid med min førstefødte i en av LC sine "gule faser"- så det var helt og holdent vår egen "feil" at jeg ble gravid da, selv om det ikke var meningen (er selvsagt glad for det nå da). I instruksjonen så står det ettertrykkelig at gult er å regne som rødt så.. Du kan imidlertid også få gult om du skulle ha en syklus uten EL (alle har dte i blant), så jeg trodde det var det som hadde skjedd- ingen el inntraff en uke på overtid og 1 uke med gult lys- men da hadde visst bare el hengt seg opp- og vips, gravid. Så pass deg for gult lys også Var ellers veldig praktisk da vi planla nr 2- visste nøyaktig når el kom, og det ble spire på første forsøk. Jeg skal ikke selge min lc, finner som sagt ikke noe bedre alternativ nå jeg. Men søk på Finn:)
MilleMamma Skrevet 27. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 27. august 2009 Takk for ett veldig fint svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå